رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور مطرح کرد

خسارت ۷ میلیون دلاری جایگاه‌ها سی‌ان‌جی در پی تعطیلی چند روزه

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور، درباره عدم‌النفع تعطیلی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در پی تعطیلی چند روزه که به دلیل افزایش مصرف گاز در کشور رخ داد، اظهار داشت: قبل از تعطیلی مجدد روزی هفت میلیون دلار عدم‌النفع داشتیم، زیرا کاهش روزانه هفت میلیون مترمکعبی سی‌ان‌جی موجب افزایش مصرف بنزین معادل هفت میلیون لیتر شد و […]

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور، درباره عدم‌النفع تعطیلی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در پی تعطیلی چند روزه که به دلیل افزایش مصرف گاز در کشور رخ داد، اظهار داشت: قبل از تعطیلی مجدد روزی هفت میلیون دلار عدم‌النفع داشتیم، زیرا کاهش روزانه هفت میلیون مترمکعبی سی‌ان‌جی موجب افزایش مصرف بنزین معادل هفت میلیون لیتر شد و علاوه بر این خسارت زیادی به جایگاه‌داران سی‌ان‌جی به دلیل تعطیلی جایگاه‌ها وارد شد که البته از دولت درخواست کرده‌ایم خسارت وارده جبران شود. محسن جوهری؛ در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: دوره اول توقف عرضه جایگاه‌های سی‌ان‌جی ۲۲ روز طول کشید و بیشتر تعطیلی‌‌ها در استان‌های خراسان، گلستان، مازندران و گیلان، آذربایجان‌غربی و اردبیل بود و اکنون مشکل برطرف شده و کل جایگاه‌ها فعال هستند. رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور، تصریح کرد: در حال‌حاضر مخازن یک میلیون ناوگان فعلی که از سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند نیاز به تعویض و نوسازی دارد. چندین بار درخواست دادیم که دولت حداقل نسبت به تعویض این ناوگان اقدام کند اما تاکنون کاری انجام نشده و بی‌تفاوتی دولت در این زمینه باعث افزایش انفجار مخازن سی‌ان‌جی خودرو‌ها شده است که این موضوع علاوه بر خسارات جانی و مالی برای مردم و جایگاه‌داران؛ بزرگ‌ترین تهدید برای صنعت سی‌ان‌جی نیز محسوب می‌شود. وی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار کشور برای کاهش مصرف بنزین ترغیب مردم جهت استفاده از سوخت سی‌ان‌جی است، اما مشکل اینجاست که خودروسازان داخلی علاقه‌ای به تولید خودروهای دوگانه‌سوز ندارند و واردات خودروهای دوگانه‌سوز نیز انجام نمی‌شود، تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز هم هزینه بسیار زیادی دارد که پرداخت این هزینه در توان مردم نیست. جوهری؛ گفت: اوایل دهه ۸۰ دولت وقت اقدامات خوبی برای احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی و تبدیل یک میلیون دستگاه خودرو انجام داد که اگر آن پروژه ادامه پیدا می‌کرد، کشور با معضل مصرف روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مواجه نبود. وی بیان داشت: اقدامات دولت در توسعه سوخت ملی سی‌ان‌جی در بیش از یک دهه گذشته نه تنها تأثیر آنچنانی در افزایش مصرف سی‌ان‌جی و جایگزینی بیشتر با بنزین نداشته، بلکه اقدامی در راستای ساماندهی و حفظ ناوگان دوگانه‌سوز فعلی کشور نیز انجام نشده و حدود یک میلیون دستگاه خودرو دوگانه‌سوز با مشکل انقضای تاریخ مخزن و فرسودگی مواجه هستند و مالکین این خودرو‌ها نیز توان مالی برای خریداری مخزن جدید را ندارند، علی‌رغم درخواست‌های متعدد، دولت هیچ اقدامی برای تعویض مخازن این خودرو‌ها نیز انجام نداده است. رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور، با بیان اینکه اکنون میزان تولید خودروی دوگانه‌سوز توسط خودروسازان خیلی کمتر از خودروهای بنزینی است، گفت: در حال‌حاضر تعداد خودروهای کشور ۲۴ میلیون دستگاه است که فقط چهار میلیون از کل خودروهای کشور دوگانه‌سوز هستند و این آمار خودروهای کشور در شرایطی است که جایگاه‌های توان تأمین سوخت سی‌ان‌جی برای هشت میلیون خودرو را دارند بنابراین کمبود شدید تقاضا یکی از معضلات صنعت سی‌ان‌جی است. وی در ادامه، تأکید کرد: با مصرف هر مترمکعب سی‌ان‌جی در خودروها، جایگزینی یک لیتر بنزین اتفاق خواهد افتاد و در شرایط فعلی بدون اینکه دولت یک ریال سرمایه‌گذاری کند امکان جایگزینی روزانه تا ۲۰ میلیون لیتر نیز وجود دارد.