تأسیس کریدور ترانزیتی هند، ایران و افغانستان در آغاز راه عباسآخوندی، وزیر راه و شهرسازی درصدر هیأتی عالیرتبه برای دیدار با وزیران راهآهن، کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراهها و تعدادی از مقامات عالیرتبه این کشور وارد دهلی نو پایتخت هند شد. احداث خطآهن چابهار – زاهدان، طرح توسعه بندر چابهار و اتخاذ راهکارهایی برای […]
تأسیس کریدور ترانزیتی هند، ایران و افغانستان در آغاز راه
عباسآخوندی، وزیر راه و شهرسازی درصدر هیأتی عالیرتبه برای دیدار با وزیران راهآهن، کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراهها و تعدادی از مقامات عالیرتبه این کشور وارد دهلی نو پایتخت هند شد.
احداث خطآهن چابهار – زاهدان، طرح توسعه بندر چابهار و اتخاذ راهکارهایی برای تسریع در اجرایی شدن موافقتنامه ترانزیتی ایران و افغانستان از جمله محورهای گفتوگوی وزیر راه و شهرسازی با همتایان هندی عنوان شده است.
توافقنامه ۳ جانبه چابهار
به گزارش ایرنا توافقنامه ۳ جانبه ترانزیتی چابهار خرداد ماه امسال در حضور حسن روحانی، رییسجمهوری اسلامی ایران، نارندرا مودی، نخست وزیر و اشرف غنی، رییسجمهوری افغانستان توسط وزرای راه ۳ کشور به امضا رسید.
هند اعلام کرده است که از طریق بندر چابهار میتواند خط ترانزیتی دیگری در شرق ایران برای دسترسی به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی داشته باشد.
نخست وزیر هند هنگام امضای توافقنامه توسعه بندر چابهار در تهران متعهد شد ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار هزینه کند.
وی وعده داد هند در سالهای آتی نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار برای ایجاد منطقه آزاد تجاری چابهار سرمایهگذاری کند.
تکمیل راهآهن چابهار- زاهدان
وزیر راه و شهرسازی دراین سفر قرار است در خصوص تکمیل راهآهن چابهار- زاهدان که میتواند زمینه تأسیس کریدور بینالمللی حمل و نقل ترانزیت هند، ایران و افغانستان موسوم به کریدور چابهاررا فراهم کند نیز با مقامات هندی گفتوگو کند.
براساس تفاهمنامه امضا شده، هند برای سرمایهگذاری در این مسیر ریلی به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به طول ۶۱۰ کیلومتر پیش قدم و موظف شده است درمدت ۴ ماه طرح تأمین مالی مناسب برای این پروژه را به تصویب مراجع ذیصلاح از جمله وزارت راه وشهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی برساند.
به گفته علینورزاد، مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، درصورت تصویب طرح تأمین مالی مقرر شده است، اسناد مهندسی مورد نیاز برای ارایه پیشنهاد فنی– مالی طرح از سوی طرف هندی در مدت ۳ تا ۴ ماه ارایه شود و به تصویب کارفرما برسد، سپس در مدت دو ماه فرایند توافق قیمت قرارداد دنبال خواهد شد.
وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته اجرای این خطآهن را از محل بودجه داخلی وزارتخانه آغاز و تاکنون زیرسازی پروژه درمحدوده چابهار- ایرانشهر به میزان ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی اجرای این پروژه از سمت زاهدان نیز از چند ماه گذشته آغاز شده و بنابراین این مسیر تنها باحضور هندیها اجرایی نمیشود.
آخوندی پیشبینی کرده است که راهآهن چابهار – زاهدان در ۳ سال آینده به بهرهبرداری برسد تا بتوان کل بارهای مسیر افغانستان از مرز میلک سیستان و بلوچستان عبور میکند، از این مسیر ترانزیت شود.
اهمیت اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور
اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی کشور، مسیر تمام ریلی جدیدی را در کریدور ترانزیت بینالمللی شمال – جنوب رقم میزند که این مسیر درسالهای آینده نقش مهمی را در افزایش ترانزیت ریلی به کریدور شرق دریای خزر ایفا خواهد کرد.
توسعه بندر چابهار با سرمایهگذاری ایران و هند جغرافیای کل منطقه را تغییر خواهد داد، چون این بندر در توسعه مناسبات حمل ونقل بین ایران و کشورهای آسیای میانه، روسیه و حتی اروپا بیش از پیش تسهیل میکند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت کریدور چابهار میگوید: برای فعال کردن کریدور چابهار در حال حاضر برای ترانزیت زمینی حدود ۵۰ درصد تخفیف داده میشود، دربخش دریایی نیز برای پهلوگیری و هزینههای ترمینالی تخفیفهای ۳۰ درصدی و ۵۵ درصدی پیشبینی شده است.
گفته میشود به ثمر نشستن این مسیر ترانزیتی برای ایران اهمیت حیاتی دارد زیرا قرارگرفتن ایران در دالان شرق به غرب و شمال به جنوب کشورمان را به یک مسیر ممتاز ترانزیتی درجهان تبدیل کرده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.