عرضه نیم میلیون خودرو بدون قرعه‌کشی با قیمت جدید در هفته آینده

مهدی قره‌داغلی- با گذشت حدود سه سال از آغاز کار فروش خودرو به روش قرعه‌کشی که با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و هست، ظاهراً قرار است که این روش فروش خودرو به نقطه پایان برسد و فروش خودرو رفته‌رفته به روند سابق خود بازگردد. به گزارش مناقصه‌مزایده، امید قالیباف؛ در نشست خبری، افزود: همه خودروسازان داخلی […]

مهدی قره‌داغلی- با گذشت حدود سه سال از آغاز کار فروش خودرو به روش قرعه‌کشی که با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و هست، ظاهراً قرار است که این روش فروش خودرو به نقطه پایان برسد و فروش خودرو رفته‌رفته به روند سابق خود بازگردد. به گزارش مناقصه‌مزایده، امید قالیباف؛ در نشست خبری، افزود: همه خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو، سایپا و خودروسازان بخش‌خصوصی به‌جز گروه بهمن در این طرح حضور خواهند داشت. وی بیان داشت: عرضه خودرو‌ها با قیمت‌هایی است که از سوی شورای‌رقابت تعیین می‌شود. قالیباف؛ ادامه داد: شرایط ثبت‌نام افراد، همان شرایط اعلامی در طرح‌های قبلی است و با ثبت‌نام در این سامانه مطابق وعده وزارت صمت دیگر چیزی به نام قرعه‌کشی نخواهیم داشت. وی اضافه کرد: در این طرح حدود نصف قیمت هر خودرو به‌عنوان ودیعه در حساب افراد مسدود می‌شود که خودرو به خودرو متفاوت خواهد بود. مشاور وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، خاطرنشان کرد: چنانچه تقاضای خودرویی از عرضه خودرو در این طرح بیشتر شود، یک لیست انتظار تعریف شده و نوبت افراد برای تحویل خودرو مشخص می‌شود که به احتمال زیاد از سه ماه تا یک سال خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: با عرضه سنگین یادشده، همچنین انجام واردات خودرو و انجام واردات از مناطق آزاد، بازار خودرو شرایط خوبی خواهد داشت و انتظار می‌رود به تدریج به آرامش برسد. قالیباف؛ تأکید کرد: عرضه این خودرو‌ها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خواهد بود و در بورس کالا انجام نخواهد شد. وی اظهار داشت: پس از انجام طرح واردات خودرو در سامانه یاد شده و مشخص شدن وضعیت و تکلیف افراد، بلافاصله عرضه خودروهای داخلی در این طرح آغاز خواهد شد. سخنگوی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، در ادامه با اشاره به موضوع واردات خودرو، تصریح ‌کرد: درباره ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه اعلام شده برای این طرح شایعات بی‌اساسی مطرح شده است و باید گفت این پول در حساب اشخاص است و هیچ کس نمی‌تواند به آن دست ببرد. وی گفت: نقدینگی بسیار زیادی در ایام پایانی سال از این طریق جمع‌آوری خواهد شد و بر این اساس، این طرح خاصیت ضدتورمی دارد. قالیباف؛ یادآور شد: خودروی اقتصادی در همه جای جهان تعریف مشخصی دارد که از نظر قیمتی به معنای خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار است و تمرکز وزارت صمت نیز واردات همین دسته خودروهاست، اما اینکه با قیمت‌های بالایی به دست مردم می‌رسد مشکل از وزارت صمت نیست و افت ارزش پول و کاهش قدرت خرید مردم آن را از حالت اقتصادی بودن خارج می‌کند. همچنین مهدی ضیغمی؛ مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت نیز، در این نشست، اظهار کرد: تا شب گذشته ۵١ هزار ثبت‌نام انجام شده است که البته به معنای ثبت‌نام‌ قطعی نیست و پس از اتمام مهلت ثبت‌نام که ساعت ١٨ روز پنجشنبه ١١ اسفند در نظر گرفته شده و تا این لحظه تصمیمی برای تمدید آن گرفته نشده است، بررسی‌ شرایط افراد ثبت‌نام‌ کننده انجام می‌شود و ثبت‌نام شده‌های قطعی برای ادامه فرآیند ثبت‌نام اعلام خواهند شد. مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، در پاسخ به سؤال ایسنا، مبنی بر قرعه‌کشی از افراد ثبت‌نام‌ کرده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، تصریح کرد: قرعه‌کشی به معنای قرعه‌کشی‌هایی که تاکنون برای خودروهای داخلی انجام شده، نیست؛ این قرعه‌کشی به جهت تعیین نوبت دریافت خودرو و تعیین لیست انتظار افراد متقاضی و نوبت تخصیص است که چه زمان خودروی خود را تحویل بگیرند. بنابراین فردی حذف نخواهد شد مگر آن‌که خود متقاضی بخواهد انصراف دهد. وی در پاسخ به سؤال دیگر ایسنا، مبنی بر اینکه پس از اتمام مهلت زمان ثبت‌نام، چه زمان قرعه‌کشی انجام خواهد شد؟ گفت: حدوداً دو تا سه روز زمان لازم است تا بررسی‌‌ها انجام شود که افراد ثبت‌نام‌ کننده حائز همه شرایط ثبت‌نام باشند. فرآیند قرعه‌کشی هم یک روز انجام خواهد شد. این مقام مسؤول، در وزارت صمت ضمن اشاره به استقبال خوب بانک‌ها در این طرح (برای تعریف حساب وکالتی و واریز ۵۰۰ میلیون تومان) تصریح کرد: اما با توجه به اینکه از بانک‌ها خواسته و تأکید شد تا این مبلغ در حساب کوتاه‌مدت بلوکه شود و سود به ثبت‌نام‌کنندگان اختصاص داده شود، برخی بانک‌ها در این زمینه همکاری لازم را نکردند؛ بر این اساس مشتریان می‌توانند در صورتی که از بانک خود رضایت نداشته باشند یا به تعامل نرسند، پول خود را به بانک دیگری انتقال دهند. این موضوع نکته مهمی است و فضای رقابتی میان این ۲۶ بانک (۲۲ بانک و چهار مؤسسه اعتباری) که تاکنون در این طرح شرکت کرده‌اند، وجود دارد. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، ضمن تأکید بر اینکه ریالی از این ۵۰۰ میلیون تومان توسط دولت و به حساب دولت واریز نخواهد شد، گفت: وجهی توسط دولت دریافت نمی‌شود و عملاً این ۵۰۰ میلیون تومان مطابق اعلام شورای‌رقابت مبنی بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبت‌نامی است که میانگین و متوسط رو به پایین قیمت خودرو‌ها است. خودروهایی که عرضه می‌شوند، در بازه‌های مختلف قیمتی هستند که در حال‌حاضر مبلغ علی‌الحساب آن‌‌ها تا حد زیادی مشخص است. باید توجه داشت که در دوره‌های قبلی فروش خودروهای وارداتی، خودرو‌ها براساس قیمتی که واردکننده براساس شرایط خود، تعیین می‌کرد و با احتساب سود خود، عرضه می‌کرد. وی افزود: اما اکنون با توجه به اینکه سود واردکننده قطعی است و قیمت خودرو‌ها را هم سازمان حمایت تعیین می‌کند؛ نرخ ETS در زمان ترخیص خودرو بسیار حائزاهمیت است، بنابراین بایستی تمامی هزینه‌ها مشخص شود تا واردکننده متحمل زیان نشود؛ به همین دلیل هم هست که قیمت نهایی اعلام نمی‌شود. بنابراین ما در دو بخش هزینه‌ها را تعیین می‌کنیم؛ در بخش اول که کاملاً مشخص است و براساس قیمت خودرو‌ها است که از کمتر از ۱۰ هزار یورو تا ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو هستند. در این طرح، پس از آن‌که سامانه برای ثبت‌‌نام بسته شد، پس از استعلام نهایی از تمام مراجع، عرضه خودرو‌ها آغاز می‌شود. شرط عرضه این است که خودرو‌ها باید تمامی مدارک و مستندات مجوز‌ها را شامل استاندارد محیط زیستی را داشته باشند و قیمت پایه آن‌‌ها در کمیته ارزش گمرک به تأیید رسیده باشد و توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت نهایی مشخص شده باشد. ضیغمی؛ تصریح‌ کرد: بنابراین حداقل قیمت علی‌الحساب اولیه که مشتری بایستی پرداخت کند، مشخص خواهد شد. تأکید می‌شود که مبلغ خودرو که واردکننده بابت واردات پرداخته است، ارز آن تعیین شده و قیمت آن مشخص است و بر این اساس با نوسان نرخ ارز قیمت خودرو تغییر نمی‌کند. نرخ ارز نیز در واردات خودرو، نرخ تالار مبادله ارز و طلا (تالار دوم) است. مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، اعلام کرد: تاکنون شرکت سایپا تنها شرکتی است که همه شرایط لازم برای واردات را احراز کرده و عرضه دو خودروی چانگان CS۳۵ پلاس و CS۵۵ قطعی است. دو برند دیگر نیز هستند که در فرآیند اخذ مجوز‌ها هستند و تقریباً بیشتر راه را آمده‌اند؛ یکی هیوندای النتراست که مجوز استاندارد و مجوز زیست‌محیطی را دریافت کرده و در حال رایزنی با کمیته ارزش گمرک برای مشخص شدن موضوع قیمت پایه آن است. همچنین برند فیات نیز عملاً در حال طی کردن فرآیندهای مربوطه است اما مشخص نیست که عرضه آن چه زمانی باشد. وی در رابطه با موضوعاتی که مطرح شده که مواردی در این طرح فروش خودروهای وارداتی (قیمت، زمان تحویل، نوع خودرو و…) مشخص نیست، اظهار کرد: در حقیقت از سوی وزارت صمت، بسیاری از فرآیند‌ها مشخص است و بسیاری از نهاد‌ها و دستگاه‌ها نیز قول همکاری داده بودند اما متأسفانه آن طور که باید و شاید همکاری نکردند اما آنچه که قطعی است همین دو مدل خودرو چانگان و اقدامات نهایی برای هیوندا و فیات هم با همکاری گمرک انجام و منجر به عرضه شود؛ امیدواریم که پس از پایان فرآیند ثبت‌نام بتوانیم هر سه برند خودرو را که پنج مدل خودرو است، به صورت همزمان عرضه کنیم. این مسؤول در وزارت صمت، در رابطه با تعداد خودروها، گفت: در ابتدا باید بررسی‌‌ها صورت گیرد و فرآیند ثبت‌نام تکمیل شود تا تصمیم‌گیری کنیم که فروش یک‌ماهه انجام شود یا سه ماهه و به صورت پیش‌فروش؛ اما تا به امروز بالغ بر ۱۲۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده و تعداد قابل‌توجهی خودرو نیز در بنادر مقصد یا روی آب در حال انتقال به بنادر کشور هستند و قراردادهای خوبی هم بسته شده است. ضیغمی؛ تصریح کرد: در حقیقت به دلیل صیانت از حقوق مردم و خود واردکنندگان، اسامی برخی برند‌ها و خودرو‌ها را اعلام نمی‌کنیم؛ چرا که اگر اعلام شوند، ما را دچار چالش خواهند کرد. اما همان‌طور که قبلاً اعلام شده، به‌جز خودروهایی که ممنوعیت واردات دارند (خودروهای آمریکایی و فرانسوی)، وزارت صمت هیچ محدودیتی برای واردات ندارد؛ مگر آن‌که دستوری به ما ابلاغ شود. وزارت صمت مجری دستورات است و خود واردات خودرویی را ممنوع یا جلوگیری نمی‌کند، مگر آن‌که ابلاغی صورت گیرد. در حال‌حاضر از تمامی برند‌ها (جز برندهای دو کشور مذکور) درخواست واصل شده است. وی ادامه داد: تاکنون ۳۳ درخواست از ۳۳ شرکت برای واردات به وزارت صمت ارایه شده که بسیاری از آن‌‌ها برای بیش از یک برند خودرو، را درخواست کرده‌اند. بالغ بر ۲۰ شرکت توانسته‌اند فرآیند‌ها را طی کرده و مجوز‌ها را اخذ کنند و از این تعداد تاکنون ۱۰ شرکت توانسته‌اند ثبت سفارش را انجام دهند؛ ممکن است این تعداد تا پیش از آغاز سال جدید به ۱۵ شرکت هم افزایش پیدا کند. تا به امروز ۹۵ هزار درخواست ثبت سفارش صورت گرفته، ۵۰۰۰ درخواست دیگر ارایه شده که چنانچه تأیید شوند، ۱۰۰ هزار ثبت سفارش به وزارت صمت واصل شده است. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی همکاری بسیار خوبی در تخصیص منابع ارز که هیچ فشاری هم به منابع ارزی کشور وارد نخواهد کرد، داشته است و از ارزهای خارج از کشور که رفع تعهد شده‌اند استفاده شده و می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. این مسؤول وزارت صمت، تأکید کرد: همان‌طور که اشاره شد، یک ریال هم از پول مردم برای واردات خودرو در این مرحله استفاده نمی‌شود و تمام هزینه‌های واردات را واردکننده از حساب خود که ارز آن را تأمین کرده است، پرداخت می‌کنند؛ بر این اساس افراد پس از عقد قرارداد، بخشی از پولی را می‌دهند که قبلاً کاملاً پرداخت شده بود.