گروه اجتماعی- مدارس هر روز گرانتر از دیروز اداره میشوند. خصوصاً در کلانشهرها که قیمت زمین، حسابی مالکان مدارس را برای تخریب تهییج میکند! در کنار آنها هزاران مدرسه دولتی و خصوصی وجود دارند که یا به دست دولت و یا به دست خیران مدرسهساز ساخته شدهاند. حال در شرایطی که هزینههای نگهداری از مدارس […]
گروه اجتماعی- مدارس هر روز گرانتر از دیروز اداره میشوند. خصوصاً در کلانشهرها که قیمت زمین، حسابی مالکان مدارس را برای تخریب تهییج میکند! در کنار آنها هزاران مدرسه دولتی و خصوصی وجود دارند که یا به دست دولت و یا به دست خیران مدرسهساز ساخته شدهاند. حال در شرایطی که هزینههای نگهداری از مدارس بهواسطه تورم زمین و هزینههای جاری بالا رفته، شاهد هزینهتراشی مدارس از جیب اولیا و یا به عبارت بهتر محل جیب اولیای دانشآموز، تنها منبع تأمین هزینههای مدارس شده است! از گرفتن پول زور در مدارس دولتی بابت دادن کارنامه دانشآموز گرفته تا گرفتن پول از دانشآموز بابت هر تماس تلفنی! در واقع مسؤولان این مدارس دولتی میگویند؛ براساس قانون مجاز به دریافت هزینه به صورت اجباری برای ثبتنام نیستند اما كمبود اعتبار و مشكلاتی دارند كه به نام كمكهای مردمی از والدین، هزینههایی آن هم به صورت «اختیاری» دریافت میكنند. عنوان و محل دریافت هزینهها متفاوت است؛ هزینههای جاری و مایحتاج، جبران كسری بودجه مدرسه، تعمیر و تجهیز، پرداخت قبوض، برگزاری مراسم، اردو و كلاسهای فوق برنامه ازجمله این عنوانها برای دریافت هزینه با نام كمك است. نكته قابل تأمل اینكه دریافت كمكهای مردمی از والدین در نتیجه تعامل و چانهزنیهای بین مسؤولان مدرسه و والدین شكل میگیرد اما اینكه یك دانشآموز در مدرسهای كه باید مامن، محل آرامش و خانه دومش باشد برای یك تماس تلفنی كوتاه مبلغی را بپردازد وگرنه امكان تلفن اضطراری با والدین پیدا نكند نكته جدید و قابل بررسی است. سالهاست مدیران مدارس دولتی میگویند كمبود اعتبار و بودجه دارند و در این زمینه تناقضهایی ایجاد میشود كه اگر تحصیل در مدارس دولتی رایگان است، این شكلهای اخذ وجه با نام كمك مردمی چه توجیهی دارد. نكته دیگر اینكه والدین میگویند: اگر این هزینهها را با نام كمك به مدرسه پرداخت نكنیم، امكان دارد نام فرزندمان در مدرسه مدنظر یا نزدیك محل سكونت به بهانه تكمیل ظرفیت یا هرعلت دیگری ثبت نشود.
عادت کردیم از اولیاء پول بگیریم!
در همین رابطه، یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش، در گردهمایی نمایندگان منتخب انجمنهای اولیا و مربیان و مدیران مدارس برتر درخصوص وضع ارتباط با خانوادهها در مدارس پس از پیروزی انقلاب، گفت: مدارس به تدریج محلی برای جذب افراد برای جبهههای جنگ شد و مدارس پس از مساجد سنگر اسلام و نظام بودند. کمکهای مردمی که در آن زمان به جبهههای جنگ فرستاده میشد در مدارس جمعآوری میشد. همین امر موجب شد ما در نظام آموزش و پرورش عادت کنیم از اولیا و برای امور مدرسه پول بگیریم.
دیدگاه بسته شده است.