بهره‌مندی بیش از دو هزار شرکت دانش‌بنیان از معافیت مالیاتی

بهره‌مندی بیش از دو هزار شرکت دانش‌بنیان از معافیت مالیاتی رییس کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی از معافیت مالیاتی دو هزار و ۱۷۲ شرکت در سال مالی ۹۴ خبر داد و گفت: این تعداد در سال گذشته ۱۲۰۰ شرکت بوده است. به گزارش ایسنا، محمدصاحبکار در چهارمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات با اشاره […]

بهره‌مندی بیش از دو هزار شرکت دانش‌بنیان از معافیت مالیاتی

رییس کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی از معافیت مالیاتی دو هزار و ۱۷۲ شرکت در سال مالی ۹۴ خبر داد و گفت: این تعداد در سال گذشته ۱۲۰۰ شرکت بوده است.

به گزارش ایسنا، محمدصاحبکار در چهارمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات با اشاره به روند تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۹ افزود: با تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون، به مدت سه سال است که این قانون در کشور اجرا می‌شود.

صاحبکار، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را یک قانون گزینشی دانست و اظهار کرد: این قانون براساس شرایط خاص برخی شرکت‌ها که دانش‌بنیان هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گفته وی، براساس ماده یک قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان مؤسسات خصوصی و یا تعاونی‌ هستند که به منظور هم‌افزایی در علم و ثروت در حوزه‌های فناوری‌های برتر فعالند و فعالیت آن‌ها دارای ارزش افزوده بالایی است.

رییس کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی با تأکید بر این‌که برای انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی تشکیل شد، اضافه کرد: این کارگروه سیاست‌های کلی حوزه‌های علم و فناوری را مشخص و به تصویب می‌رساند. علاوه بر آن اقدام به ارزیابی شرکت‌ها در دو مرحله می‌کند.

صاحبکار ادامه داد: به منظور ثبت اطلاعات شرکت‌ها، در معاونت علمی سامانه‌ای راه‌اندازی شده است که تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ شرکت در این سامانه نام کاربری ایجاد کرده‌اند و از این تعداد ۶ هزار و ۵۹۸ شرکت مستندات خود را تکمیل کرده‌اند و وارد مرحله ارزیابی شدند.

وی تأکید کرد: از این تعداد دو هزار و ۹۱۳ شرکت تأیید صلاحیت نشدند و دو هزار و ۶۷۵ شرکت به عنوان شرکت دانش‌بنیان مورد تأیید این کارگروه قرار گرفته‌اند.

رییس کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی با تأکید بر این‌که در حال حاضر ۵۸۳ شرکت مرحله ارزیابی را در حال طی کردن هستند، یادآور شد: ۳۲۷ شرکت نیز مرحله اصلاح اطلاعات را طی کرده‌اند.

به گفته وی، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۲، ۴۰ شرکت بوده که این تعداد در سال ۹۳، ۱۲۹۰ و در سال ۹۴ به ۲ هزار و ۳۳۵ شرکت افزایش یافته است و در حال حاضر این رقم بالغ بر دو هزار و ۶۷۵ رسیده است.

صاحبکار شرکت‌های دانش‌بنیان را در ۳ دسته تولیدکننده و کالا و خدمات، نوپا و صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان توصیف کرد و یادآور شد: به شرکت‌های دسته اول و دوم معافیت مالیاتی تعلق می‌گیرد ولی شرکت‌های دسته سوم مشمول این حمایت نمی‌شوند.

رییس کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی معیارهای ارزیابی کالا و خدمات دانش‌بنیان را دارا بودن فناوری بالا، پیچیدگی فنی و ارزش افزوده بالا ناشی از دانش فناورانه دانست و گفت: بیش‌ترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای کامپیوتری با ۴۵۵ شرکت است که ۱۸ درصد تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شود.

این مقام مسؤول با اشاره به معافیت‌های مالیاتی اعطاء شده به شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد: در سال مالی ۹۲، ۴۰ شرکت، در سال مالی ۹۳، ۱۲۰۰ شرکت و در سال مالی ۹۴، ۲ هزار و ۱۷۲ شرکت مشمول معافیت‌های مالیاتی شدند.

وی معافیت‌های گمرکی را مشمول واردات تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین‌آلات خط تولید و مهندسی معکوس دانست و ادامه داد: نظام وظیفه از دیگر تسهیلات معاونت علمی است که با توافقات صورت گرفته افراد کلیدی به شرط دارا بودن شرایط مورد نظر می‌توانند از مسیرهای خاصی نظام‌ وظیفه خود را طی کنند که بر این اساس تاکنون ۱۸۰ شرکت از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

 

صاحبکار اضافه کرد: علاوه بر ارایه برنامه در کریدور صادرات فناوری برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، تخفیفات ۵۰ درصدی برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شد.