معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد

پیشنهاد مالی روس‌ها جهت ساخت راه‌آهن آستارا-‌رشت به تهران رسید

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: پیش‌نویس متن موافقتنامه ارسالی از سوی طرف روسی برای تأمین مالی ساخت راه‌آهن آستارا-‌رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر توسط وزارت راه‌وشهرسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی و نهایی شدن است. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ افزود: براساس توافقات اولیه صورت گرفته با معاون حمل‌ونقل وزارت حمل‌ونقل فدراسیون […]

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: پیش‌نویس متن موافقتنامه ارسالی از سوی طرف روسی برای تأمین مالی ساخت راه‌آهن آستارا-‌رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر توسط وزارت راه‌وشهرسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی و نهایی شدن است. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ افزود: براساس توافقات اولیه صورت گرفته با معاون حمل‌ونقل وزارت حمل‌ونقل فدراسیون روسیه مقرر شد نحوه تأمین مالی، طراحی و اجرا پروژه ریلی آستارا -‌رشت در جلسات فیمابین دو کشور در مدت سه ماه نهایی شود. مسائل فنی و کارشناسی مربوط به احداث این مسیر، چگونگی مبنای طراحی ابنیه فنی مسیر از جمله پل‌ها و تونل‌های واقع در آن توسط طرفین مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد جلسات مستمر کارشناسی تا رسیدن به تهیه پیش‌نویس نهایی موافقتنامه نهایی تأمین مالی، طراحی و ساخت پروژه ریلی رشت-آستارا ادامه یابد. وی یادآور شد: در این جلسه بخش به بخش پیش‌نویس موافقتنامه ارسالی دولت روسیه بررسی و مقرر شد در تمامی ماده‌های پیش‌نویس موافقتنامه ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران لحاظ گردد و همچنین تأکید شد که طرفین بایستی به تعهدات خود در موافقتنامه پایبند بوده و در برنامه زمانبندی مقرر، این اقدامات را به اجراء رسانند. وی با بیان این‌که پس از امضای موافقتنامه مذکور، طی سه ماه طراحی اولیه و حداکثر طی شش ماه مطالعات نهایی خط‌آهن رشت-آستارا انجام ‌می‌شود، تأکید کرد: پروژه اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز می‌شود و ایران به فواصل زمانی، تملک زمین‌های مورد نیاز احداث مسیر را بدون اینکه وقفه‌ای در کار اجرایی صورت پذیرد، انجام و در اختیار پروژه مذکور قرار می‌دهد. معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، با یادآوری موقعیت جغرافیایی کشورمان به‌عنوان محل تلاقی کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی را یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود ترانزیت عبوری کشور با زیرساخت‌های موجود در حال‌حاضر اعلام و تأکید کرد: می‌توان از ترکیب مدهای حمل‌ونقل تا زمان اتمام مسیر ریلی آستارا-‌شت استفاده کرد. افندی‌زاده؛ اضافه کرد: انتظار از فدراسیون روسیه این است از هم‌اکنون تمهیدات لازم برای ایجاد تعهد حداقل ۱۵ میلیون تن کالای ترانزیت سالانه از این مسیر را پس از اتمام اجرای مسیر در برنامه‌ریزی آتی کشور خود قرار دهد. البته نیاز است این مورد در موافقتنامه سه‌جانبه‌ای بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان به توافق برسد. همچنین در جهت ایجاد تعرفه یکسان حمل‌ونقل بار برای عبور کالا از کریدور شمال-‌جنوب در خاک سه کشور توافقات اولیه در جلسه صورت گرفت.