رامین شاهی – تحولات سیاسی-امنیتی میان روسیه و اوکراین موجب تغییراتی جدی در استراتژی و راهبردهای سیاسی-اقتصادی کشور اوکراین شده است تا هر دو کشور به همراه ایران، منابع عظیم انرژی خود را، اولویت تغییرات استراتژیک در راهبردهای سیاسی و اقتصادی قرار دهند. در نتیجه، اوکراین با جمعیت حدود ۵۰ میلیون نفر و با ۶۰۴ […]
رامین شاهی – تحولات سیاسی-امنیتی میان روسیه و اوکراین موجب تغییراتی جدی در استراتژی و راهبردهای سیاسی-اقتصادی کشور اوکراین شده است تا هر دو کشور به همراه ایران، منابع عظیم انرژی خود را، اولویت تغییرات استراتژیک در راهبردهای سیاسی و اقتصادی قرار دهند.
در نتیجه، اوکراین با جمعیت حدود ۵۰ میلیون نفر و با ۶۰۴ هزار کیلومترمربع وسعت، ناچار شده است برای رفع نیازهای ۱۸ میلیارد دلاری واردات انرژی خود اعم از گاز، انواع محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی به دنبال یارگیریهای جدید اقتصادی در منطقه و جهان و تعامل با پیمانکاران و شرکتهای ایرانی باشد. در این میان ایران نیز با در اختیار داشتن بزرگترین مجموعه منابع گازی و نفتی در جهان و نیز خدمات فنی مهندسی بالای پیمانکاران خود، دولتمردان اوکراین را وسوسه کرده است تا با گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران، به دنبال رفع نیازشان در بخشهای مختلف اقتصادی بهخصوص انرژی باشند.
در این میان وابستگیهای گسترده و دیرین کشور اوکراین به روسیه که به جای مانده از دوران شوروی سابق است و همچنین اختلافات و تنشهای موجود میان آنها، میتواند پنجره فرصتی مهم برای کشور ما باشد.
هرچند ممکن است در آینده، تنشهای این دو همسایه نیز مانند خیلی از نقاط دیگر جهان کاهش یابد، لیکن اوکراینیها در نگاهی راهبردی و به صورت درازمدت خواستار تنوعبخشی به منابع گاز وارداتی خود هستند تا دیگر مجبور نشوند مانند شرایط تنشآلود فعلی با روسیه، گاز وارداتی خود را ۵۰ درصد گرانتر از دیگر کشورهای اروپایی تهیه کنند.
از مزیتهای اقتصادی این کشور میتوان به وجود صرفاً یک پالایشگاه و یک کارخانه پتروشیمی اشاره کرد. اوکراین سالانه نیازمند ۶میلیون تن بنزین و ۳٫۶ میلیون تن گازوئیل است که همه و همه نشاندهنده نیاز مبرم این کشور به انرژی نفت و گاز و محصولات مشتق شده از آن است، لیکن وجود مشکلات بانکی در مراودات تجاری میان بانکهای این دو کشور از مشکلات پیمانکاران و شرکتها است. همچنین دستمزد پایین ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو به نیروی کار در این کشور و نیز وجود دو منطقه آزاد اقتصادی در این کشور که یکی از کشورهای مشترکالمنافع شوروی سابق و از کشورهای اتحادیه اروپاست، میتواند پنجره فرصتها برای حضور برندهای ایرانی در بازارهای قاره سبز باشد.
در شرایطی که اوکراین در پی گسستن وابستگیهای خود با روسیه است، لازم است ضمن حفظ منافع راهبردی دوجانبه با روسیه و حفظ استقلال ذاتی ایرانیان به دنبال گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با اوکراین باشیم تا همانگونه که زمانی (در زمان تحریم و قبل از برجام)روسها از ایران به عنوان ابزاری برای چانهزنی سیاسی با غرب استفاده میکردند ما نیز از اوکراین به عنوان ابزاری قوی برای گرفتن تضمین از روسها جهت ادای تعهداتش به ایران استفاده کنیم.
از سوی دیگر اوکراین باید توجه داشته باشد که برای داشتن روابط راهبردی با ایران لازم است با توجه به داشتن جذابیتهای لازم اقتصادی در این کشور، تسهیلات لازم را به پیمانکاران ایرانی ارایه کند تا ایرانیان ضمن حضور در مناقصات این کشور، با در اختیار گرفتن پروژههای عمرانی و اقتصادی، ضمن واردات فنی مهندسی از ایران دستکم در میانمدت تضمینهای لازم را به فعالان اقتصادی ایران برای حضور در این کشور ارایه کنند.
همچنین این کشور با در اختیار داشتن سطح بالایی از فناوری در حوزه صنعت میتواند با مشارکت شرکتهای دانشبنیان ایرانی تعاملات فنی را به اشتراک بگذارد تا نیازهای کشور ما نیز در مسیری دوجانبه مرتفع شود.
امید است در فضای خوب به وجود آمده از پسا برجام و با رفع کامل تحریمها شاهد گسترش روابط اقتصادی با اوکراین باشیم تا ضمن حضور پیمانکاران کشورمان در اوکراین، زمینه لازم برای حضور پیمانکاران ایرانی در مناقصات دیگر کشورهای شرق اروپا فراهم شود؛ زیرا اوکراین پنجره فرصت پیمانکاران ایرانی خواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.