کارت‌های اعتباری جایگزین تمامی تسهیلات خرد می‌شوند

معاون نظارتی بانک مرکزی کارت‌های اعتباری جایگزین تمامی تسهیلات خرد می‌شوند معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: باید خدمات کارت اعتباری تا پوشش عموم خانوارهای ایرانی گسترش یابد و تمامی ۲۳ هزار شعبه موجود در شبکه بانکی زمینه این مهم را فراهم کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، فرشاد حیدری در مراسم رونمایی […]

معاون نظارتی بانک مرکزی

کارت‌های اعتباری جایگزین تمامی تسهیلات خرد می‌شوند

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: باید خدمات کارت اعتباری تا پوشش عموم خانوارهای ایرانی گسترش یابد و تمامی ۲۳ هزار شعبه موجود در شبکه بانکی زمینه این مهم را فراهم کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، فرشاد حیدری در مراسم رونمایی از کارت اعتباری بانک سپه از ویژگی‌های کارت‌های اعتباری جدید و تدابیر بانک مرکزی برای حمایت از بانک‌های قانون‌مدار گفت: امید است بانک سپه به عنوان اولین بانک ایرانی که در خدماتی از جمله سپه چک، عابربانک و… نخستین بوده، با توجه به منابع انسانی کارآمد و پتانسیل‌های بالای خود در صدور کارت‌های اعتباری در سیستم بانکی نیز اولین باشد.

وی افزود: کارت‌های اعتباری در ۳ طبقه با مبالغ تا یکصد میلیون تا ۳۰۰ میلیون ریال و حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال صادر و هر یک از هموطنان می‌توانند تا ۵۰۰ میلیون ریال از مجموع بانک‌ها کارت اعتباری دریافت کنند، همچنین هر مشتری پس از دریافت کارت در هر بانک، امکان افزایش اعتبار و رسیدن تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال را خواهد داشت.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اعلام این‌که تا صبح ششم مهرماه تعداد کارت‌های اعتباری در شبکه بانکی به بیش از ۱۵۸ هزار کارت رسیده است بر لزوم گسترش صدور کارت‌ها تأکید کرد و گفت: باید خدمات کارت اعتباری تا پوشش عموم خانوارهای ایرانی گسترش یابد و تمامی ۲۳ هزار شعبه موجود در شبکه بانکی زمینه این مهم را فراهم کنند.

وی با اشاره به سوابق صدور کارت‌های اعتباری و تجمیع بخشنامه‌ها، شناسایی معایب و رفع آن‌ها در این خصوص گفت: روش جدید در قالب آیین‌نامه صدور کارت اعتباری و آیین‌نامه حسابداری آن به بانک‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان این‌که نرخ سود این کارت‌ها ۱۸ درصد و براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است، گفت: یک درصد هزینه آبونمان نیز برای این منظور در نظر گرفته شده که به این ترتیب انتفاع آن برای بانک حدوداً ۱۹٫۵ درصد خواهد بود.

حیدری گفت: ۱۰۰ هزار ریال نیز برای هزینه صدور آن در نظر گرفته شده تا عملیات صدور کارت برای بانک اقتصادی باشد.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: گام بعدی توسعه کارت‌های اعتباری دریافت تخفیف از فروشندگان است که در این خصوص در تلاش هستیم تا با اتاق اصناف به اجماع برسیم.

وی با اشاره به پوشش تسهیلات خرد توسط کارت‌های اعتباری گفت: عموم تسهیلات اعطایی مبتنی بر قانون بانکداری بدون ربا از بخش تولید و عرضه کالا حمایت کرده که عمدتاً نیز واحدهای تولیدی، بنگاه‌ها و صاحبان کسب و کار را در برگرفته است.

حیدری گفت: از این منظر، توجه به مقررات و تأمین مالی خرد شهروندان چندان پررنگ نبوده است. این کارت می‌تواند جایگزین تمام تسهیلات خرد بانک‌ها شود.

* امکان انجام خرید خدمات با کارت‌های اعتباری

وی با بیان این‌که با این کارت‌‌ها مشتریان می‌توانند خرید خدمات نیز صورت دهند، گفت: این کارت‌ها با گسترش دامنه خرید به کالا و خدمات، نیازمندیهای مشتریان را برطرف می‌کنند.

* اولویت بانک مرکزی بر گسترش کارت‌های اعتباری صادره است

وی تأکید کرد: اولویت بانک مرکزی در نیمه دوم امسال بر گسترش خدمات کارت‌های اعتباری از سوی بانک‌ها است.

حیدری از مدیران بانک سپه خواست تا صدور این کارت را در اولویت کاری قرار دهند.

* نظارت‌های جدید از رقابت‌های ناسالم در بین بانک‌ها جلوگیری می‌کند

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان این‌که وظیفه اصلی بخش نظارتی بانک مرکزی تنظیم مقررات و اعمال نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات است، گفت: این مقررات قاعدتاً باید انتظام بخش عملیات بانکی در کشور و بهبود فرایند‌ها و عملکرد‌ها را در پی داشته باشد.

وی با بیان این‌که شاخص‌های جدید نظارتی تا آبان ماه امسال به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد، گفت: این شاخص‌ها رقابت بین بانک‌ها را منطقی کرده و از ایجاد رقابت‌های ناسالم جلوگیری می‌کند.

* محورهای اصلی نظارت‌های جدید بانک مرکزی بر سیستم بانکی

وی با اشاره به محورهای اصلی نظارت‌های هشت گانه جدید بانک مرکزی اظهارداشت: کنترل ریسک عملیات اصلی بانک و ریسک عملیاتی بنگاه‌داری، بررسی توان ایفای تعهدات و کیفیت دارایی‌ها، ارزیابی کیفیت سودآوری و سودآوری حاکمیت شرکتی و شفافیت اطلاعاتی این ۸ محور را تشکیل می‌دهد.

حیدری اضافه کرد: با کنترل عملیات بانک‌ها و عملیات بنگاه‌داری بانک‌ها و بررسی کیفیت دارایی‌ها و سودآوری و کیفیت سود بانک‌ها و نظارت بر چگونگی اجرای اصول حاکمیت شرکتی و ارتقای شفافیت اطلاعاتی انتظار می‌رود در آینده پایداری و سلامت نظام بانکی ارتقا یابد.

* قوانین نظارتی جدید حامی بانک‌های قانونمدار است

وی با بیان این‌که قوانین نظارتی جدید حامی بانک‌های قانونمدار است گفت: رقابت سالم بین بانک‌ها باعث بهبود وضعیت عمومی شبکه بانکی و ارتقای کیفیت ارایه خدمات، مشتریان و حفظ سلامت و پایداری مالی بانک‌ها خواهد شد.

* مهار بانک‌ها از حیث سقف جذب سپرده و منابع

وی بااشاره به بخشنامه‌ای که از مهر ماه ابلاغ خواهد شد، گفت: از دیگر تلاش‌های بانک مرکزی برای ایجاد رقابت سالم بین بانک‌ها تعیین سقف جذب سپرده و منابع برای بانک‌ها است.

حیدری گفت: این نکته اهمیت دارد که یک بانک تا چه حد می‌تواند سپرده جذب کند و به ازای آن تسهیلات دهد و دارایی جدید ایجاد کند.

وی افزود: حتماً باید این میزان جذب سپرده متناسب با حقوق صاحبان سهام آن‌ها، اندازه بانک، قدمت و توان کارشناسی و نیز کفایت منابع انسانی آن باشد.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: وقتی سقف سپرده‌ای بانک‌ها تعریف و بعد از تصویب ابلاغ شود، هیچ بانکی نمی‌تواند با رحجان قیمتی خارج از سقف مربوطه جذب سپرده کند این شرایط رقابت را برای بانک‌ها قانون‌مدار مهیاتر می‌کند.

وی افزود: بانکی که با عدم رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار اقدام به جذب منابع کند با ابزار سپرده قانونی و سایر مقررات با آن برخورد خواهد شد لذا به نفع بانک‌ها خواهد بود که نرخ‌های مصوب را مراعات و در سقف سپرده‌ای مصوب فعالیت کنند.

حیدری افزود: بانک مرکزی بازی رقابت را به نفع بانک‌های قانون‌مدار تغییر مسیر می‌دهد تا در چارچوب مقررات همه بتوانند راحت‌تر کسب و کار کنند.

کارت اعتباری بانک سپه در جهت کمک به رونق اقتصادی است

محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حضور دکتر حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی و عباس کمره‌ای مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی با اشاره به اجرای طرح کارت اعتباری در این بانک اظهارداشت: براساس دستورالعمل اجرایی صادره از سوی بانک مرکزی، بانک سپه نسبت به اعطای کارت‌های اعتباری مرابحه در ۳ سطح طلایی با سقف فردی ۵۰۰، سطح نقره‌ای با سقف فردی ۳۰۰ و سطح برنزی با سقف فردی ۱۰۰ میلیون ریال اقدام کرده است.

* هدف بانک سپه کمک به واحدهای تولیدی و مولد است

وی با بیان این‌که بانک سپه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ با شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و به منظور حمایت عملی از تولید ملی و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نیز سیاست‌های دولت محترم تدبیر و امید، بخشی از اعتبارات خود را در قالب اجرای این طرح به حمایت از تولیدکنندگان داخلی و مشتریان تسهیلات خرد اختصاص می‌دهد، گفت: تأمین مالی نیازهای خرد اقشار مختلف و ایجاد بستر مناسب برای خروج از رکود یکی از ویژگی‌های این طرح است.

چقازردی با بیان این‌که در حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بانک سپه عملکرد قابل قبولی داشته است افزود: در حال حاضر بانک سپه در حمایت از این واحد‌ها ۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.

مدیرعامل با اشاره به رشد تسهیلات بانک سپه خاطرنشان‌کرد: بانک سپه در سال جاری ۶۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مشتریان پرداخت کرده که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر این که رشد منابع بانک سپه نیز در چارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار است گفت: بانک سپه بانک منضبط و حرفه‌ای است و طبق دستورالعمل‌های بانک مرکزی در پرداخت نرخ سود‌ها عمل می‌کند.

چقازردی در پایان گفت: به عنوان یک بانک بزرگ دولتی همواره پشتیبان سیاست‌های اقتصادی و پولی دولت تدبیر و امید خواهیم بود.

 

در ادامه مراسم دکتر عباس کمره‌ای مدیر کل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی با تقدیر از بانک سپه به دلیل ارایه کارت اعتباری برای تقویت تقاضای کل اظهارداشت: کارت اعتباری ابزاری در جهت اعطای تسهیلات خرد است و باید فراگیر شود.