چرا وزارت صمت تصمیم به عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه گرفت؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، با اشاره به تبعات بلندمدت عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودروی وزارت صمت، گفت: اتخاذ تصمیماتی بدون مطالعه و دانش کافی از سوی سیاست‌گذار خودرویی وضعیت صنعت و بازار خودرو را تحت‌تأثیر محرک‌های بیرونی قرار داده و تقاضا برای خودرو را تحریک خواهد کرد. به […]

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، با اشاره به تبعات بلندمدت عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودروی وزارت صمت، گفت: اتخاذ تصمیماتی بدون مطالعه و دانش کافی از سوی سیاست‌گذار خودرویی وضعیت صنعت و بازار خودرو را تحت‌تأثیر محرک‌های بیرونی قرار داده و تقاضا برای خودرو را تحریک خواهد کرد. به گزارش خبرخودرو، سلمان ابراهیمی‌نژادرفسنجانی؛ درخصوص چرایی تصمیم وزارت صمت مبنی بر عرضه و فروش خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اظهار داشت: به نظر می‌رسد وزارت صمت با این تصمیم قصد مدیریت نقدینگی خریداران خودرو را دارد چراکه در روش‌های قبلی که خودرو از طریق بورس و یا سامانه شرکت‌های خودروسازی عرضه می‌شد مدیریت نقدینگی در اختیار سازمان بورس و شرکت‌های خودروسازی قرار داشت. وی افزود: از طرف دیگر وزارت صمت به‌عنوان متولی اصلی صنعت خودرو با توجه به اعمال نفوذ بانک‌مرکزی و وزارت اقتصاد برای مدیریت نقدینگی مشتریان بازار خودرو تصمیم به پیاده‌سازی سیاست‌های کلان پولی در کشور گرفته است و به این ترتیب دولت با مدیریت نقدینگی متقاضیان سرعت گردش پول را کاهش داده و تنها یک نهاد تصمیم‌گیر عرضه و فروش خودرو را مدیریت خواهد کرد. این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: دلیل دیگر فروش از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه خارج از ضابطه خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی است و در واقع وزارت صمت از این طریق سعی دارد مسؤولیت پاسخگویی به نیاز خریداران خودرو را به‌عهده بگیرد که البته این تصمیم در کوتاه‌مدت خطرناک است زیرا دخالت دولت با توجه به حضور هیأت مدیره شرکت‌های خودروسازی تبعات جبران‌ناپذیری برای صنعت و بازار خودرو به همراه خواهد داشت. عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، با اشاره به تبعات بلندمدت عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودروی وزارت صمت، بیان کرد: اتخاذ تصمیماتی بدون مطالعه و دانش کافی از سوی سیاست‌گذار خودرویی وضعیت صنعت و بازار خودرو را تحت‌تأثیر محرک‌های بیرونی قرار داده و برنامه‌ریزی برای خرید خودرو را با مشکل مواجه کرده است. ضمن اینکه تصمیماتی از این قبیل موجب تحریک تقاضا نیز است و همان طور که اخیراً شاهد بودیم ۴۰ هزار نفر برای عرضه ۱۰ هزار دستگاه خودرو در بورس ثبت‌نام کرده‌اند.