گروه اجتماعی- فوتبال محبوبترین ورزش جهان است و در کشورمان نیز بدون تردید بیشترین طرفدار را دارد اما کسانی که این هیجان و تب و تاب فوتبال را برای مردم به ارمغان میآورند، سالهاست که در خرج و مخارج خود ماندهاند. به عبارت بهتر باشگاهها هرگز درآمد خاصی از فوتبال کسب نمیکنند و به همین […]
گروه اجتماعی- فوتبال محبوبترین ورزش جهان است و در کشورمان نیز بدون تردید بیشترین طرفدار را دارد اما کسانی که این هیجان و تب و تاب فوتبال را برای مردم به ارمغان میآورند، سالهاست که در خرج و مخارج خود ماندهاند. به عبارت بهتر باشگاهها هرگز درآمد خاصی از فوتبال کسب نمیکنند و به همین دلیل هم هست که اکثریت مطلق تیمهای لیگ برتر را تیمهای دولتی تشکیل میدهند. در اینکه باشگاههای فوتبال حق دارند از تمام پتانسیل موجود برای درآمدزایی استفاده کنند، تردیدی نیست. نهتنها تبلیغات محیطی یا امتیاز اسپانسرینگ، بلکه فروش حق پخش تلویزیونی، بلیتفروشی و سایر درآمدهای روز مسابقه هم از جمله حقوق اولیه باشگاهها برای درآمدزایی است که باید به آنها احترام گذاشت. در فوتبال امروز دنیا، باشگاهها به طرق مختلف از این حقوق و امتیازات استفاده کرده و درآمدزایی میکنند. در برخی از کشورها امتیاز اسپانسرینگ و حق پخش تلویزیونی به صورت متمرکز در اختیار سازمان لیگ است و درآمدهای ناشی از آن با فرمول خاصی بین باشگاهها تقسیم میشود. در برخی کشورها این امتیازات به کل در اختیار خود باشگاههاست و در بعضی از کشورها هم تلفیقی از این دو اجراء میشود. تیمهایی که به صورت رسمی و غیررسمی از بودجه دولتی ارتزاق میکنند و همین علت باعث شده تا بسیاری از نهادها و سازمانها منجمله سازمان صداوسیما علاقهای به پرداخت حقپخش تلویزیونی ندارند! از سوی دیگر دست باشگاهها برای استفاده از درآمد تبلیغات محیطی نیز بسته است. جایی که بسیاری از تیمهای مطرح دنیا از این طریق منفعت کسب میکنند. مزایده تبلیغات محیطی چند باری در کشور تجربه شده است که البته نتیجه خوبی برای باشگاهها به همراه نداشته است. در معدود دورههایی که مزایده تبلیغات محیطی به انجام رسید؛ باشگاهها نتوانستند درآمد مناسبی کسب کنند که علت این امر از یکسو عدم درآمد برنده مزایده و از سوی دیگر معضل تقسیم درآمد بین باشگاهها بود.
فراخوان فوری سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی
سازمان لیگ اعلام کرد که قصد دارد برای اعطای حق تبلیغات محیطی، مزایده برگزار کند. سازمان لیگ فوتبال ایران در بیانیه خود ۹ شرط را بهعنوان شرایط متقاضی تبلیغات محیطی معرفی کرد که از جمله آنها عدم بدهی به سازمان لیگ است که شاید همین شرط، حضور شرکتهایی که پیشتر در این عرصه فعال بودند را تحتتأثیر قرار دهد. البته سازمان لیگ پیش از این نیز با شرکتهای بدهکار همکاری داشت و بدهی آنها را با قرارداد جدید تهاتر کرده بود. روش پرداخت مبلغ پیشنهادی برنده مزایده نیز به این شکل خواهد بود: «منتخب مزایده مکلف است ظرف مدت هفت روز پس از اعلام برنده ۳۰درصد از مبلغ قرارداد را به حساب سازمان واریز و مابقی مبلغ قرارداد را در قالب چکهای ثبت شده در سامانه صیادی با اقساط برابر ماهیانه، از شهریور ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ تحویل خزانهداری سازمان لیگ نماید.» سازمان لیگ اسناد و مدارک متقاضیان را دریافت خواهد کرد و ثبتنام تا روز یازدهم ادامه خواهد داشت. سپس تا ۲۰ اسفند، پیشنهادات مالی به سازمان لیگ ارسال خواهد شد و ساعت ۱۴ همان روز، پاکتها در ساختمان این نهاد باز میشوند. تبلیغات محیطی برای فصل آینده از شهریور ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ اجراء خواهد شد که زمان احتمالی لیگ بیستوسوم نیز خواهد بود. در سالهای اخیر تبلیغات محیطی یکی از مسائل مناقشهبرانگیز فوتبال ایران بوده و حالا باید دید برای لیگ بیستوسوم، کدام شرکت مجری تبلیغات در ورزشگاههای ایران خواهد بود.
دیدگاه بسته شده است.