وزیر نفت اعلام کرد

عرضه سالانه ۷۲ میلیون بشکه گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی در بورس انرژی

زهرا قره‌داغی – وزیر نفت، با اشاره به اینکه همکاری نزدیکی با عربستان در جلسات و تصمیم‌گیری‌های اوپک و اوپک‌پلاس داریم، گفت: براساس اوراق نفتی که منتشر خواهد شد، سالانه ۷۲ میلیون بشکه گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی عرضه می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، جواد اوجی؛ در حاشیه آیین رونمایی از گواهی سپرده نفت‌خام و […]

زهرا قره‌داغی – وزیر نفت، با اشاره به اینکه همکاری نزدیکی با عربستان در جلسات و تصمیم‌گیری‌های اوپک و اوپک‌پلاس داریم، گفت: براساس اوراق نفتی که منتشر خواهد شد، سالانه ۷۲ میلیون بشکه گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی عرضه می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، جواد اوجی؛ در حاشیه آیین رونمایی از گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی در بورس انرژی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این طرح در آستانه ملی شدن صنعت نفت رونمایی می‌شود، اظهار کرد: بیش از یک سال روی این طرح در بورس انرژی کار کارشناسی انجام شده تا از سرمایه‌گذاران داخلی و مشارکت مردمی برای فروش نفت استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی در جمع‌آوری نقدینگی مؤثر است، افزود: امیدواریم در آینده نزدیک در حوزه بهینه‌سازی گاز نیز بتوانیم با شرکت بورس انرژی ایران انرژی همکاری داشته باشیم. اوجی؛ تأکید کرد: سالانه ۷۲ میلیون بشکه نفت‌خام و میعانات گاز در بورس انرژی از طریق این گواهی عرضه خواهد شد. وزیر نفت، با اشاره به اینکه امروز بالا‌ترین رقم صادرات نفت نسبت به دو سال اخیر در حال انجام است، اظهار کرد: ارز حاصل از این صادرات در سررسید مشخص دریافت و به سامانه نیما و سامانه جدید معاملاتی واریز شده است. اوجی؛ ادامه داد: قیمت‌گذاری نفت و میعانات در بورس انرژی نیز در یک بازه‌زمانی مشخص به همان قیمتی که به مشتریان خارجی عرضه می‌شود به متقاضیان داخلی هم در بورس عرضه می‌شود و امیدواریم کشورهای همسایه هم در خرید این گواهی سپرده مشارکت داشته باشند. وزیر نفت، با اشاره به اینکه در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما و مرکز مبادلات ارزی، ارز عرضه شده است، افزود: در ۱۱ماهه امسال ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹ و نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۸۳ میلیون بشکه نفت بیشتری فروختیم و پول همه را وصول کردیم. اوجی؛ با تأکید بر اینکه درآمدهای ارزی کشور امروز بیشتر از نیازهای ارزی است، ادامه داد: امسال صادرات گاز ۱۵ درصد بیشتر شده و ۶٫۵ میلیارد دلار در صادرات ال‌پی‌جی وصول کردیم. وی گفت: با افتتاح فاز ۱۴ سالانه یک میلیون تن ال‌پی‌جی و اتان به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود. وزیر نفت، ادامه داد: ۸۷ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی ذخیره شده بود و امروز حدود ۲۰ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شده است؛ همچنین شیرین‌سازی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ انجام شد تا صادرات تسهیل شود. وی با اشاره به توافق دیپلماتیک ایران و عربستان در روزهای اخیر، گفت: در نشست‌های اوپک همکاری نزدیکی با عربستان داریم و تصمیم‌های خوبی در ماه‌های اخیر با مشارکت هم گرفته‌ایم. در توسعه میدان‌های مشترک پیشنهادهایی ارایه شده و هم‌اکنون با عمان توافق‌نامه امضاء شده است و امیدواریم در دیگر میدان‌های نفتی با کشورهای دیگر هم این موضوع به نتیجه برسد. وزیر نفت، با بیان اینکه با شرکت‌های بزرگ روس نیز ۴۰ میلیارد دلار توافق‌نامه و ۴٫۵ میلیارد دلار قرارداد داریم، گفت: امیدواریم توافق‌نامه‌ها به‌زودی به مرحله قرارداد برسند. اوجی؛ با اشاره به قراداد سوآپ روزانه پنج میلیون مترمکعبی گاز با جمهوری آذربایجان و افزایش آن به ۱۰ میلیون مترمکعب در ماه‌های اخیر گفت: مذاکرات با ترکمنستان در همین زمینه در حال انجام است.

اوراق سپرده نفتی ضمانت شده است

در ادامه، محسن خجسته‌مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با بیان اینکه گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی در بورس انرژی به‌عنوان ابزار نو فروش نفت با همکاری بورس رونمایی شد، گفت: امکان تحویل فیزیکی نفت‌خام به مشتریان داخلی برای نخستین‌بار است که تاریخ صنعت نفت ایران فراهم شده است. معاون وزیر نفت، حنثی‌سازی تحریم‌ها را از اولویت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: حدود یک‌سال و بیش از ۳۰۰۰ ساعت کار کارشناسی بر موضوع معاملات گواهی سپرده نفتی در بورس انرژی کار شد. وی ادامه داد: این‌کار جدید و مبتکرانه، با طرح بورس نفت و گشایش نفتی در دولت قبل، تفاوت‌های معناداری دارد که به‌طوری که دارندگان اوراق می‌توانند مالک فیزیکی نفت‌خام باشند و به‌شرط آن‌که مجموعا بتوانند به اندازه یک محموله اوراق دراختیار داشته باشند، امکان خروج نفت‌خام از انبار و فروش آن در این طرح وجود دارد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به بازشدن نماد اوراق سپرده در بورس انرژی در روز جاری و آغاز معاملات از روز آتی، گفت: روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت‌خام سنگین و ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی عرضه خواهد شد که در طول سال ۳۶ میلیون بشکه نفت‌خام و ۳۶ میلیون بشکه میعانات گازی به مجموع ارزش شش میلیارد دلار خواهد بود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تصریح کرد: این امکان وجود دارد متقاضایان و فعالان بازارسرمایه به قیمت روز بانک‌مرکزی می‌توانند معادل ریالی قیمت نفت‌خام را پرداخت کنند و در بازار ثانویه اوراق خود را خرید و فروش کنند. آن دسته از فعالان بازار که کد حقوقی دارند می‌توانند از ۵۰۰ بشکه نفت‌خام به بالا در بورس انرژی خرید و فروش کنند؛ همچنین امکان خرید این اوراق برای شرکت‌های خارجی به‌صورت ارزی وجود دارد. وی افزود: دارندگان ارز و ریال، به‌جای آن‌که به خرید و سرمایه‌گذاری در ارز و سکه و طلا توجه کنند، طلای سیاه بخرند و این امکان، در بورس انرژی فراهم شده است. معاون وزیر نفت، با بیان اینکه «با اجرای این طرح، هیچ‌گونه بدهی برای دولت ایجاد نمی‌شود و مابه‌ازای فیزیکی، اوراق سپرده به فروش رسیده در انبارهای شرکت ملی نفت موجود است»، گفت: منابع حاصل از فروش این اوراق نیز، مطابق قانون، مثل منابع حاصل از صادرات نفت‌خام خواهد بود و شرکت ملی نفت سهم ۱۴٫۵ درصدی از این منابع خواهد داشت و ضمانت شده است. وی ادامه داد: امکان خرید و فروش این اوراق در بازار ثانویه وجود دارد و با مجوز شورای‌عالی اقتصاد، شرکت ملی نفت و چند بانک و مؤسسه مالی، امکان ریالی خرید این اوراق را از دارندگان آن خواهند داشت. خجسته‌مهر؛ اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران با وجود تحریم مشتریان خارجی خود را دارد و صادرات نفت ایران در شرایط کنونی به خوبی در حال انجام است. وی با بیان اینکه خارج از بلوک‌های کنونی میدان مشترک پارس‌جنوبی در حال کار عملیات اکتشافی هستیم، گفت: به‌تازگی در یکی از چاه‌های اکتشافی در این میدان به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با حفاری چند حلقه چاه دیگر به‌طور دقیق مقدار ذخایر احتمالی تازه اعلام خواهد شد.