در صورت تکمیل محقق می‌شود

ترانزیت ۱۵ میلیون تُن بار از راه‌آهن رشت-آستارا

گروه راه‌وشهر‌سازی – راه‌آهن رشت-‌آستارا با طول ۱۶۲ کیلومتر از پروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور است که کامل‌کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و تا آستاراست که با وجودآغاز ساخت آن از چند سال قبل به دلیل کمبود منابع مالی و افزایش تورم و… با سرعت کُندی در حال پیشرفت است. به‌طوری که […]

گروه راه‌وشهر‌سازی – راه‌آهن رشت-‌آستارا با طول ۱۶۲ کیلومتر از پروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور است که کامل‌کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و تا آستاراست که با وجودآغاز ساخت آن از چند سال قبل به دلیل کمبود منابع مالی و افزایش تورم و… با سرعت کُندی در حال پیشرفت است. به‌طوری که تاکنون فقط عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریل‌گذاری و عملیات زیرسازی ۱۱٫۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز انجام شده است. راه‌آهن رشت-‌آستارا از پروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور است که سه روش تأمین منابع از طریق روسیه، فاینانس داخلی و تهاتر نفت برای آن در نظر گرفته شده است. و با توجه به اظهار تمایل روسیه برای مشارکت و بازدید مجدد هیأت روسی از مسیر، گزینه مشارکت مالی روسیه بیش از هر وقت دیگری جدی شده است؛ اگر مذاکرات ایران و روسیه برای شروع ساخت راه‌آهن رشت‌-‌آستارا از مرحله گفت‌وگو درباره مبانی سرمایه‌گذاری رد شود، گره کریدور شمال-‌جنوب باز و با امضای یک تفاهم‌نامه مشترک با اعتبار ۸۰۰ میلیون یورو تا سه سال آینده ساخته خواهد شد.که تکمیل آن می‌تواند ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل و رویای جذب بار منطقه و تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی را محقق سازد. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت با اشاره به پیش‌بینی ۱۵ میلیون تن بار از طریق خط ریلی رشت‌-‌آستارا گفت که با روسیه در حال مذاکره هستیم و زمانی که به جمع‌بندی نهایی برسیم، نتیجه را اعلام می‌کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس خطیبی؛ معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت، درباره نتیجه توافق با روسیه برای تأمین مالی خط ریلی رشت‌-‌آستارا، گفت: ما با روسیه در حال مذاکره هستیم و این مذاکرات ادامه دارد به خوبی پیش‌ می‌رود و زمانی که به جمع‌بندی نهایی برسیم که زمان زیادی هم باقی نمانده، نتیجه را اعلام می‌کنیم. وی در پاسخ به اینکه آیا برای مسیر راه‌آهن رشت‌-‌آستارا، تقاضای بار به اندازه کافی وجود دارد و طرف روسی برای بار عبوری تضمین خواهد داشت، گفت: ما در توافقاتمان به این موضوع پرداخته‌ایم و مشکلی از این بابت به وجود نمی‌آید. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، درباره عدد پیش‌بینی‌شده انتقال بار در این مسیر، اظهار کرد: در این خط ریلی، ظرفیت سالانه ۱۵ میلیون تن پیش‌بینی کرده‌ایم اما اگر ارتباطات مهیا شود، فراتر از این عدد هم امکان انتقال از طرف مختلف و به‌ شکل‌های مختلف زمینی و ریلی وجود دارد که در مذاکراتمان به این موضوع پرداخته می‌شود. همچنین خیرا…خادمی؛ معاون وزیر راه‌وشهرسازی، درباره ظرفیت جابه‌جایی بار در این مسیر ریلی گفته است: در این خط ریلی، ظرفیت سالانه ۱۵ میلیون تن پیش‌بینی شده است که تا ۲۰ میلیون تن در سال امکان افزایش دارد.