مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، با اشاره به مراجعه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی پایتخت در ۱۱ ماه سالجاری، گفت: این در حالی است که از این تعداد یک میلیون و ۱۸۴ هزار خودرو مراجعه اولی بودند. به گزارش مناقصهمزایده، شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی […]
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، با اشاره به مراجعه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی پایتخت در ۱۱ ماه سالجاری، گفت: این در حالی است که از این تعداد یک میلیون و ۱۸۴ هزار خودرو مراجعه اولی بودند. به گزارش مناقصهمزایده، شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، در ادامه افزود: مراکز معاینه فنی در کشور و بهویژه شهر تهران دارای سابقه ۳۰ ساله است و اولین مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروها در کشور نیز در شهر تهران و در پارکسوار بیهقی راهاندازی شده است. وی با اشاره به اینکه روزانه بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند، بیان کرد: بر همین اساس در ۱۱ ماهه امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند که از این تعداد یک میلیون و ۱۸۴ هزار خودرو مراجعه اولی بودند. شادی مالکی؛ اظهار داشت: ۷۰ درصد خودروهایی که برای بار نخست به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند موفق به اخذ برگه معاینه فنی میشوند و ۳۰ درصد مابقی بعد از رفع نقصی که توسط همکاران ما در مراکز معاینه فنی گزارش میشود، مجدداً مراجعه میکنند که از بین این میزان مراجعه بین ۹۷ تا ۹۸ درصد موفق به دریافت برگه معاینه فنی خودرو میشوند. وی با بیان اینکه یک میلیون و۱۲۰ هزار برگه در ۱۱ ماه صادر کردیم که ۱۷ درصد این گواهیها مربوط به معاینه فنی برتر بوده است، تأکید کرد: معاینه فنی برتر در انجام تستها با معاینه فنی معمولی تفاوتی ندارد، اما در بخش بررسی آلایندهها تستهای سختگیرانهتری دارد. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، در ادامه گفت: به هر حال تهران مختصات خاص خود را دارد، بنابراین پایشهایی که در مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام میشود، کاملاً براساس قوانین بالادستی است. قوانین ما و شرایط آلایندگی تهران ایجاب میکند که نهایت دقت را در انجام تستهای معاینه فنی داشته باشند. وی افزود: در تهران حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه موتوری وجود دارد که چهار میلیون و ۵۰۰ عدد از آنها وسایل سبک و سنگین هستند که از این تعداد سه میلیون ۵۰۰ هزار خودرو مشمول انجام معاینه فنی میشود. شادی مالکی؛ ادامه داد: در حالحاضر نیز ظرفیت پذیرش خودرو در مراکز معاینه فنی و خطوط دو میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو است که تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند. هنوز کل ظرفیت ما استفاده نمیشود. وی با اشاره به اینکه احتمالاً برخی از خودروهای مشمول معاینه فنی شهر تهران اقدام به دریافت برگه معاینه فنی از شهرهای اطراف میکنند، اما مابقی خودروها فاقد برگه معاینه فنی هستند که توسط دوربینهای کنترلی جریمه میشوند، بیان کرد: در مورد موتورسیکلتها باید به این مسأله اشاره کنم که در پایتخت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت شمارهگذاری تهران وجود دارد که از این تعداد سه میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت مشمول معاینه فنی هستند و با وجود ۱۱ خط ویژه، کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه سالیانه به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، یادآور شد: براساس رویکرد شهرداری تهران در سهم بندی منابع آلاینده شهر تهران، در بخش آلایندههای گازی ۸۰ درصد سهم تعیین شده اختصاص به منابع آلاینده متحرک دارد که از این بین ۳۷ درصد مربوط به خودروهای سبک و فرسوده بوده و ۲۱ درصد سهم موتورسیکلتهاست. وی تأکید کرد: درخصوص ذرات معلق ۶۰ درصد از آلایندگیها مربوط به منابع متحرک است، سهم موتورسیکلتها ۱۰ درصد بوده و کامیونها و خودروهای دیزلی بیشتر است. مالکی؛ در بخش دیگری از صحبتهای خود، گفت: براساس نشستهایی که در دو ماه اخیر با پلیس راهور داشتهایم و طرحهای مشترک فیمابین که در دست اقدام است، یکی از این طرحها ساماندهی موتورسیکلتهاست و شیوهنامهای در این زمینه در حال تدوین است. وی افزود: تعدادی از موتورسیکلتها پلاکهای خوانا ندارند و مشکلات زیادی وجود دارد. طرح ساماندهی در دست اقدام است که در گام نخست به صورت نمادین موتورهای پلیس و در گام دوم موتورهای پر پیمایش مراجعه میکنند. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، ادامه داد: در بحث معاینه فنی با توجه به جایگاهی که حاکمیت به ستاد معاینه فنی در بحث پایش خودروها داده است، مراکز معاینه فنی در تهران و کلانشهرها با یکسری مشکلاتی روبهرو هستند. یکی از این مشکلات نرخگذاری مراکز معاینه فنی است. مالکی؛ در ادامه بیان کرد: در حالحاضر شهرداری تهران برای انجام معاینه فنی خودروها سوبسید پرداخت میکند. این در حالی است که نرخ مصوب معاینه فنی خودروها سه سال است که ثابت بوده و پیشبینی میشود اگر این نرخ تغییر پیدا کند میتواند تأثیرگذار باشد. شادی مالکی؛ یادآور شد: به هر حال باید قبول کرد که تهران مشکلات خاص خود را دارد و با توجه به آلودگی هوا، بسیاری از خودروها به سایر شهرها برای معاینه فنی مراجعه میکنند. این در حالی است که اگر الزام شود که خودروهایی که پلاک تهران را دارند از مراکز معاینه فنی تهران برگه دریافت کنند، بهتر است. وی تأکید کرد: همچنین در بحث معاینه فنی برتر خودروهایی که یک تا دو سال از عمر آنها میگذارد، موفق به دریافت برگه نمیشود و نقصهای فنی در این خودروها وجود دارد که باید رفع شود. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر فروش معاینه فنی در مراکز معاینه فنی، توضیح داد: ما در مراکز معاینه فنی از سامانه سیپا استفاده میکنیم که امکان دخل و تصرف در این سامانه وجود ندارد و به صورت کشوری رصد میشود. از سوی دیگر تمام خطوط مجهز به دوربینهای کنترلی است و عملکرد همکاران پایش میشود. وی گفت: به نظر میرسد که میزان ۳۰ درصد مردودی خودروهای بار اولی در مراکز نشان میدهد که مراکز معاینه فنی کار خود را به درستی انجام میدهد. شادی مالکی؛ با اشاره به کاهش صف طولانی دو مرکز معاینه فنی بیهقی و آب شناسان و امکان دریافت نوبت اینترنتی شهروندان از سامانه افزود: دو مرکز دیگر از مراکز معاینه فنی نیز بهزودی بهصورت صددرصد اینترنتی میشود و دو خط نیز به تازگی به خطوط مراکز معاینه فنی اضافه شده و بهزودی نیز هشت خط سیار به خطوط معاینه فنی خودروها اضافه میشود.
دیدگاه بسته شده است.