معاون وزیر نفت اعلام کرد؛

وابستگی ۷۵ درصدی انرژی کشور به گاز

گروه انرژی -مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، گفت: در حال‌حاضر حوزه گاز محوری‌‌ترین موضوع در کشور است، گفت: زیرا ۷۵ درصد از سبد انرژی کشور به گاز وابسته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید چگینی؛ در سالروز تأسیس خانه گاز ایران، با اشاره به اهمیت انرژی و نقش گاز در تأمین انرژی کشور، افزود: اکنون ۷۵ […]

گروه انرژی -مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، گفت: در حال‌حاضر حوزه گاز محوری‌‌ترین موضوع در کشور است، گفت: زیرا ۷۵ درصد از سبد انرژی کشور به گاز وابسته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید چگینی؛ در سالروز تأسیس خانه گاز ایران، با اشاره به اهمیت انرژی و نقش گاز در تأمین انرژی کشور، افزود: اکنون ۷۵ درصد انرژی کشور وابسته به گاز است.وی ادامه داد: بیش از ۲۶ میلیون مشترک خانگی، ‌۳۳ هزار صنعت بزرگ و ۹۹ نیروگاه کشور به شبکه گاز متصل هستند. چگینی؛ تأکید کرد: اهمیت حوزه گاز قابل توصیف نیست و کشور با توجه به بهره‌مندی از این نعمت متولیان امر بتوانند تصمیم‌سازی کنند و مطالعات علمی متمرکزی در این زمینه انجام شود. وی با بیان اینکه باید پایگاهی ایجاد می‌شد تا نخبگان کشور فارغ از مسائل سیاسی و جناحی، کار کنند، گفت: باید اهداف راهبردی کشور مورد بررسی قرار گیرد. ایران چالش‌های زیادی در داخل کشور و تجارت گاز دارد و مسائل زیست‌محیطی، قیمت‌گذاری و… نیز وجود دارد. معاون وزیر نفت، افزود: اندیشکده‌هایی که در سطح دنیا هستند در موضوعاتی مانند امنیت انرژی، تجارت انرژی و… فعالیت می‌کنند و خانه گاز بر همین اساس تأسیس شد تا با مسأله‌یابی راه‌حل درستی برای مشکلات پیدا کنیم. وی با اشاره به اینکه دو حوزه تحلیل بازار انرژی و تجارت گاز و آینده‌پژوهی و مدل‌سازی اقتصادی در ابتدا برای خانه گاز تعریف شد، ادامه داد: سه مأموریت دیگر نیز تعریف شده که به تدریج انجام خواهد شد. معاون وزیر نفت در امور گاز، با اشاره به تعرفه بالای گازبها برای برخی مشترکان با توجه به مصوبه دولت، اظهار کرد: برخی مشترکان مصارف بی‌رویه داشتند اما تعداد کل چنین قبوضی کمتر از چهار درصد بوده که خارج از الگو مصرف کرده‌اند و در عین حال تخفیف ۷۰ درصدی با توجه اقلیم‌های مختلف اعمال شده است، البته اعتراض همه مشترکان به قبوض گاز بررسی خواهد شد. چگینی؛ در پایان بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش و اصلاح قیمت گاز برای نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی تأکید کرد.

حل مشکل ناترازی گاز با توجه به سیاست‌های غیرقیمتی

در ادامه، محمدصادق جوکار؛ رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، گفت: شرکت ملی گاز ایران باید برنامه منسجم‌تر مدیریت مصرف را با تأکید بر سیاست‌های غیرقیمتی در پیش بگیرد. جوکار؛ با اشاره به اینکه این خانه با هدف پیوند بین نهادهای دانشی، نهادهای اجرایی و حوزه‌های تصمیم‌ساز تشکیل شده است، افزود: این ایده در غالب خانه گاز عملیاتی شد. وی ادامه داد: براساس مطالعات صورت گرفته در یک سال گذشته شش تهدید و هفت فرصت در بازار گاز ایران شناسایی شد. جوکار؛ عدم قطعیت بالا در پروژه‌های تولید را یکی از چالش‌ها دانست و گفت: افزایش روبه رشد تقاضای داخلی چالش بعدی است. وی افزود: سیاست‌‌ها و ابزار قیمتی جهت مدیریت مصرف با وجود کارآمدی در شرایط داخلی کشور علاوه بر موانع اجتماعی با موانع ساختاری روبه‌رو هستند. رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، ادامه داد: آینده جایگاه شرکت ملی گاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد. وی با تأکید بر اینکه در بحث صادرات گاز مبتنی بر فرصت‌های تجارت گاز و بر چشم‌انداز عرضه و تقاضا، مشخص است که نه تنها فضایی برای افزایش سهم صادرات وجود ندارد، بلکه حفظ سهم اندک کنونی نیز با چالش و بحران مواجه خواهد شد، گفت: همچنین شرکت ملی گاز ایران با محوریت خود، برنامه منسجم‌تر مدیریت مصرف را با سیاست‌های غیرقیمتی در پیش بگیرد. جوکار؛ تأکید کرد: باید فرآیند تصمیم‌گیری اثرگذار بیرونی بر شرکت ملی گاز در مشارکت کلیدی با محوریت شرکت ملی گاز انجام شود. از سوی دیگر باید توسعه پتروشیمی‌های گازپایه محدود شود و توسعه پتروشیمی غیرگازی مورد توجه قرار گیرد.