لطفاً مشوق‌های صادراتی را به هر بهانه‌ای حذف نکنید

عضو هیأت رییسه کمیسیون رقابت لطفاً مشوق‌های صادراتی را به هر بهانه‌ای حذف نکنید توسعه صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در حوزه صادرات محسوب می‌شود. به‌طوری‌که می‌تواند توانمندی کشور در حوزه‌های مختلف به‌ خصوص بخش‌های زیرساختی را به بازارهای خارجی معرفی کند. طبق بررسی‌ها، صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی در […]

عضو هیأت رییسه کمیسیون رقابت

لطفاً مشوق‌های صادراتی را به هر بهانه‌ای حذف نکنید

توسعه صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در حوزه صادرات محسوب می‌شود. به‌طوری‌که می‌تواند توانمندی کشور در حوزه‌های مختلف به‌ خصوص بخش‌های زیرساختی را به بازارهای خارجی معرفی کند.

طبق بررسی‌ها، صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی در سال‌های اخیر با ۳ مشکل عمده تحریم‌ها، بازپس‌گیری وجوه ناشی از ارایه خدمات در کشورهای پذیرنده این خدمات و نیز ضعف مالی بنگاه‌ها و هزینه‌های بالای صادرات خدمات فنی‌و مهندسی روبه‌رو بوده است.

در همین رابطه عضو هیأت رییسه کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این‌که توسعه صادرات غیرنفتی نیازمند چه زیرساخت‌هایی است، گفت: لازمه حضور در بازارهای دیگر کشورها، داشتن روابط سیاسی و ارتباطات بین‌المللی است. به همین خاطر تلاش هرچه بیش‌تر دولت برای گسترش روابط بین‌الملل، به توسعه صادرات کشور کمک می‌کند.

سیدحمیدحسینی در گفت‌وگو با صما ادامه‌ داد: دولت در گذشته در برنامه سوم، برنامه‌هایی برای توسعه صادرات داشت که این برنامه‌ها مؤثر بود و اگر دولت همین برنامه‌ها را به درستی اجرا کند و هر روز بخشی از آن مشوق‌‌‌ها را به بهانه‌ای حذف نکند، در توسعه صادرات موفق خواهیم بود.

وی در ادامه عنوان ‌کرد: هرچند که رفع موانع در صادرات بسیار مؤثر و مهم است، اما قطعاً ما نمی‌توانیم فقط با رفع موانع انتظار توسعه صادرات را داشته باشیم و همیشه رفع موانع باعث ایجاد انگیزش افراد در بخش صادرات نمی‌شود و دلیلی بر افزایش صادرات نیست.

حسینی افزایش صادرات را نیازمند مشوق‌هایی دانست و تأکید ‌کرد: انتخاب صادرکنندگان نمونه، پرداخت جوایز و تسهیلات صادراتی با نرخ‌های پایین‌تر، جزو مشوق‌هایی بوده که جوابگو بوده و اگر احیا و تکرار شود، در توسعه صادرات اثرگذار خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به این‌که در کنار این موضوع، گسترش روابط بین‌الملل می‌تواند راه را برای توسعه صادرات باز کند، گفت: وقتی با کشورهای همسایه دچار تنش می‌شویم و روابط سیاسی دچار مشکل می‌شود، قطعاً نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که صادرات ما افزایش پیدا کند. برای نمونه به دلیل خوب نبودن روابط ما با کشورهای عربی بازار بزرگی در این منطقه از دست می‌رود.

گرفتن مالیات، انگیزه را از صادرکننده می‌گیرد

حسینی همچنین تصریح‌ کرد: مالیات گرفتن از صادرکننده اقدام درستی نیست و انگیزه را از صادرکننده می‌گیرد. در همه دنیا نیز قبول کرده‌اند که برای انجام صادرات، ارزش‌افزوده کالا را به صادرکننده برگردانند و از محل صادرات مالیات اخذ نکنند.

وی در این راستا ادامه ‌داد: علی‌رغم این‌که در قانون رفع موانع تولید نیز تصریح شده که مالیات ارزش‌افزوده یک ماهه باید به صادرکننده برگردد، اما در حال حاضر این بحث دچار ابهام است و به هیچ‌وجه به او برنمی‌گردد و بسیاری از اقلام صادراتی مشمول مالیات شده‌اند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، صادرات را یک حرفه بسیار دشوار دانست و گفت: حتی صادرات فرآورده‌های نفتی در منطقه که همه جزو کشورهای نفت خیر هستند، دشوار است و دولت نباید تصور کند که پروسه صادرات کالاهای نفتی با غیرنفتی تفاوت دارد و آسان‌تر است.

حسینی با بیان این‌که صادرات یک نوع غرور ملی و تأمین‌کننده ارز برای کشور است و همچنین ایجاد اشتغال را برای کشور به همراه دارد، گفت: وقتی کالاهای ایرانی را در بازارهای خارجی می‌بینیم، احساس غرور و افتخار به ما دست می‌دهد. ضمناً از طریق صادرات می‌توانیم به اقتصادهای دنیا وصل شویم.

وی با بیان این‌که صادرات در همه کشور‌‌ها کار دشوار و طاقت‌فرسایی است و شناسایی فرهنگ کشورهای خارجی و بازار آن‌‌‌ها و پذیرش ریسک حضور در این بازار‌‌ها قطعاً کار ارزشمندی است، خاطرنشان ‌کرد: هر نوع صادراتی چه غیرنفتی و چه نفتی ارزشمند است و در هیچ کجای دنیا صادرات نفتی و غیرنفتی را از هم تفکیک نمی‌کنند و این اصطلاح در ایران مد شده است.

نوسان نرخ ارز برای صادرکننده الزامی است

اما مشاور وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت با تأکید بر این‌که اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی و صادرات خدمات فنی‌و مهندسی بر هیچ ایرانی پوشیده نیست، گفت: ما اگر بتوانیم از درآمد تک‌محصولی نفت فاصله بگیریم، برنامه‌ریزی‌‌‌ها و بودجه‌بندی‌های ما تا این اندازه دچار تنش نمی‌شود و می‌توانیم روی درآمدهای دیگر که به صورت دوام‌دار و پایا هستند، حساب کنیم.

احمدپورفلاح در گفت‌وگو با ‌صما‌ اظهار کرد: در سال‌های اخیر علی‌رغم محدودیت‌های زیادی که داشتیم به‌خصوص بحث تحریم‌ها، صادرات ما به‌قدری افزایش یافت که با واردات توانستیم ایجاد تعادل کنیم و همچنین صادرات غیرنفتی کشور رشد بسیار خوبی داشت که البته در چند ماه اخیر متأسفانه دوباره فروکش کرده است.

وی با تأکید بر این‌که اگر مسایل سیاسی و بحث جابه‌جایی پول و سوئیفت ما با دیگر کشور‌‌ها حل شود، صادرات کشور پتانسیل و ظرفیت این را دارد که بسیار فراتر از رقم کنونی شود، گفت: هرچند برخی فرصت‌‌‌ها را به دلیل این‌که با اقتصاد جهانی فاصله گرفتیم، از دست دادیم، ولی واقعیت این است که بخش خصوصی وقتی تاحدودی فضا پیدا کرد توانست مسؤولیت و رسالت خود را ایفا کند و صادرات غیرنفتی ما را به حد قابل‌قبولی برساند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا ادامه ‌داد: درهرحال پتانسیل‌ صادراتی ما بسیار بیش‌تر از رقم فعلی است و امیدواریم که حمایت‌های منطقی از صادرات انجام و وضعیت نرخ ارز مشخص شود. چون تثبیت نرخ ارز برای صادرکننده زیان سنگینی دارد.

فلاح‌پور درباره دلیل این موضوع اظهار‌کرد: با توجه به افزایش تورم، عملاً صادرکننده در این‌جا باید هر سال محصول را گران‌تر بخرد، ولی پولی که به دست می‌آورد، معادل با ارزش سال‌های قبل است. لذا نرخ ارز به‌خصوص برای صادرکننده نباید ثابت باشد.

این فعال اقتصادی با بیان این‌که دولت باید به صادرکننده کمک و از وی حمایت کند، گفت: مثل بسیاری از کشورهای دیگر، در کشور ما نیز مشوق‌های صادراتی باید عملیاتی شود تا صادرکنندگان بتوانند درآمد خود را با افزایش قیمت معقول در دنیا بالانس بکنند و عملاً سالانه درآمد کم‌تری از محل صادرات کالا‌‌ها و محصولات خود به دست نیاورند.

 

به گفته وی این در حالی است که در آن سوی مرز‌‌ها نرخ تورم بسیار پایین است و قیمت‌های تمام شده آن‌‌‌ها چندان بالا نمی‌رود. بنابراین خارجی‌‌‌ها می‌توانند با دست بازتر با بازار ما رقابت کنند.