پیش‌فروش خودروهای وارداتی برنامه‌ای غیراصولی

گروه خودرو – اولین سری پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی از ششم اسفندماه آن هم در وب‌سایت جدید وزارت صمت آغاز شده، این در حالی است که تا همین چند وقت پیش قرار بود این پیش‌فروش از طریق سازمان بورس کالا انجام شود و حتی در اوایل زمستان اعلام شد که سایپا تعدادی از محصولات چانگان را […]

گروه خودرو – اولین سری پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی از ششم اسفندماه آن هم در وب‌سایت جدید وزارت صمت آغاز شده، این در حالی است که تا همین چند وقت پیش قرار بود این پیش‌فروش از طریق سازمان بورس کالا انجام شود و حتی در اوایل زمستان اعلام شد که سایپا تعدادی از محصولات چانگان را به بورس می‌برد. اما دی‌ماه که هیچ، سال در حال تمام شدن است و نه‌تنها خبری از عرضه هیچ خودرویی در بورس کالا نیست، بلکه اکنون پیش‌فروش خودرو‌هایی در جریان است که نه‌تنها مشخص نیست چه زمانی به ایران می‌رسند، بلکه ادعا شده این پیش‌فروش یک هفته‌ای برای واردات مجموعاً ۱۰۰ هزار خودرو در مدت شش ماه است. متقاضیان برای خرید خودروهای وارداتی باید در سایت جدید وزارت صمت ثبت‌نام کرده و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را بلوکه کنند. یعنی قرار است مبلغ عظیم ۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم بلوکه شود تا ۱۰۰ هزار خودروی زیر ۲۰ هزار یورو وارد کشور شوند، ادعایی پر از ابهامات جدی و خطرناک. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این باره امیرحسین کاکایی؛ با اشاره به اینکه واردات بی‌پشتوانه امری بسیار خطرناک است، افزود: بنابر تجربه سنوات قبل، ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی برنامه‌ای غیرکارشناسی و غیراصولی است. وی یاد آور شد: در سال‌های گذشته پانزده هزار و ۶۰۰ خودرویی که پس از گذراندن مراحل قانونی در گمرکات کشور بود، ورودشان به کشور متوقف شد که این موضوع منجر به ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های داخل شد. کاکایی؛ ادامه داد: ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی در سال‌های گذشته هم انجام شد به‌طوری‌که متقاضیان پول هم گذاشتند، اما بنا به دلایلی خودرو به آن‌ها داده نشد، پیش از این شرکت‌های خصوصی خودرو که هیوندا و کیا وارد ایران کردند، پس از بسته شدن، مشکلاتی برای مردم ایجاد شد. این کارشناس بازار صنعت خودرو، تصریح کرد: به نظر می‌رسد پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی امری بی‌فایده و برنامه‌ای غیراصولی است. کاکایی؛ درخصوص شبکه نمایندگی و خدمات پس از فروش که از حساسیت بالایی برخوردار است، گفت: ما به علت تحریم‌های غرب و مشکلات ارزی نمی‌توانیم معامله کنیم. عمده خرید‌های خودرو از بازار‌های منطقه و بدون خرید مستقیم از شرکت انجام می‌شود و این خودرو‌‌ها بدون طی کردن مراحل اصولی وارد کشور می‌شود که هیچ ضامنی برای خدمات پس از فروش در این خودرو‌‌ها وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ یک‌دفعه قرار شد بیش از ۱۹ هزار خودرو وارد کشور شود، سپس یک‌شبه قانون را تغییر دادند و مانع واردات شدند، اظهار داشت: با این تغییر اغلب مردم که از شرکت‌های واردکننده پیش‌خرید کرده بودند، نتوانستند خودرو تحویل بگیرند. از سوی دیگر، چون مانع واردات خودرو‌‌ها به کشور شدند، مدیران شرکت‌های واردکننده حرفه‌ای با بدهی‌های سنگین مواجه شدند.