گروه خودرو- رئیس پلیس راه کشور، با تأکید بر لزوم بازنگری در تغییرات قوانین راهنمایی و رانندگی، گفت: پلیس مجبور است تا خودروهای ناایمن را شمارهگذاری کند. به گزارش مناقصهمزایده، سردار حسن مومنی؛ تأکید کرد: خودروهای تولید داخلی از نظر ایمنی در ۲۰ سال گذشته تغییر محسوسی نداشتهاند؛ مثلاً بعد از تصادفات، خودروها آتش میگیرند […]
گروه خودرو- رئیس پلیس راه کشور، با تأکید بر لزوم بازنگری در تغییرات قوانین راهنمایی و رانندگی، گفت: پلیس مجبور است تا خودروهای ناایمن را شمارهگذاری کند. به گزارش مناقصهمزایده، سردار حسن مومنی؛ تأکید کرد: خودروهای تولید داخلی از نظر ایمنی در ۲۰ سال گذشته تغییر محسوسی نداشتهاند؛ مثلاً بعد از تصادفات، خودروها آتش میگیرند که نشان میدهد خودروها استاندارد نیستند. پلیس اما براساس قانون، بعد از آنکه سازمان ملی استاندارد و محیطزیست مجوز میدهد، موظف است این خودروها را پلاکگذاری کند. وی با ابراز امیدواری مبنی بر افزایش استانداردهای تولیدات داخلی، افزود: اکثر خودروها در جادهها تولید داخل هستند و به همین دلیل بار اصلی تلفات جادهای بر دوش تولیدات داخلی است؛ بهعنوان مثال از هر ۱۰ تصادف، هفت خودرو ناایمن هستند، که منجر به فوت یا جرح میشوند. سردار مومنی؛ تأکید کرد: در جرایم رانندگی هم باید بازنگری شود تا رانندگان متخلف که جان شهروندان را به خطر میاندازند، از این طریق تاوان بدهند. سردار حسن مومنی؛ درباره افزایش آمار تصادفات جادهای در سالجاری نیز، گفت: متأسفانه در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۱، شاهد ۱۵ درصد افزایش جانباختگان بودیم و بیش از ۱۲ هزار نفر جانشان را در تصادفات از دست دادهاند. همچنین باید گفت که سالانه حدود ۱۷ هزار نفر از شهروندان جان خود را در جادهها از دست میدهند. او ادامه داد: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر مصدوم داریم که از این تعداد حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد معلول میشوند که آمار نگرانکننده و بالای است. همچنین فوت هر نفر بیش از هشت میلیارد تومان خسارت مادی به اقتصاد کشور وارد میکند و این در حالی است که خسارتهای معنوی این حوادث قابل محاسبه نیست. رئیس پلیس راه کشور، با اشاره به طرح جوانی جمعیت، تأکید کرد: طرحهای زیادی برای افزایش جمعیت مطرح میشوند اما جوانانی که در سن کار هستند، در جادهها کشته میشوند؛ چراکه بیش از ۶۵ درصد از کشتهشدگان در جادهها بین ۲۰ تا ۶۵ سال سن دارند و ۲۱٫۵ درصد از جانباختگان هم جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند. حسن مومنی؛ درباره دلایل اصلی افزایش ۱۵ درصدی تلفات جادهای، گفت: ۵۲ درصد از تصادفات عامل انسانی دارند، حدوداً ۱۲ درصد به دلیل خودروها و ۲۰ درصد به دلیل وضعیت جادهها روی میدهند و ۱۶ درصد هم عامل مشترک دارند. او تأکید کرد: برای کاهش تصادفات باید ۳۳ سازمان و نهاد مسؤول دست به دست هم بدهند و با تمام توان وارد شوند تا به نتیجه برسیم و اکنون پلیس در حالحاضر با تمام توانش عمل میکند. رئیس پلیس راه کشور، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کیفی خودروها نیز، گفت: ایمنی خودرو هم در زمان تصادف و هم بعد از وقوع میتواند از جان سرنشینان حفاظت کند؛ بهعنوان مثال در یکی از تصادفات در محور پرتلفات، شاهد بودیم سرنشین خودرو ایمن سالم ماند، اما چهار سرنشین خودرو ناایمن جان باختند. سردار مومنی؛ در ادامه افزود: راه نیز نقش مهمی را در این میان ایفا میکند و با هر اشتباه راننده، نباید خودرو از مسیر منحرف و واژگون شود. در حالحاضر، اگر سازمان راهداری اعتبارات مالی لازم را در اختیار داشته باشد، قطعاً نقاط حادثهخیز بهسرعت اصلاح میشوند. همچنین سردارهادیانفر؛ رئیس پلیس راهور فراجا نیز، با اشاره به ضرورت بازدارندگی جرایم رانندگی، گفت: یکی از مجازاتهای مربوط به تخلفات رانندگی در کشورهای توسعهیافته محرومیت از خدمات اجتماعی است و افرادی که تخلف رانندگی داشته باشند از حضور در برخی از مسؤولیتها نیز منع خواهند شد چرا که قانونمداری افراد هم در سنجش صلاحیت آنان لحاظ میشود. وی با بیان اینکه باید قوانین راهنمایی و رانندگی اصلاح شود، گفت: وقتی از افزایش مبلغ جریمه صحبت میشود منظور پرداخت جریمه نیست، منظور بازدارندگی جریمه است، جریمه یک میلیونی برای پرداخت نیست بلکه برای پیشگیری از ارتکاب تخلف است. رئیس پلیس راهور فراجا، افزود: در همین راستا هم ما پیشنهاد اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی را مطرح کردیم که انجام شد و در دستور قرار گرفته است. هادیانفر؛ با اشاره به ارایه پیشنهاد افزایش مبلغ جرایم رانندگی به دولت در جلسه اخیر شورایعالی ایمنی و هماهنگی ترافیک کشور که با حضور معاون اول رئیسجمهوری و وزیران مربوطه برگزار شد، گفت: امیدواریم امروز این پیشنهاد بررسی و با آن موافقت شود و ما بتوانیم آن را در ایام نوروز ١۴٠٢ اجراء کنیم. به گفته وی، افزایش مبلغ جرایم رانندگی متناسب با نرخ تورم خواهد بود و این موضوع در قانون هم پیشبینی شده است و هدف ما نیز نه درآمد، بلکه بازدارندگی جرایم است. سردار هادیانفر؛ گفت: در برخی از کشورها جریمه یک تخلف برای خودرویی ٣٠٠٠ یورو است، یعنی آن فرد باید تمام درآمد ماهانه خود را برای پرداخت جریمه یک تخلف بدهد. رئیس پلیس راهور فراجا، درباره مدت زمان تعویضپلاک خودرو در مراکز نیز، گفت: صفر تا صد فرآیند نقلوانتقال خودرو در مراکز تعویضپلاک در صورتی که افراد مدارکشان کامل بوده و نقصی نداشته باشند، حدود ۵۰ دقیقه طول میکشد. سردار هادیانفر؛ درباره بیشترین مشکلات مراجعهکنندگان نیز، اظهار داشت: بیشتر مشکلات مربوط به مدارک معاینه فنی، عوارض شهرداری، احراز محل سکونت و… است که البته این مشکلات در حوزه پلیس راهور نمیباشد. رئیس پلیس راهور فراجا، با بیان اینکه توسعه خدمات هوشمند در پلیس راهور فراجا در دستورکار است، بیان کرد: یکی از این خدمات نوبتدهی اینترنتی مراکز شمارهگذاری و تعویضپلاک است. لازم است که مراجعهکنندگان حتماً با مدارک کامل به این مراکز مراجعه کرده و حتماً از قبل نوبت اینترنتی را دریافت کرده و در زمان تعیین شده به این مراکز مراجعه کنند. سردار هادیانفر؛ همچنین با بیان اینکه ۴۳ مرکز تعویضپلاک با ۷۰۰ غرفه آماده ارایه خدمات نقلوانتقال به مردم در ایام پایانی سال است، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از هفت میلیون نقلوانتقال وسیله و همچنین ثبت پلاک برای خودروهای نوشماره انجام شده است. وی به اخذ بیش از ۷٫۵ میلیون نوبت اینترنتی برای نقلوانتقال وسایلنقلیه اشاره کرد و گفت: بار دیگر تأکید میکنم که افراد حتماً از سایت نوبتدهی استفاده و بعد به مراکز تعویضپلاک مراجعه کنند. رئیس پلیس راهور، در پایان به بحث وکالتنامه برای نقلوانتقال خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: افرادی که تصمیم دارند برای نقلوانتقال خودرو وکالت بدهند یا آنهایی که وکالت میگیرند به شرایط وکالتنامه از جمله مدت، حق توکیل و موارد اینچنینی دقت کنند، تا در هنگام مراجعه به مراکز تعویضپلاک دچار مشکل نشوند.
دیدگاه بسته شده است.