کاهش هزینه‌ها با به‌کارگیری تکنیک مدیریت ریسک

پیاده‌سازی کاربردی مدیریت ریسک در یک مناقصه بین‌المللی پروژه نیروگاهی- قسمت اول کاهش هزینه‌ها با به‌کارگیری تکنیک مدیریت ریسک  امیرحسین خامنه  چکیده مدیریت ریسک یکی از نواحی مهم مدیریت پروژه می‌باشد که در کم‌تر سازمانی دید صحیح و کاملی نسبت به عملیات مدیریت ریسک وجود دارد و در کم‌تر پروژه‌ای در کشور چه در مرحله […]

پیاده‌سازی کاربردی مدیریت ریسک در یک مناقصه بین‌المللی پروژه نیروگاهی- قسمت اول

کاهش هزینه‌ها با به‌کارگیری تکنیک مدیریت ریسک

 امیرحسین خامنه 

چکیده

مدیریت ریسک یکی از نواحی مهم مدیریت پروژه می‌باشد که در کم‌تر سازمانی دید صحیح و کاملی نسبت به عملیات مدیریت ریسک وجود دارد و در کم‌تر پروژه‌ای در کشور چه در مرحله مناقصه و چه در حین اجرای پروژه، مدیریت ریسک به‌صورت نظام‌یافته اعمال می‌شود. هدف از این مقاله مروری بر فرایند و تکنیک‌های مدیریت ریسک و نیز به‌کارگیری آن در صنعت ساخت‌وساز نیروگاهی در جهت مدیریت علمی و حرفه‌‌ای می‌باشد. در ادامه ضرورت اعمال مدیریت ریسک در پروژه با توجه به بررسی هزینه پروژه، هزینه اعمال فرایند مدیریت ریسک و هزینه ریسک‌های محتمل بیش از پیش مشخص می‌گردد. همچنین مشخص می‌شود با اعمال مدیریت ریسک نتایج سودمندی دیگری برای سایر محدوده‌های مدیریت پروژه حاصل می‌گردد و از همه مهم‌تر اطمینان‌خاطری است که برای کل سازمان پروژه با اعمال مدیریت ریسک حاصل می‌شود. همچنین به منظور کاربردی نمودن مطالعات صورت گرفته، در یک مناقصه بین‌المللی پروژه نیروگاهی واقعی نحوه اعمال مدیریت ریسک و نیز استفاده از مدیریت ریسک در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

۱) مقدمه

همان‌طور که می‌دانیم مهم‌‌‌‌ترین هدف مدیریت انجام پروژه با حداقل هزینه و در زمان مقرر با رعایت مسایل کیفی از پیش تعیین شده می‌باشد. مدیریت ریسک فرایندی گروهی و دارای روشی سیستماتیک است که با نگاهی هوشمندانه و براساس نظام‌مندی تجربیات تیم‌‌‌‌ها و مدیران و کلیه عوامل مؤثردر پروژه‌های مشابه مبنی بر احتمال وقوع هر پیش‌آمد و شناسایی تأثیرات آن پیش‌آمد و تدابیر فعالیت‌های جایگزین به منظور جلوگیری از انحراف پروژه اعمال می‌گردد. به‌کارگیری صحیح این تکنیک موجب خواهد شد تا اهداف کلان پروژه قابل حصول و دسترسی باشد‌‌؛ بنابراین ضرورت این تحقیق پیش از پیش مشخص است. لذا با بررسی و شناخت مدیریت ریسک و کاربرد آن در پروژه‌ها چه در مرحله مناقصه و چه در حین اجرای پروژه شاهد نتایج موفقیت‌آمیزی خواهیم بود.

۲) مدیریت ریسک و مدل به‌کار گرفته شده

مدیریت ریسک تکنیکی است که به‌کارگیری آن باعث کاهش بسیاری از هزینه‌ها در درازمدت و تصمیم‌گیری اصولی مدیریت می‌شود. مدیریت ریسک پروژه فرایندی سازمان‌دهی شده جهت شناسایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی ریسک‌های مرتبط با پروژه جهت اجرا و کنترل روشی مناسب به منظور جلوگیری یا برخورد با هر ریسک می‌باشد. مدیریت ریسک در واقع روند کنترل ریسک و تعدیل اثرات آن می‌باشد. به‌عبارت دیگر مدیریت ریسک یک مسیر سیستماتیک برای تعیین ارزیابی و واکنش به ریسک‌های یک پروژه می‌باشد.

مدیریت ریسک فرایندی نظام‌مند شامل تعریف، آنالیز و پاسخگویی به ریسک‌های پروژه اعم از مخاطرات (dangers) به معنای وقایع احتمالی که نتیجه منفی دارند و مدیریت بر آن‌ها با هدف کاهش احتمال وقوع و نیز فرصت‌‌‌‌ها (opportunities) به‌معنای وقایع احتمالی که نتیجه مثبت در برداشته و مدیریت بر آن‌ها به‌گونه‌ای که افزایش احتمال وقوع عاید پروژه گردد، می‌باشد.

مدیریت ریسک شامل مراحل ۶‌گانه ذیل می‌باشد‌‌:

۱- برنامه‌ریزی مدیریت ریسک

۲- تعیین ریسک‌های پروژه

۳- آنالیز کیفی ریسک

۴- آنالیز کمی ریسک

۵- برنامه‌ریزی پاسخگویی به ریسک

۶- نظارت و کنترل ریسک

مدل مدیریت ریسک براساس الگوی PMBOK که در مناقصه بین‌المللی پروژه نیروگاهی از آن استفاده شد در شکل زیر نشان داده شده است که به اختصار هر یک از گام‌های ۶‌گانه معرفی می‌شود.


 


۱-۲) برنامه‌ریزی مدیریت ریسک

برنامه‌ریزی مدیریت ریسک فرایند تصمیم‌گیری درمورد چگونگی و نحوه برنامه‌ریزی فعالیت‌های مدیریت ریسک یک پروژه می‌باشد. در این مرحله خط‌مشی و چگونگی ایجاد سیستم مدیریت ریسک توصیف می‌شود. در مرحله فوق ساختار سیستم مدیریت ریسک و نیز روش انجام آن تبیین می‌شود. خط مشی مدیریت ریسک، ابزار و منابع اطلاعاتی مورد استفاده، تعیین گروه کاری مدیریت ریسک، زمان‌های جمع‌آوری اطلاعات و گزارش‌دهی برای تصمیم‌گیری، فرمت‌های گزارش‌دهی، و روش مستندسازی اطلاعات برای استفاده آینده در خود پروژه یا پروژه‌های آینده در این مرحله انجام می‌گردد.

۲-۲) شناسایی ریسک

روند شناسایی ریسک روندی کیفی است که با هدف شناسایی و توصیف ریسک‌های مؤثر بر اهداف پروژه انجام می‌شود به عبارت دقیق‌تر، شناسایی ریسک فرایند تعیین ریسک‌های احتمالی مؤثر بر پروژه و تعیین مشخصه‌های هر یک و مستندسازی آن‌ها می‌باشد.

در این مرحله ریسک‌های مطرح برای پروژه و مشخصات آن‌ها تعریف می‌گردند. برای این امر می‌توان از مدیر پروژه، مدیر سیستم مدیریت ریسک و اعضای آن، افراد خبره بیرون از سازمان، حامیان پروژه و یا دیگر مدیران داخلی نظرخواهی نمود. این مرحله در طول مدت پروژه و در زمان‌های از قبل تعیین شده، یا متناسب با تغییرات تأثیرگذار بر پروژه تکرار می‌شود. جهت انجام این بخش همچنین می‌توان از اطلاعات مستندات پروژه‌های قبلی اجرا شده استفاده نمود. جهت تهیه و جمع‌آوری موارد مطرح ریسک و ارزیابی و نظرخواهی درمورد ریسک‌ها در مجموعه تیم پروژه از روش دلفی می‌توان استفاده کرد.

۲-۳) تجزیه و تحلیل کیفی ریسک

تجزیه و تحلیل کیفی ریسک عبارت است از ارزیابی اثر و احتمال وقوع ریسک‌های شناسایی شده. این فرایند ریسک‌ها را با توجه به پیامد و اثر بالقوه‌شان بر روی اهداف پروژه درجه‌بندی می‌کند. جهت تجزیه تحلیل کیفی لازم است تا میزان احتمال و پیامد ریسک با استفاده از ابزار و تکنیک‌های کیفی مشخص شود.

در این مرحله آنالیز کیفی موارد ریسک و شرایط آن‌ها برای تعیین اولویت اثرات ناشی از هرکدام بر روی اهداف پروژه انجام می‌شود. ارزیابی احتمال وقوع و اثرات ناشی از ریسک‌های مشخص شده در مرحله قبل، همچنین درجه پاسخگویی و اهمیت ریسک، در مرحله آنالیز کیفی تعیین می‌گردد. به‌عنوان مثال قرار داشتن ریسک در مسیر بحرانی در تعیین اهمیت به‌عنوان فاکتور اساسی مطرح است.

تکرار و یا اشاره به ریسک از طرف مجموعه پروژه در مرحله آنالیز کیفی علی‌الخصوص وقتی مرحله مذکور در طول مدت پروژه تکرار می‌شود، نشان‌دهنده لزوم داشتن واکنش بیش‌تر یا کم‌تر در پاسخگویی به ریسک می‌باشد. این مرحله می‌تواند برای آنالیز بیش‌تر ریسک با آنالیز کمی ادامه یافته و یا مستقیماً در مرحله برنامه‌ریزی پاسخگویی ادامه یابد. ماتریس PI در مرحله فوق ایجاد می‌شود. ماتریس PI برای نشان دادن نرخ ریسک (low, moderate, high) در مقایسه با احتمال وقوع ریسک و درجه اثرات ناشی از ریسک ایجاد می‌گردد.

۲-۴) تجزیه و تحلیل کمی ریسک

هدف از تجزیه تحلیل کمی ریسک آنالیز عددی احتمال وقوع یک یا چند ریسک و پیامدهای آن بر اهداف پروژه می‌باشد. با استفاده از تجزیه و تحلیل کمی ریسک می‌توان به موارد زیر دست یافت‌‌:

    ریسک‌های مهم و مورد توجه را شناسایی کرد

    احتمال دستیابی به یک هدف خاص از پروژه را تعیین کرد.

    مقدار ریسک پروژه و میزان هزینه و زمان اقتضایی مورد نیاز را مشخص کرد.

    هزینه، زمان و محدوده نهایی واقعی و دست یافتنی پروژه را تعیین.

در این مرحله آنالیز عددی موارد ریسک و پیامدهای وقوع آن‌ها بر اهداف پروژه محاسبه می‌شود. تکنیک‌های مونت‌کارلو و آنالیز تصمیم‌گیری (decision analysis) در مرحله فوق به‌کار گرفته می‌گردند. موارد ذیل طی مرحله آنالیز کمی معین می‌شوند‌‌:

    تعیین احتمال کسب هدف مشخص

    مشخص نمودن مقدار هزینه و رزرو احتمالی مورد نیاز

    مشخص نمودن مقدار تراکنش مورد نیاز برای ریسک براساس مقدار اثر آن بر پروژه

    مشخص نمودن مقدار هزینه، زمان و حوزه کاری واقعی و قابل دسترسی ریسک

آنالیز کیفی و آنالیز کمی به‌صورت جداگانه و یا با یکدیگر می‌توانند انجام شوند. تکرار و یا اشاره به ریسک از طرف مجموعه پروژه در مرحله آنالیز کمی، علی‌الخصوص وقتی مرحله در مدت پروژه تکرار می‌شود، نشان‌دهنده لزوم داشتن واکنش بیش‌تر یا کم‌تر در پاسخگویی به ریسک می‌باشد.

۲-۵) برنامه‌ریزی واکنش به ریسک

برنامه‌ریزی واکنش به ریسک فرایند افزایش مدام فرصت‌‌‌‌ها از طریق واکنش مناسب به ریسک‌ها و تهدید‌‌‌ها می‌باشد. برنامه‌ریزی واکنش به ریسک بایستی متناسب با شدت ریسک، هزینه زمان واقعی با تعریف پروژه مورد توافق تمام متولیان و دست‌اندرکاران پروژه باشد. همچنین بایستی نحوه تخصیص ریسک‌ها به افراد و گروه‌ها در این برنامه مشخص گردد. در این مرحله آنالیز روش‌ها و تکنیک‌های برخورد، با هدف انتخاب روش بهینه پاسخگویی به موارد ریسک، جهت افزایش احتمال وقوع فرصت‌‌‌‌ها و کاهش احتمال وقوع مخاطرات، انجام می‌شود. فرد یا افراد مسؤول برای انجام موارد توافق شده پاسخگویی به ریسک می‌بایست تعیین گردند. فرایند فوق مشخص می‌نماید که آیا ریسک‌های پروژه به درستی اداره خواهند شد؟

برنامه‌ریزی پاسخگویی متناسب با تأثیر ریسک (Risk Impact) تنظیم می‌شود. روش پاسخگویی با توافق گروه‌های مرتبط با ریسک و با مسؤولیت نفر مشخص صورت می‌پذیرد.

۴نوع برخورد استاندارد با هر ریسک وجود داشته که عبارتند از موارد ذیل می‌باشند‌‌:

Avoidance‌‌: (اجتناب) برای زمانی که پروژه برای حذف تقریباً تمامی اثرات ناشی از ریسک برنامه‌ریزی می‌نماید، با در نظر گرفتن این موضوع که حذف کلیه اثرات ریسک هیچ‌وقت امکان‌پذیر نمی‌باشد.

Transfer‌‌: (انتقال) برای زمانی که پروژه در جهت انتقال تقریباً تمامی اثرات ناشی از ریسک برنامه‌ریزی می‌کند.

Mitigate‌‌: (تعدیل) برای زمانی که پروژه در جهت ایجاد تخفیف در احتمال یا اثرات ناشی از ریسک تا حد تعریف شده (Acceptable threshold) برنامه‌ریزی می‌کند.

 Acceptance‌‌: (پذیرش) برای زمانی که پروژه تصمیم به تغییر برنامه کاری خود برای برخورد با ریسک نداشته و یا اصولاً برخورد با ریسک ممکن نیست.

در مواردی که ریسک به عنوان فرصت (Opportunity) مطرح می‌باشد، از استراتژی Use (استفاده) جهت تعیین راهکار و روش مناسب برای بهره‌گیری استفاده می‌شود.

۲-۶) پیگیری و کنترل ریسک

این فرایند شامل پیگیری ریسک‌های شناخته شده کنترل ریسک‌های باقی‌مانده شناسایی ریسک‌های جدید، اطمینان از اجرای برنامه مدیریت ریسک و ارزیابی میزان اثربخشی آن‌ها در کاهش ریسک می‌باشد. اجرای روش‌های پاسخگویی و ارزیابی نتایج آن‌ها در طول پروژه، در مرحله فوق می‌باشد.

در این مرحله ردیابی نتایج پاسخگویی به ریسک و باقی‌مانده اثرات ریسک بر پروژه، بررسی این‌که آیا برخورد با ریسک به درستی صورت پذیرفته و این‌که تا چه اندازه مؤثر بوده است، انجام می‌شود. این مرحله در مدت پروژه تکرار می‌شود. موارد ریسک وقتی پروژه پیشرفت می‌کند تغییر می‌کند، موارد جدید پدیدار شده و موارد پیش‌بینی شده قبلی ممکن است رخ ندهد. پاسخ به این سؤال که چه مواردی از ریسک متوجه پروژه شده که پیش‌بینی نشده‌اند، در این مرحله مشخص می‌گردد.