سهم ۱۷ درصدی بخش ریلی در تخلیه بار بنادر کشور

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد سهم ۱۷ درصدی بخش ریلی در تخلیه بار بنادر کشور وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر صرفه‌جویی مناسبی در مصرف گازوئیل محقق شده است به گونه‌ای که امکان صادرات روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل را داریم و واردات متوقف شده است. به گزارش فارس، عباس آخوندی اظهارداشت: […]

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

سهم ۱۷ درصدی بخش ریلی در تخلیه بار بنادر کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر صرفه‌جویی مناسبی در مصرف گازوئیل محقق شده است به گونه‌ای که امکان صادرات روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل را داریم و واردات متوقف شده است.

به گزارش فارس، عباس آخوندی اظهارداشت: در حوزه دریا عمده‌‌ترین مبحث موقعیت ویژه دریانوردی ایران در پسابرجام است که باید به درستی تعریف شود.

وی ادامه داد: کشتیرانی موضوعی است که مربوط به سرزمین داخلی نمی‌شود و امری بین‌المللی است، بنابراین با پهنه رقابت در سطح جهان مواجه هستیم و باید سهم ملت ایران از این پهنه جهانی مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تحریم‌ها و زیان آن به محدود کردن بازارهای بین‌المللی در صحنه جهانی انجامید. موضوع رقابت مطرح است بنادر ما باید بتوانند با بنادر جهان رقابت کنند و همه بنگاه‌های مختلف در حوزه دریا شامل کشتیرانی، تعمیر و نگهداری، اپراتور‌ها و … باید بتوانند رقابت جهانی داشته باشند.

وی تأکید کرد: موضوع مهم‌تر از توسعه ناوگان سیستم تنظیم نگهداری و اورهال اساسی برای کشتی‌‌ها است که بتواند در سطح جهان نشانی تجاری، بین‌المللی باشد.

آخوندی ادامه داد: موضوع حمایت دولت در این حوزه متفاوت است، باید نحوه زایش بنگاه‌ها با مقیاس‌ها و قدرت رقابت جهانی مشخص شود. بنگاهی که با یک روز عدم حمایت دولت شکست می‌خورد در صحنه جهانی حذف خواهد شد در حالی که بنگاه مقتدر باید با بزرگان اپراتور شیت دریایی رقابت کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حمل و نقل دریایی فقط حمل و نقل بار نیست در این حوزه باید به حمل و نقل مسافری و گردشگری و نیز تربیت نیروی انسانی متخصص اشاره کرد که حمایت از دانشگاه چابهار در بحث تربیت نیروی انسانی ضروری است.

وی یادآورشد: تربیت نیروی انسانی در سطح جهانی امری مهم و ضروری است که باید گزارش تفصیلی آن ارایه شود، همچنین متأسفانه موضوع حمل و نقل مسافری دریایی را از دست داده‌ایم و گردشگری دریایی مورد بی‌توجهی است. همچنین شهرسازی ما و مسایل اجتماعی پیرامون دریا مورد بی‌توجهی بوده است. در حالی که دریا فراتر از بحث بار و شیلات است. ضمن آن‌که هنوز نمی‌دانیم از همین حمل و نقل بار و شیلات نیز چه میزان بهره‌وری انجام می‌شود.

وی بر حمل و نقل ترکیبی در حوزه دریا اشاره کرد و گفت: بنادر ما باید با فرودگاه‌ها، راه‌آهن و جاده حمل و نقل ترکیبی تشکیل دهند.

وی به لزوم ایجاد شبکه بندری ایران اشاره کرد و گفت: این ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل نباید فقط به بنادر بزرگ خلاصه شود بلکه بنادر کوچک متعددی هم داریم که باید شبکه بندری را ایجاد کنیم.

وی با بیان این‌که سهم ریل در تخلیه بارهای بنادر به ۱۷ درصد رسیده است گفت: این رقم باید افزایش یابد ضمن آن‌که امکان انجام امور گمرکی در سرزمین اصلی با ایجاد بنادر خشک فراهم شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حال تکمیل است که با افتتاح آن بتوانیم محصولات این پالایشگاه را صادر کنیم. امروز در حوزه مصرف گازوئیل به دلیل اجرای سیستم پیمایش و نظارت بر مصرف سوخت ناوگان کامیونی صرفه‌جویی مناسبی داریم و امکان صادرات روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل فراهم است و نیازی به واردات نداریم.

وی یادآورشد: دریا باید بتواند به صادرات مشتقات نفتی کمک کند که تجهیزات مناسب می‌طلبد.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: ۲۴۵۰ هکتار پسکرانه در بندر شهید رجایی داشتیم که تجمیع شده‌اند و ۲۵۰۰ هکتار دیگر به آن اضافه کردیم.

وی ادامه داد: تشکیل شبکه بندری موجب ارتقای بهره‌وری بنادر کوچک و استفاده از این ثروت خواهد شد؛ باید یک خوشه و شبکه بندری تعریف شود تا بتوان بارهای مختلف در تخصص‌های مختلف را در این شبکه تعریف کنیم و نظام توزیع مناسب ایجاد شود.

 

وی گفت: اجرای این کار قطعاً تمهیداتی لازم دارد که نیازمند مطالعات دقیق است و باید این استراتژی طی شود تا از این ثروت استفاده شود.