رمزگشایی ژنوم زیکا در چین

  با این‌که هنوز ارتباط بین ویروس زیکا و کوچکی مغز (میکروسفالی) به‌طور کامل مشخص نشده و تحقیقات گسترده‌ای از سوی دانشمندان کشورهای مختلف در این رابطه در حال انجام است، محققان چینی مدعی رمزگشایی ژنوم ویروس زیکا شده‌اند. به گزارش ایرنا و بر اساس گزارشی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ویروسی در […]

 

با این‌که هنوز ارتباط بین ویروس زیکا و کوچکی مغز (میکروسفالی) به‌طور کامل مشخص نشده و تحقیقات گسترده‌ای از سوی دانشمندان کشورهای مختلف در این رابطه در حال انجام است، محققان چینی مدعی رمزگشایی ژنوم ویروس زیکا شده‌اند.

به گزارش ایرنا و بر اساس گزارشی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ویروسی در چین منتشر شده، این مرکز اعلام کرده که محققان چینی در استان «جیانگ شی» در خصوص ژنوم ویروس زیکا به نتایج قابل توجهی دست یافته‌اند.

«زیکا» یک ویروس قابل انتقال از پشه است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ در اوگاندا در گونه‌ای از میمون‌ها به نام «رزوس» از طریق یک شبکه نظارت بر تب زرد شناسایی شد و برای اولین بار در انسان سال ۱۹۵۲ در اوگاندا و تانزانیا دیده شد. در حال حاضر هیچ درمان و واکسنی برای این عارضه وجود ندارد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ویروسی چین در گزارش خود همچنین اعلام کرده است که محققان این مرکز توانسته‌اند پس از بررسی دقیق بر روی جزییات ژنتیکی به دست آمده از خون یکی از مبتلایان به این ویروس، جزییات جدیدی از اطلاعات ساختاری این ویروس را به دست آورند.

گزارش مرکز یاد شده خاطرنشان می‌سازد که تحقیقات دانشمندان چینی در حوزه «فیلوژنتیک» ویروس زیکا، همسانی قابل توجهی را با میزان اپیدمی کنونی این بیماری در آمریکا جنوبی نشان می‌دهد و آنان در همین راستا فعالیت برای ارزیابی دقیق راهکارهای انتقال، تحقیقات بر روی ابعاد جهش ویروسی و اقدامات جدید تشخیصی و نهایتاً تهیه واکسن پیشگیری از ابتلا به این ویروس را در دستور کار خود قرارداده‌اند.

اگرچه منابع بهداشتی چین اطلاعات بیش‌تری در این رابطه منتشر نکرده‌اند اما یادآور شده‌اند که یافته‌های تحقیقاتی آنان، فرایند داروسازی و تهیه واکسن‌های مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به این ویروس را تسریع خواهد کرد.

پیش از این رییس سازمان جهانی بهداشت هشدار داده بود که جنگ علیه ویروس زیکا، جنگی طولانی و دشوار خواهد بود.

در حال حاضر در چین دو نفر به این ویروس مبتلا هستند و این بیماری توانسته در کشورهای همسایه چین از جمله تایلند، سنگاپور، اندونزی و استرالیا نیز سرایت کند.

بعد از شیوع این ویروس در بخش غربی آفریقا، زیکا راه خود را به آسیا و در نهایت کشور‌های دیگر پیدا کرد.

در آمریکای جنوبی نیز شواهدی از ارتباط زیکا و میکروسفالی در نوزادانی وجود دارد که مادر در دوران حاملگی به این ویروس دچار شده بود. با این حال دلیل آن که چرا در یک سال گذشته زیکا به‌طور گسترده‌ای در این قاره و به خصوص برزیل شیوع پیدا کرده در دست بررسی است.

اگرچه محدودیتی در مسافرت افراد به مناطق اصلی شیوع ویروس زیکا وجود ندارد، اما مقامات بهداشتی به افراد مسن و زنان باردار توصیه می‌کنند که از سفر به مناطق درگیر با زیکا خودداری نمایند.

در حال حاضر برزیل با داشتن نزدیک به ۴ هزار مورد کوچکی مغز (میکروسفالی) بد‌ترین شرایط را بین کشورهایی دارد که ویروس زیکا در آن‌ها شیوع پیدا کرده است.

گزارش‌ها حاکیست، به‌طور میانگین در میان جمعیت ۱۲۲ میلیون نفری مکزیک، سالانه ۶۰۰ مورد میکروسفالی مشاهده می‌شود.

برزیل اعلام کرد که از ماه اکتبر به این سو ۵۰۸ مورد میکروسفالی ثبت کرده است که افزایش زیادی را به نسبت میانگین سالانه ۱۵۰ مورد نشان می‌دهد.

 

 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که صبر و بردباری تنها یک فضیلت نیست بلکه نجات‌دهنده زندگی است. به واقع، مجموعه تغییرات بیولوژیکی ناشی از ناشکیبایی، احتمال مرگ زودهنگام افراد بی‌قرار را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، گروهی از محققان آمریکایی و سنگاپوری دریافتند که زنان جوانی که در تست روانشناسی مشترک میزان بی‌تابی آن‌ها بیشتر بود، در مقایسه با سایر همتایان خود که شکیبا و صبورتر بودند، تلومرهای کوتاه‌تری داشتند. تلومر کلاهک‌های کوچکی در انتهای کروموزم‌ها است که با افزایش طول عمر ارتباط دارد.

تیم محققان در مقاله‌ای که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، توضیح دادند که تلومرها از کروموزوم‌ها در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کنند. زمانی که سلول‌های تکثیر می‌شوند، طول تلومر کوتاه‌تر می‌شود، محققان بر این باورند کوتاه شدن تلومرها یکی از دلایل اصلی سالخوردگی است.

با کوتاه‌تر شدن تلومرها که روند آن از ۱۶ سالگی آغاز می‌شود، ما پیرتر می‌شویم و این وضعیت ادامه می‌یابد تا زمانی که در نهایت سلول‌ها امکان تکثیر نمی‌یابند و مرگ فرا می‌رسد.

 

محققان در بررسی جدید خود دریافتند که ناشکیبایی موجب یک سری تغییرات بیولوژیکی می‌شود که در کوتاه شدن تلومرها دخیل هستند، وضعیتی که پیری زودرس و مرگ زود هنگام را به دنبال خواهد داشت.