معاون آموزش و بهینهسازی مصرف انرژی سابا بدترین شاخصهای مصرف انرژی در بخش ساختمان است معاون آموزش و بهینهسازی سازمان بهرهوری انرژی (سابا) با بیان اینکه در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران یکونیم برابر معیارهای جهانی است و بیشترین میزان پرت انرژی نیز در بخش ساختمانی است، در عین حال به تشریح فعالیت […]
معاون آموزش و بهینهسازی مصرف انرژی سابا
بدترین شاخصهای مصرف انرژی در بخش ساختمان است
معاون آموزش و بهینهسازی سازمان بهرهوری انرژی (سابا) با بیان اینکه در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران یکونیم برابر معیارهای جهانی است و بیشترین میزان پرت انرژی نیز در بخش ساختمانی است، در عین حال به تشریح فعالیت سامانه مدیریت انرژی در ساختمانها پرداخت.
به گزارش صما امیردودابینژاد گفت: در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران ۱٫۵ برابر معیارهای جهانی است و بیشترین میزان پرت انرژی نیز در بخش ساختمانی است، به همین دلیل میتوان گفت که ایران پتانسیل بالایی برای صرفهجویی در مصرف انرژی دارد.
دودابی نژاد با بیان اینکه تعمیرکاران وسایل انرژیبر خانگی میتوانند در ارایه مشاورههای صحیح به مردم نقش مهمی را ایفا کنند، اظهار کرد: بخش ساختمان حدود یک سوم و بخشهای صنعت و حمل و نقل هر کدام حدود یک چهارم مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص میدهند و ترتیب مصرف غیربهینه انرژی در بخشهای مختلف کشور نیز به همین ترتیب است.
وی ادامه داد: عمده مصرف انرژی کشور و همچنین بدترین شاخصهای مصرف انرژی مربوط به بخش ساختمان است.
بخش ساختمان؛ اولویت صرفهجویی مصرف انرژی
معاون آموزش و بهینهسازی مصرف انرژی سابا تصریح کرد: به علت تعرفه اندک حاملهای انرژی، استاندارد نبودن ساخت و ساز و عدم نظارت کافی توسط مراجع ذیربط شاخص مصرف انرژی ساختمان کشور چند برابر متوسط جهانی بوده و به همین ترتیب بیشترین پتانسیل و اولویت صرفهجویی مصرف انرژی مربوط به این بخش است.
وی افزود: گذشته از مشکل نرخ انرژی در کشور، صنعت ساختمان از جمله بخشهایی است که در بهرهوری انرژی با مشکل کارگزار- کارفرما مواجه میشود، به گونهای که سازنده یا مالک ساختمان لزوماً استفاده کننده از آن و پرداخت کننده هزینه انرژی نیست و ترجیح میدهد تا حد امکان هزینه ساختوساز را کاهش دهد، حتی اگر منجر به افزایش مصرف و بهای انرژی در طول دوره عمر ساختمان شود.
وی با بیان اینکه در این شرایط قانون گذاری، تدوین استاندارد و نظارت بر حسن اجرای آن اهمیت مییابد، ادامه داد: فصل پنجم قانون اصلاح الگوی مصرف که در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است به بخش ساختمان اختصاص پیدا کرده و براساس ماده ۱۸ قانون وزارت راه و شهرسازی موظف شده است ظرف یک سال آییننامههای صرفهجویی انرژی در ساختمان را به تصویب هیأت محترم وزیران برساند.
دودابی نژاد تصریح کرد: براساس ماده ۲۳ همین قانون شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه و اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی مسؤولیت اجرای این فصل از قانون را برعهده دارند، اما با گذشت بیش از ۵ سال از تصویب قانون هنوز آییننامه اجرایی مذکور تصویب نشده و متأسفانه نظارت کافی بر حسناجرای این قانون و حتی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان که سالهاست مصوب و ابلاغ شده است وجود ندارد.
تشریح فعالیت سامانه مدیریت انرژی در ساختمانها
دودابینژاد در مورد برنامههای سابا گفت: چندی پیش ۳ برنامه، استقرار مدیریت انرژی در ساختمان، ایجاد دفاتر خدمات انرژی و تدوین استاندارد BMSتقدیم هیأت دولت شده است.
مدیر دفتر مطالعات و بهرهوری انرژی ساختمان سازمان بهرهوری انرژی ایران (سابا) در تعریف مدیریت انرژی گفت: این سیستم ساختاری است که در یک سازمان استقرار مییابد و با طرحریزی، پایش و اصلاح برنامههای انرژی در طول زمان، مصرف انرژی را مدیریت میکند.
وی افزود: استقرار سامانه مدیریت انرژی در سازمانهای بزرگ، نیازمند ایجاد شبکهای از کارشناسان، مسؤولان و مدیران انرژی در همه ساختمانها و سازمانهای مربوطه در قالب سامانه مدیریت انرژی است.
به گفته دودابینژاد، سامانه مدیریت انرژی ساختمانهای اداری سیستمی مدیریتی است که مناسبتر است بر مبنای یک زیرساخت نرم افزاری جامع ساخته شود. در این سیستم باید ارتباط کامل بین مسؤولان انرژی ساختمانها، مدیران انرژی سازمانها و کمیتههای عالی انرژی در هر سازمان برقرار باشد.
این مقام مسؤول افزود: پس از ایجاد یک سیستم مدیریتی استاندارد با دسترسیهای مختلف، وظیفه دیگر سامانه مورد نظر، ارایه گزارشهای فنی، کمک به تجزیه و تحلیل صحیح مصارف انرژی، ایجاد برچسب انرژی، پایش انرژی و در نهایت ارایه راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت مصرف و کاهش مصرف انرژی در سازمان مربوطه است.
وی در مورد سامانه BMS نیز گفت: این یک سامانه فراوزارتخانهای است که زیرسیستمهای مختلفی همانند سیستمهای مدیریت روشنایی، سیستم مدیریت و کنترل تردد و دسترسی، سیستم مدیریت و هوشمندسازی موتورخانهها و… را شامل میشود و نمیتوان وزارتخانه یا سازمان خاصی را به عنوان متولی آن معرفی کرد. که از جمله مزایای آن میتوان به تطابق، سازگاری و عدم وابستگی به فروشنده، توسعهپذیری و جهتدهی به مؤسسهها و شرکتها برای بومیسازی و توسعه این فناوریها اشاره کرد.
این کارشناس انرژی در مورد خدمات دفاتر انرژی نیز خاطرنشان کرد: ارایه کالاها و خدمات استاندارد به مردم از وظایف این دفاتر است.
برچسب انرژی ساختمان متولی ندارد اما همه احساس تولیگری دارند
معاون آموزش و بهینهسازی سازمان بهرهوری انرژی (سابا) در ادامه گفت: با اجرای استانداردها و نصب برچسب انرژی ساختمان میتوان تا حد بسیار زیادی میزان مصرف انرژی را در ساختمانها کاهش داد. با اجرایی شدن برچسب انرژی در ساختمانهای مختلف به تدریج این برچسب به عنوان یکی از اسناد مهم خانه برای خریدار و فروشنده شناخته خواهد شد. در واقع در آینده ساختمانی که برچسب نداشته باشد، خرید و فروش نخواهد شد.
دودابینژاد با ابزار تأسف از غیرعملیاتی شدن برچسب انرژی گفت: برچسب انرژی متولی ندارد اما همه احساس تولیگری در این مورد را دارند و متأسفانه در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان جایی برای این مورد در نظر گرفته نشده است.
وی با بیان این مطلب که ساختمان دولتی در حال حاضر شروع به بهینهسازی مصرف انرژی کردند گفت: در مراحل بعد دانشگاهها، مدارس و دیگر بخشها جز اولویتها هستند.
این مسؤول در خاتمه گفت: بهینهسازی مصرف انرژی یک مسأله ملی و حیاتی است و نیازمند اجرای آییننامههای تصویب شده، اجرای مشوق و آگاهیدهی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.