عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، افزایش ۶۰ درصدی نرخ مواد اولیه داخلی در سالجاری را مهمترین عامل گرانی خودرو در یکسال گذشته عنوان کرد. به گزارش خبرخودرو، مازیار بیگلو؛ با اشاره به عوامل مؤثر بر افزایش قیمت خودرو در سالجاری، اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو در بازار متأثر از شرایط […]
عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، افزایش ۶۰ درصدی نرخ مواد اولیه داخلی در سالجاری را مهمترین عامل گرانی خودرو در یکسال گذشته عنوان کرد. به گزارش خبرخودرو، مازیار بیگلو؛ با اشاره به عوامل مؤثر بر افزایش قیمت خودرو در سالجاری، اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو در بازار متأثر از شرایط اقتصادی، وضعیت نقدینگی در جامعه و… است که خارج از کنترل خودروساز و قطعهساز است و بهتر است در مورد آن صحبت نکنیم اما در رابطه با قیمت کارخانهای خودرو افزایش ۶۰ درصدی نرخ چهار قلم مواد اولیه داخلی شامل فولاد، آلومینیوم، مس و محصولات پتروشیمی در یکسال گذشته مهمترین عامل گرانی خودرو به شمار میرود. وی افزود: علاوه بر این رشد هزینههای سربار ناشی از قطعی برق و گاز در واحدهای قطعهسازی موجب کاهش حجم تولید و افزایش هزینههای قطعهسازان شده است چراکه محاسبه هزینه اضافه کاری کارگران هزینههای سربار روی هر قطعه را افزایش میدهد. همچنین عوامل دیگری چون افزایش دستمزد نیروی کار در ابتدای سال آتی از مؤلفههای تأثیرگذار بر قیمت خودرو در سال آینده خواهد بود. عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، درباره تأثیر رشد نرخ ارز بر قیمت قطعات و خودرو، بیان کرد: رشد نرخ ارز با توجه سطح خودکفایی بالا تأثیر مستقیم و حداقل بیش از ۲۰ درصد بر قیمت مواد اولیه نخواهد داشت اما افزایش ۶۰ درصدی نرخ مواد اولیه داخلی بر قیمت قطعات و خودرو تأثیر مستقیم داشته است. بیگلو؛ با صراحت بیان کرد: جای تعجب است که تأمین مواد اولیه از خارج از جمله واردات ورقهای فولادی از روسیه برای قطعهسازان بسیار ارزانتر از نرخ مواد اولیه داخلی تمام خواهد شد. وی با انتقاد از کاهش سطح تعامل وزیر صمت با سازندگان قطعات، تصریح کرد: آقای فاطمیامین از زمان انتصاب در وزارت صمت تنها دو دیدار با قطعهسازان داشتند در صورتی که وزرای قبلی حداکثر دو ماه یکبار جلسهای را با قطعهسازان داشتند و از این جهت از ایشان گلهمند هستیم اما در سطح ارتباط با معاونت و مدیرکل وزارت صمت با آقای منطقی و توکلی روزانه در تماس هستیم و پاسخگوی مشکلات ما هستند. عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، در ادامه بر حمایت وزارت صمت از صنعت قطعهسازی تأکید و عنوان کرد: در حالحاضر با توجه به افزایش لجامگسیخته قیمت مواد اولیه داخلی، عدم تأمین ارز قطعهسازان از سوی بانکمرکزی و همچنین وضعیت نابهسامان پرداخت مطالبات قطعهسازان از سوی خودروسازان نیاز است وزارت صمت در این زمینه اقدام عاجل کند. بیگلو؛ ضمن تأکید بر ضرورت تأمین نقدینگی قطعهسازان در روزهای پایانی سال، بیان کرد: در حالحاضر وضعیت تأمین نقدینگی زنجیره تأمین از سوی دو خودروساز به سبب دخالت نهادهای نظارتی و بالادستی در تعیین سیاستهای وزارت صمت به شدت نابهسامان است و موجب اختلال در فروش خودروساز و به تبع تأمین نقدینگی قطعهساز شده است. وی همچنین درباره وضعیت تأمین مواد اولیه موردنیاز شبکه تأمین، عنوان کرد: قطعهسازان برای تأمین مواد اولیه از بورس بعضاً با چالشهایی مواجه هستند چراکه عرضه مواد اولیه گاهی با توقف همراه است اما در شرایط کنونی مهمترین چالش در رابطه با مواد اولیه قیمت است که موجب رشد مجدد نرخ مواد اولیه شده و عملاً تأثیر اصلاح قیمتها در سالجاری را از بین برده است. عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، در بخشی دیگر از اظهارات خود به جایگاه صادرات در صنعت قطعهسازی اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم مزیت رقابتی قطعات میتوان گفت؛ صادرات عملاً جایگاهی در صنعت قطعهسازی ندارد. این در حالی است که خرید مواد اولیه در کشورهای چین، ترکیه، کرهجنوبی و… با تخصیص یارانه صورت میگیرد. بهعنوان مثال تولیدکنندگان چینی مواد اولیه را ۴۰ درصد کمتر از قیمت جهانی تأمین میکنند. بنابراین ارتقای جایگاه صادرات قطعه در این کشورها به دلیل مزیت رقابتی بهویژه قیمت رقابتی است و متعاقباً با کسب سود از لحاظ کیفی نیز مزیت رقابتی پیدا خواهند کرد. بیگلو؛ تصریح کرد: متأسفانه سیاستگذاریها و ساختار اقتصادی در ایران به نحوی است که صادرات به سمت خامفروشی مواد اولیه سوق پیدا کرده است و با توجه به رانت موجود در این بخش هیچ کس تمایلی به توقف خامفروشی و صادرات محصول نهایی ندارد. وی درخصوص نحوه ارتباط شرکتهای دانشبنیان با واحدهای قطعهسازی در سالجاری، عنوان کرد: با آغاز تحریمها در سال ۹۷ و توقف همکاری قطعهسازان با منابع فناوری و تکنولوژی در خارج به تبع تعامل شرکتهای دانشبنیان با قطعهسازان نیز آغاز شد و هماکنون در حال توسعه است اما موفقیتهای حاصل شده محدود بوده و میبایست شیب تندتری به خود بگیرد و کاش این همکاری از سالها پیش آغاز میشد. عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، درباره ظرفیت تولید قطعهسازان در سالجاری نسبت به سال گذشته، یادآور شد: قطعهسازان به لحاظ فیزیکی و داشتن تجهیزات، ماشینآلات، منابع و نیروی انسانی توان تولید قطعات برای دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارند اما تحقق این میزان تولید نیازمند تأمین نقدینگی و رفع چالشها برای شبکه تأمین است. بنابراین با وضعیت فعلی تأمین مواد اولیه، نقدینگی و… دستیابی به این ظرفیت تولید امکانپذیر نیست. بیگلو؛ در پایان به جلسه هفته گذشته انجمن سازندگان قطعات با شورایرقابت اشاره کرد و گفت: با توجه به ورود شورایرقابت به قیمتگذاری خودرو در حال برگزاری جلساتی با این شورا و شفافسازیهای لازم برای اصلاح شیوه قیمتگذاری هستیم چراکه شیوه فعلی قیمتگذاری موجب تداوم زیاندهی در صنعت خودرو، تضعیف خودروسازان به تبع قطعهسازان خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.