توجهی به نقش تولید و مردم در لایحه دولت نشد!

توجهی به نقش تولید و مردم در لایحه دولت نشد! محمدتقی‌توکلی گفت: در اقتصاد مقاومتی نقش تولید و مردم بسیار مهم است که متأسفانه در لایحه موجود هیچ توجهی به این مسأله نشده که خود این مسأله یکی از نقاط ضعف برنامه است. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره یکی از موضوعاتی که باید در […]

توجهی به نقش تولید و مردم در لایحه دولت نشد!

محمدتقی‌توکلی گفت: در اقتصاد مقاومتی نقش تولید و مردم بسیار مهم است که متأسفانه در لایحه موجود هیچ توجهی به این مسأله نشده که خود این مسأله یکی از نقاط ضعف برنامه است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره یکی از موضوعاتی که باید در برنامه ششم به آن توجه ویژه‌ای می‌شد اما فراموش شده است به سایت تراز گفت: متأسفانه جای خالی سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی در برنامه کاملاً محسوس است.

وی افزود‌: با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشکده‌های برنامه در بخش‌های مختلف بین ۳۰ تا ۷۰ درصد با تغییر سیاست‌های کلان تطابق دارد، که این امر ممکن است پس از اصلاحات در مجلس توسط شورای نگهبان دیده شود.

توکلی خاطرنشان‌ کرد: موضوع دوم در بحث اعمال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برخی از شاخص‌‌ها است که در نهایت منجر به یک اقتصاد کارآمد درون‌زا و برون‌گرا می‌شود.

این نماینده سابق مجلس اظهار ‌کرد: در اقتصاد مقاومتی نقش تولید و مردم بسیار مهم است که متأسفانه در لایحه موجود هیچ توجهی به این مسأله نشده که خود این مسأله یکی از نقاط ضعف برنامه است.

وی ادامه ‌داد: از طرفی برخی عوامل وجود دارند که از الزامات حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی محسوب شده اما در کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستند که باید به سرعت حل شده و این موانع از سر راه برداشته شود.

توکلی در تشریح این موارد بیان ‌کرد: بحث فضای کسب‌وکار، هزینه‌های مالی، بحث استفاده از هزینه‌های نسبی، مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های کشور در کنار صادرات از جمله این موارد است که باید به نحوی در فرایندهای برنامه در نظر گرفته شده و دیده شود.

وی با اشاره به وجود موضوعاتی از قبیل آب و محیط‌زیست در لایحه برنامه ششم گفت: این موضوع نقاط قوت برنامه است اما با نگرش در برنامه‌های ۵ ساله گذشته عدم قطعیت درباره آن وجود دارد.

 

توکلی در خاتمه خاطرنشان‌ کرد: مثلاً در بخش صنعت‌ و معدن نبود الگوی مناسب تولید و تنوع سرمایه‌گذاری بدون در نظر گرفتن بازار و عدم رقابت در سطح بین‌المللی و بهره‌وری پایین در نتایج با رئوس برنامه ارایه شده همخوانی ندارد.