محمد قرهداغلی – ۴۶درصد از پروازهای انجام شده در ایرلاینهای داخلی در دیماه امسال با تأخیر صورت گرفته که متوسط زمان تأخیر این پروازها هم ۱۰۰دقیقه بوده، این در حالی است متوسط زمان تأخیر در پروازها در آذرماه ۸۱ دقیقه بود. براساس آمار از مجموع ۱۳ هزار و ۸۵۶ پرواز انجام شده در دیماه، ۶۳۹۷ […]
محمد قرهداغلی – ۴۶درصد از پروازهای انجام شده در ایرلاینهای داخلی در دیماه امسال با تأخیر صورت گرفته که متوسط زمان تأخیر این پروازها هم ۱۰۰دقیقه بوده، این در حالی است متوسط زمان تأخیر در پروازها در آذرماه ۸۱ دقیقه بود. براساس آمار از مجموع ۱۳ هزار و ۸۵۶ پرواز انجام شده در دیماه، ۶۳۹۷ پرواز با تأخیرهای بیشتر از ۳۰ دقیقه انجام شده است که بیانگر افزایش ۶۷ درصدی تأخیر در پروازها میباشد. طبق عرف بينالمللي حملونقل هوايي، تأخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تأخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين مربوطه بايد جوابگوي مسافران باشد و براساس كنوانسيونهاي بينالمللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند. در کشور ما نیز براساس آخرین اصلاحیه این آییننامه، در صورتی که تأخیر پرواز بیش از دو ساعت طول بکشد، مسافران میتوانند از پرواز انصراف دهند و بهای کامل بلیط خود را دریافت کنند. همچنین اگر مسافران بخواهد پرواز خود را انجام دهد، شرکت هواپیمایی موظف است نسبت به انتقال مسافر به سرویس هوایی سایر شرکتهای هواپیمایی در کوتاهترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند. در صورت قصور شرکت هواپیمایی یا امتناع از انجام آن، مسافر میتواند خود نسبت به خرید بلیط در همان کلاس یا کلاس بالاتر با تأیید رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی و در صورت امتناع وی، با تأیید مدیر ترمینال اقدام کند. اما اگر زمان تأخیر بیشتر از دو ساعت بیشتر باشد شرایط فرق کرده و شرکت هواپیمایی علاوهبر پذیرایی از مسافران با توجه به امکانات داخل فرودگاه، باید امتیازهای ویژهای به مسافران خود بدهد. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره محمد محمدیبخش؛ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره اینکه علت جابهجایی زمان پرواز برخی شرکتهای هواپیمایی چیست، توضیح داد: برنامه پروازی ایرلاینها مشخص است، اما احتمال دارد بلیتها از آژانسهای مسافرتی خریداری شده که خود آژانس با تغییر ساعت پرواز پیامک ارسال کند و ایرلاین بهصورت مستقیم پیامک ارسال نکرده باشد. وی خاطرنشان کرد: باید ببینند که این تغییر در برنامه از سوی آژانس اعلام شده یا از طرف شرکت هواپیمایی؛ اما کسانی که بهصورت مستقیم از شرکتهای هواپیمایی خرید کرده باشند، باید براساس شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت کردهاند، تأخیر در زمان پرواز به آنها اعلام شود. معاون وزیر راهوشهرسازی، در پاسخ به اینکه اگر علت تأخیر پیشآمده از سوی شرکت هواپیمایی باشد، تکلیف چیست، گفت: بخشی از این تأخیرها با توجه به شرایط پیشآمده در وضعیت فعلی قانونی است و بخشی هم غیرقانونی است؛ اما در صورتی که تأخیرها غیرقانونی باشد، مسافران میتوانند در سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به شکایت اقدام کنند که سازمان در راستای انجام وظیقه خود به این موضوع رسیدگی میکند. همچنین حسن خوشخو؛ معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی، با اشاره بهروزرسانی آییننامه حقوق مسافران هوایی، گفت: در دستورالعمل قبلی بسیاری از موضوعات مربوط به حقوق مسافر مغفول ماند که سردرگمی عجیبی را در بازپرداخت حق مسافران ایجاد کرده بود. معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی با توضیح شناسایی موارد مغفول مانده حقوق مسافر، افزود: در دستورالعمل قبلی بازپرداخت پول مسافر در شرایط تأخیر و ابطال پروازها غیرشفاف بود، اما اکنون در صورت ابطال پرواز بازپرداخت پول مسافر ۴۸ ساعته است. وی بیانداشت: براساس جدول موجود در صورت تأخیر بالای پنج ساعت، ضمن اینکه ایرلاینها موظف هستند مسافر را به مقصد مورد نظر ببرند، باید پول پرواز انجام شده را نیز بهعنوان جبران خسارت بهطور کامل به مسافر بازگردانند. خوشخو؛ درباره اینکه آیا این جریمه سنگین برای ایرلاینهای متأخر فقط در ایران قانونگذاری شده است، تأکید کرد: البته در همه جای جهان این رویه حاکم است و ایرلاینهای متأخر ضمن بازپرداخت کل هزینه پرواز به مسافر، موظف به جابهجایی او به مقصد مورد نظر به صورت رایگان هستند.
دیدگاه بسته شده است.