کم‌توجهی مردم به تولیدات داخلی ریشه‌ای فرهنگی دارد

کم‌توجهی مردم به تولیدات داخلی ریشه‌ای فرهنگی دارد یک اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: کم‌توجهی افراد جامعه نسبت به تولیدات داخلی ریشه‌ای فرهنگی دارد. فرزادهاشمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار کرد: مردم همواره کالای خارجی را بر کالاهای داخلی ترجیح می‌دهند چون فرهنگ «کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی» به مرور در جامعه نهادینه […]

کم‌توجهی مردم به تولیدات داخلی ریشه‌ای فرهنگی دارد

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: کم‌توجهی افراد جامعه نسبت به تولیدات داخلی ریشه‌ای فرهنگی دارد.

فرزادهاشمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار کرد: مردم همواره کالای خارجی را بر کالاهای داخلی ترجیح می‌دهند چون فرهنگ «کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی» به مرور در جامعه نهادینه شده است.

وی همچنین با بیان این‌که تولید به معنای خلق ارزش باید در جامعه شناخته شود و برای نیروی کار و سرمایه ارزش قائل بود، افزود: تشویق مردم و مصرف‌کنندگان به تهیه و مصرف کالا‌ها و تولیدات ایرانی همواره باید مورد توجه باشد.

این اقتصاددان بر لزوم تدوین راهکار عملی برای ترغیب مردم به اجناس تولید داخلی تأکید و گفت: با ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید کالاهای داخلی بخش عظیمی از مشکلات صنعت و تولید کشور رفع خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه فرهنگ «جنس خارجی بهتر از جنس ایرانی» در جامعه تبلیغ و نهادینه شده است، اظهار کرد: این عادت بد و غلط باید از اذهان مردم حذف شود.

هاشمی با اعلام این‌که سالیان متمادی کشور با معضلی به نام ترویج مصرف کالاهای خارجی روبه‌رو بوده است، بیان ‌کرد: خرید هر کالای خارجی به معنای افزایش اشتغال خارجی و موجب تعطیلی صنایع داخلی و بیکاری بیش‌تر نیروی کار در جامعه می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: نقش افراد جامعه در حمایت از تولید داخلی نه تنها کم‌رنگ‌‌تر از دولت و حلقه‌های اصلی اقتصاد تولید یعنی کارگران و سرمایه‌گذاران نیست بلکه این نقش بسیار اساسی و با اهمیت است چرا که کم‌توجهی افراد جامعه نسبت به تولیدات داخلی ریشه‌ای فرهنگی دارد و این موضوع چرخش چرخ‌های کار و صنعت را با چالش جدی مواجه ساخته و به وابستگی، عقب ماندگی و در نهایت رکورد اقتصادی-‌اجتماعی منجر خواهد شد.

وی همچنین دو عنصر مهم قیمت و کیفیت را سبب استحکام فرهنگ خرید کالاهای داخلی دانست و اظهار کرد: عدم استقبال و استفاده نکردن از کالاهای خارجی تنها مختص مصرف‌کنند‌گان نیست بلکه تولید‌کنندگان نیز وظایفی را بر عهده دارند. قیمت بالای محصول، پایین بودن کیفیت، عدم توان رقابتی با کالاهای خارجی و‌… تقاضا را به سمت کالاهای خارجی سوق می‌دهد.

هاشمی بیان‌ کرد: تولید‌کنندگان عمده فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را فقط برای سود‌دهی در بازه زمانی کوتاه مدت انجام داده و به سلیقه و خواسته‌های مصرف‌ کننده کم‌تر اهمیت می‌دهند خوشبختانه در سایر کشور‌ها مصرف‌کنندگان داخلی همیشه در اولویت هستند و محصولات جدید به صورت رایگان و یا با تخفیف زیاد در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد تا بازار نسبت به واردات کالاهای مشابه خارجی واکسینه شود.

وی با بیان این‌که تولیدات داخلی باید توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد، گفت: بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته، ارتقای کیفیت بسته‌بندی محصولات، تبلیغات و بازاریابی مناسب، سرمایه‌گذاری مولد و هدفمند از مؤلفه‌های اصلی افزایش توان رقابت تولیدات داخلی است.

این اقتصاددان افزود: عدم نظارت دقیق بر ورود بی‌رویه واردات، قاچاق و سایر موارد نه تنها انگیزه تولید و خلاقیت را سلب کرده بلکه تقاضا برای کالاهای داخلی نیز با عدم استقبال روبه‌رو شده است.

وی اظهار کرد: چالش بزرگ پیش‌روی محصولات صنعتی داخلی در حال حاضر انبوه کالاهای مصرفی بادوام و کم‌دوامی است که به شکل قانونی و یا غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

هاشمی تصریح‌‌کرد‌: برای برخورد با این چالش نباید تنها به برخوردهای قانونی اکتفا کرد و باید با توجه به شیوهای گوناگون فرهنگی از مردم خواست تا مصرف کالای ایرانی را افتخار ملی بدانند علاوه بر این بایستی به یاد داشت تا وقتی که بازار و خانه‌های مردم از کالاهای خارجی پر باشد نه صنعت پیشرفت خواهد کرد، نه توسعه شکل خواهد گرفت و نه لشگر گسترده بیکاران کم‌تر خواهد شد.

وی گفت: راه ایجاد اشتغال و کاستن از تعداد بیکاران فراهم آوردن زمینه توسعه تولید در کنار افزایش کیفیت کالاها و تشویق خرید کالای ایرانی در کوتاه مدت و میان مدت در داخل کشور است در این راستا دولت باید به گونه‌ای عمل کند که قدرت و میل به خرید مردم برای خرید کالای داخلی تقویت شود امری که پیامدهای مثبت و مهمی نظیر بالارفتن رشد اقتصادی و صنعتی در کنار قدرتمند شدن صنعت و توان برای صادرات بیش‌تر را به همراه دارد.

 

وی افزود: اگر خرید کالاهای ایرانی در جامعه ترویج پیدا کند و به فرهنگ عمومی تبدیل شود باعث افزایش انگیزه در تولید‌کننده و ایجاد فرصت‌های شغلی بیش‌تر برای افراد بیکار جامعه می‌شود و در این صورت تقاضا به جای رفتن به سمت کالاهای خارجی به سوی کالاهای داخلی سوق پیدا می‌کند.