با توجه به اینکه موضوع قیمت خودرو در بازار کشور همیشه جای بحث داشته، چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس به موضوع قیمت خودروهایی که در ایران چند میلیارد قیمت دارند اما در کشورهای همسایه یکسوم کشور ماست، پرداخت. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، بابک صدرایی؛ کارشناس خودرو، درخصوص صحبتهای یک نماینده مجلس مبنی […]
با توجه به اینکه موضوع قیمت خودرو در بازار کشور همیشه جای بحث داشته، چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس به موضوع قیمت خودروهایی که در ایران چند میلیارد قیمت دارند اما در کشورهای همسایه یکسوم کشور ماست، پرداخت. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، بابک صدرایی؛ کارشناس خودرو، درخصوص صحبتهای یک نماینده مجلس مبنی بر اینکه سراتو یکونیم میلیاردی در ایران در کشورهای حاشیه خلیجفارس ۱۵۰ میلیون تومان است، گفت: سراتو کارکرده ۲۰۱۷- ۲۰۱۸ در ایران حدود دو میلیارد و ۵۰۰تا ۷۰۰ میلیون تومان است. سراتو ۲۰۲۳ را میتوان در کشورهای منطقه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار براساس آپشن موتورها پیدا کرد که به پول ما در ایران یک چیزی میان ۷۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان میشود. سراتو کارکرده مدل ۲۰۱۵- ۲۰۱۶ در کشورهای اطراف شش تا هفت هزار دلار است. سراتو ۱۵۰ میلیونی که این نماینده گفته است، مدلهای ۲۰۱۳- ۲۰۱۴ است که سه تا چهار هزار دلار قیمت دارد. وی درخصوص وجود این اختلاف قیمت میان خودروهای خارجی در ایران و کشورهای همسایه، گفت: ما یک بازار نرمال نیستیم، نهتنها در خودرو که در موارد دیگر نیز اگر به کشورهای اطراف نگاه کنیم، وضعیت خیلی اسفناک است و قیمتها غیرمنطقی است. برای مثال با پول یک بیامو ۲۰۱۸ شما میتوانید خارج از ایران یک رولزرویس فانتوم صفر کیلومتری بخرید که اصلاً این دو قابل قیاس با یکدیگر نیستند. این یک مسأله اپیدمی است و بهخاطر مسأله عرضه و تقاضا، محدودیت در تنوع محصولات و از مهمتر وضعیت نابهسامان اقتصادی کشور است. این کارشناس خودرو، افزود: دلیل اصلی این وضعیت بیثباتی پول ملی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و جهش نرخ دلار است که سبب شده تا افراد زیادی به دنبال تبدیل سرمایه خود به کالا باشند و یک تقاضای کاذبی برای کالاهایی مانند خودرو ایجاد شود. اگر بخواهیم با کشورهای اطراف مقایسه کنیم، پایه پول ملی کدام کشور در مقایسه با قیمت دلار که ارز مرجع جهانی است، چندین برابر افت پیدا کرده است؟ چون خودرو در ایران به کالای سرمایهای تبدیل شده، حتی از قیمت دلار جلوتر حرکت میکند. صدرایی؛ ادامه داد: شرایط کلی قیمت خودرو در ایران را حتی با این قیمت دلار ۵۴ هزار تومانی تبدیل کنید و به افراد خارج از ایران بگویید، فکر میکنند که دارید شوخی میکنید و اصلاً باور نخواهند کرد. این مشکلات ریشه در مسائل بازار، بالارفتن قیمت ارز، تورم، بیارزش شدن پول ملی، عدم رقابت در بازار دارد که دست به دست هم داده تا قیمت خودرو به این مرحله اسفناک برسد. وی بیان کرد: هرچقدر دولت سیستمهای گنگ، نامفهوم و محدودکننده مانند سیستمی که برای فروش خودروهای وارداتی گذاشتهاند را به کار بگیرد، این پیغام را میدهد که میخواهد قیمت خودرو را افزایش دهد. قیمت خودرو زمانی واقعی میشود که یک سیستم شفاف برای عرضه وجود داشته باشد. این صحبتها که ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد میکنیم، حرف و گفتاردرمانی است و مشکلات و چالشهای بسیاری بر سر واردات خودرو وجود دارد. با وجود تحریمها اگر بتوانند وارد کنند هم باید از کشورهای واسطه و تعداد محدود وارد کنند و بعد هم چگونگی عرضه مسأله مهمی است که کمتر مورد توجه قرار میگیرد. صدرایی؛ در پایان گفت: آقایان سیستمهای جدید عرضه خودرو را ابداع کردند که نه در تاریخ ایران و نه در دنیا مشابه نداشته و همین عاملی میشود تا قیمت خودروهای کارکرده و داخلی افزایش یابد و این تصور برای مردم ایجاد شود که واردات خودرو محال است.
دیدگاه بسته شده است.