برگشت دوباره به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

گروه خودرو- پس از گذشت مدت‌ها از ماجرای واردات خودرو و حذف روند قرعه‌کشی خودرو، در این خصوص عبدا… توکلی‌لاهیجانی؛ اظهار کرد: در این طرح خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) و همچنین خودروسازان بخش‌خصوصی، محصولات خود را ارایه می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مدیرکل خودرویی وزارت صمت، تصریح کرد: در این طرح قرعه‌کشی انجام نمی‌شود و […]

گروه خودرو- پس از گذشت مدت‌ها از ماجرای واردات خودرو و حذف روند قرعه‌کشی خودرو، در این خصوص عبدا… توکلی‌لاهیجانی؛ اظهار کرد: در این طرح خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) و همچنین خودروسازان بخش‌خصوصی، محصولات خود را ارایه می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مدیرکل خودرویی وزارت صمت، تصریح کرد: در این طرح قرعه‌کشی انجام نمی‌شود و همه ثبت‌نام‌کنندگان، خودرو دریافت خواهند کرد، اما زمان تحویل خودرو‌ها بین سه ماه تا یک سال متفاوت خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: در این طرح مشتریان در صورت عدم تمایل به دریافت خودرو با زمان انتظار بیشتر، می‌توانند انصراف خود را اعلام و پول خود را از حساب وکالتی خارج کنند. این مقام مسؤول در وزارت صمت، اطلاع بیشتری از این طرح در اختیار قرار نداده است اما تا همین جای امر مشخص است که این طرح نه فروش فوق‌العاده با موعد تحویل سه ماهه است و نه پیش‌فروش که یک‌ساله است، تعریف حساب وکالتی و واریز و مسدود کردن مبلغی از وجه خودرو هم ضروری است. بر این اساس این پرسش پیش می‌آید که می‌توان این طرح را نقطه پایان برای اتمام قرعه‌کشی‌‌ها که به لاتاری ملی نیز معروف است، دانست؟ در صورت تحقق این امر، می‌توان گفت؛ وعده وزارت صمت مبنی بر جمع شدن بساط قرعه‌کشی‌‌ها تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق شده است. ضمن اینکه ایران‌خودرو تاکنون طرح بدون قرعه‌کشی (با قیمت درب کارخانه) نداشته و این اولین‌بار است که محصولات ایران‌خودرو بدون قرعه‌کشی عرضه می‌شوند. همچنین قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت نیز، اعلام کرده که ایران‌خودرو، سایپا و سایر خودروسازان بایستی در هفته جاری، عرضه‌های بزرگ خود را از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو طبق شرایط ثابت گذشته و با قیمت کارخانه‌ای اجرایی کنند. این فرصت بسیارخوبی خواهد بود. ثبت‌نام از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خواهد بود و چنانچه تعداد تقاضا بیش از تعداد عرضه باشد، متقاضیان در فهرست انتظار قرار می‌گیرند و سپس تاریخی برای تحویل به آن‌‌ها اعلام خواهد شد. به اعتقاد بنده کف عرضه بایستی ۵۰۰ هزار دستگاه باشد. امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت نیز، درخصوص واردات خودرو با ارسال ویدیویی از محل یکی از گمرک‌های اطراف تهران که تعدادی از ۸۰ هزار خودروهای وارد شده طی بالغ بر دو ماه اخیر، آنجاست، به برخی از این ابهامات پاسخ داده است. وی با بیان اینکه در حال‌حاضر در مقطع و شرایطی هستیم که کار ثبت‌نام از متقاضیان خودروهای واردتی در حال انجام است، اظهار کرد: نگرانی مردم از این جهت که چه خودرویی را خریداری می‌کنند یا چه زمانی خودرو به دست‌شان می‌رسد و تنها می‌دانند که باید ۵۰۰ میلیون تومان واریز کنند، به‌جاست. در توضیح این مورد بایستی گفت که شرایط به‌گونه‌ای است که بخشی از آن به دلیل مسائل مربوط به تحریم‌ها قابل اطلاع‌رسانی نیست و مردم باید به ما در این مورد حق بدهند. سخنگوی وزارت صمت، تصریح کرد: اما زمانی‌که فرد متقاضی می‌خواهد از طریق سامانه خریداری کند، همه اطلاعات را در اختیار خواهند داشت و انتخاب‌هایی که عرضه‌کنندگان در سامانه‌ قرار می‌دهند، در معرض دید متقاضی است و نوع خودرو، مدل آن، کشور مبدأ و سایر اطلاعات شفاف است و مشتری می‌تواند انتخاب و ادامه مسیر تکمیل وجه و خرید و تحویل خودرو را طی خواهد کرد. قالیباف؛ در رابطه با زمان تحویل نیز، گفت: همان‌طور که اعلام شده، زمان تحویل خودرو‌ها سه ماهه خواهد بود؛ چراکه خودرو‌ها برای ما توسط خودروسازان، تولید و کنار گذاشته نشده‌اند؛ خودرو بایستی تولید، حمل و وارد کشور شود؛ لذا زمان‌بر است اما مشتریان اطمینان‌خاطر داشته باشند که قطعاً خودرو‌ها در موعد مقرر سه ماه (طبق قرارداد)، تحویل خواهد شد. وی ضمن اعلام استقبال از پاسخگویی به همه ابهامات، اطمینان داد که همه موارد شفاف است و مردم نگران نباشند. سخنگوی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، اعلام کرد: عرضه چانگان مدل CS۳۵ PLUS و CS۵۵ در اولین نوبت فروش خودروهای وارداتی قطعی شده است که بلافاصله پس از قرعه‌کشی جهت فروش عرضه می‌شود. وی افزود: اسامی سایر خودروهای وارداتی که تمامی مجوز‌ها را دریافت کرده‌اند؛ بلافاصله به اطلاع مردم خواهد رسید. همچنین قالیباف؛ اعلام کرد که دو خودروساز بزرگ ایرانی ایران‌خودرو و سایپا، در حال‌حاضر در حال گرفتن مجوز در روسیه برای صادرات خودرو به این کشور در آینده هستند. وی با بیان اینکه سایپا برای تأمین ۴۵ هزار خودروی مدل شاهین و کوئیک با یک شرکت بلاروسی قرارداد امضاء کرده است، گفت: این دو مدل به بازار روسیه نیز تحویل خواهد شد. قالیباف؛ مشخص نکرد که سایپا مستقیماً خودرو‌ها را به روسیه ارسال می‌کند یا از طریق بلاروس این صادرات را انجام خواهد داد اما توضیح داد که به دلیل تحریم‌های غرب این خودروساز نیاز به شفاف‌سازی دارد. وی همچنین با اشاره به اینکه هیچ قرارداد مستقیمی بین خودروسازان ایرانی و روسیه وجود ندارد، تأکید کرد: مذاکرات با مسکو در حال انجام است و خودرو‌ها در انتظار صدور مجوز هستند. براساس این گزارش، مسکو و تهران در نوامبر گذشته یادداشت تفاهمی برای صادرات خودروی ایران به روسیه به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار امضاء کردند. دو کشور همچنین شرایط تولید مشترک خودرو را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که خودروسازان بزرگ خاورمیانه به دنبال خروج برندهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی به بازار روسیه چشم دوخته‌اند.