گروه خودرو- دبیر انجمن قطعهسازان، گفت: در سالجاری شاهد رشد ۱۵ درصدی کیفیت خودروها بودیم که بر همین اساس هزینههای کیفیت خودروسازان هزار میلیارد تومان کاهش یافت. به گزارش مناقصهمزایده، منصور منصوری؛ در نشست خبری، با اشاره وضعیت تولید در سال آینده، اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که سال آینده با آن مواجه میشویم […]
گروه خودرو- دبیر انجمن قطعهسازان، گفت: در سالجاری شاهد رشد ۱۵ درصدی کیفیت خودروها بودیم که بر همین اساس هزینههای کیفیت خودروسازان هزار میلیارد تومان کاهش یافت. به گزارش مناقصهمزایده، منصور منصوری؛ در نشست خبری، با اشاره وضعیت تولید در سال آینده، اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که سال آینده با آن مواجه میشویم افزایش تیراژ تولید است؛ هماکنون سایپا روزانه دو هزار و ایرانخودرو دو هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید میکنند که بهصورت عبور مستقیم است و دیگر خودروی ناقص تولید نمیشود؛ بنابراین وظیفه قطعهسازان سنگینتر میشود. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با بیان اینکه ارتقای کیفیت خودرو هم مورد توجه است، گفت: در سالجاری در بخش افزایش کیفیت خودروها رشد ۱۵ درصدی داشته است. بر همین اساس نیز خودروسازان در سالجاری کاهش هزار میلیارد تومانی در هزینههای کیفیت داشتند. وی به توسعه محصولات جدید اشاره کرد و افزود: سال آینده شاهد تولید خودروهای جدید از جمله اطلس خواهیم بود. یکی از خودروسازان امسال ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژههای جدید سرمایهگذاری کرده است. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، با بیان اینکه همه این موارد مستلزم تعامل خوب بین قطعهساز و خودروساز است، گفت: تعویق قیمت قطعات باید انجام شود؛ در حالحاضر این تعویق در انتهای سال انجام میشود که قطعهسازان را دچار مشکل میکند زیرا قطعهساز طبق قیمت روز هزینه میکند اما مطالبات را با قیمت قبلی دریافت میکند. منصوری؛ افزود: پرداخت مطالبات باید ۱۲۰ روزه باشد اما اتفاقی نیفتاده است؛ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبات ۱۲۰ روزه سازندگان قطعه از خودروسازان است. وی یادآور شد: تأمین ارز مورد نیاز قطعهسازان به موقع انجام نمیشود و در این زمینه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینهها هستیم، این در حالی است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروهای با درصد داخلیسازی بالا را نیز مواد اولیه و قطعات خارجی تشکیل میدهد که نیازمند تأمین ارز است. منصوری؛ تصریح کرد: دشواری تأمین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و… و متوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعهسازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعهسازان است. وی با اشاره به اینکه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه هستیم، گفت: براساس برنامه وزارت صمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو باید در سال ۱۴۰۲ تولید شود. همچنین فرهاد بهنیا؛ عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، اظهار کرد: بسیاری از بنگاههای قطعهساز هنوز مطالبات خود را از خودروسازان دریافت نکردهاند. وی افزود: اگر برای تأمین قطعه و پرداخت مطالبات اتفاقی نیفتد، چگونه قرار است ۱٫۸ میلیون دستگاه خودرو تولید شود؟ بهنیا؛ اضافه کرد: قراردادهای بین قطعهسازان و خودروسازان نیز شفاف نیست. باید قراردادها اصلاح شود. همچنین نیاز است که قراردادها یکسانسازی شوند زیرا در حالحاضر شکل قراردادها بین شرکتهای مختلف، متفاوت است. وی گفت: با وجود نقش ۷۵ درصدی قطعهسازان در تولید خودرو تا امروز در هیچکدام از جلسات خودرویی وزارت صمت، قطعهسازان حضور نداشتهاند. بهنیا؛ افزود: قطعات را به نرخ سال ۱۴۰۰ و با دلار ۲۶ هزار تومان فروختیم و همین الان دلار بسیار بالاتر از این ارقام است. ما مواد اولیه از جمله فولاد را نقدی از بازار میخریم. عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان، گفت: اگر وضعیت به همین منوال پیش رود سال آینده با مشکلات جدی در صنعت قطعهسازی مواجه میشویم. خودروساز باید به فکر بهروزآوری و پرداخت مطالبات باشد.
دیدگاه بسته شده است.