دادوستد تسه‌ها در قیمت‌های کم‌تر از ۸۷۰ هزار ریال

دادوستد تسه‌ها در قیمت‌های کم‌تر از ۸۷۰ هزار ریال معاملات فرابورس ایران در یازدهمین روز از مهرماه با دادوستد ۱۵۴ میلیون ورقه بهادار در ۲۰ هزار و ۱۳۵ دفعه پایان یافت. به گزارش مناقصه‌مزایده از روابط‌عمومی فرابورس ایران؛ دیروز نقل و انتقال ۱۵۴ میلیون ورقه ارزش معاملات را در بازارهای پنج‌گانه به حدود رقم یکهزار […]

دادوستد تسه‌ها در قیمت‌های کم‌تر از ۸۷۰ هزار ریال

معاملات فرابورس ایران در یازدهمین روز از مهرماه با دادوستد ۱۵۴ میلیون ورقه بهادار در ۲۰ هزار و ۱۳۵ دفعه پایان یافت.

به گزارش مناقصه‌مزایده از روابط‌عمومی فرابورس ایران؛ دیروز نقل و انتقال ۱۵۴ میلیون ورقه ارزش معاملات را در بازارهای پنج‌گانه به حدود رقم یکهزار و ۱۹۰ میلیارد ریال رساند تا ارزش بازار نیز در پایان معاملات رقم ۹۷۷ هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال را ثبت کند.

بررسی معاملات صورت گرفته در بازار سهام فرابورس متشکل از بازارهای اول، دوم و پایه حاکی از آن است تعداد ۱۰۶٫۷ میلیون سهم در حالی در این بازار دست به دست شد که ارزش آن ۳۲۸ میلیارد ریال و ۲۷ درصد از ارزش کل معاملات بود.

در این بازار نماد معاملاتی شرکت توکاریل با تجربه دادوستد ۱۹ میلیون سهم به ارزش حدود ۴۹ میلیارد ریال در صدر سایر نمادهای مورد مبادله در این بازار قرار گرفت.

دو نماد «زگلدشت» و «غگلستا» نیز که به تازگی در فرابورس ایران عرضه اولیه شده‌اند دیروز در حالی بالا‌ترین رشد قیمتی را تجربه کردند که نمادهای «غفارس»، «ثتران» و «خدیزل» با بیش‌ترین افت قیمتی روبه‌رو شدند.

در جریان معاملات این روز همچنین نمادهای «ذوب»، «دماوند»، «وهور» و «شتران» نیز به‌عنوان پربازدید‌ترین نمادهای معاملاتی شناخته شدند.

در این بازار نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران پس از ارایه اطلاعات پیش‌بینی سال مالی ۱۳۹۶ و نماد معاملاتی شرکت کی‌بی‌سی پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات مجمع مذکور در سامانه معاملات و ارایه اطلاعات پیش‌بینی بازگشایی شدند.

در همین حال اوراق اجاره مپنا در این روز با ثبت معامله ۲۰۳ هزار ورقه به ارزش ۲۰۵ میلیارد ریال بالا‌ترین حجم و ارزش معاملاتی را در بازار اوراق با درآمد ثابت کسب کرد. پس از اوراق اجاره مپنا نماد اسناد خزانه اسلامی مراحل ۷ و ۶ نیز به ترتیب بالا‌ترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفتند. در مجموع در این بازار نیز تعداد ۷۳۴ هزار و ۱۳۷ ورقه به ارزش ۷۰۷ میلیارد ریال معامله شد که سهم ۵۹ درصدی از ارزش معاملات امروز فرابورس ایران را به خود اختصاص می‌داد.

همچنین در بازار دیروز، نماد معاملاتی اوراق رهنی بانک مسکن نیز در نماد رهن۹۷۰۴۱ به منظور پرداخت سود علی‌الحساب ۳ ماهه اوراق در روز سه‌شنبه مورخ ۱۳ مهرماه متوقف شد.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در این روز شاهد معامله هر ورقه تسه در بازه قیمتی ۸۰۵ تا ۸۶۷ هزار ریال بودیم که از سقوط آزاد قیمت این اوراق به زیر ۹۰۰ هزار ریال حکایت می‌کند.

در نهایت در پایان بازار نیز شاخص کل پس از تجربه افت و خیزهای مکرر با کاهش ۳٫۵ واحدی در ارتفاع ۸۱۹ واحد متوقف شد تا نمادهای «شتران»، «هرمز» و «زاگرس» به‌عنوان نمادهای شناخته شوند که بالا‌ترین تأثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشته‌اند.

اوراق اجاره لوتوس پارسیان در فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود

خبر دیگر از فرابورس این که، شنبه هفته آینده به مدت سه روز اوراق اجاره تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با نماد «لوتوس۹۹» به تعداد ۴۸۰ هزار ورقه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیره‌نویسی خواهد شد.

ارزش این اوراق ۴۸۰ میلیارد ریال بوده و سررسید آن ۴۸ ماهه است، ضمن آن‌که نرخ سود اوراق اجاره تأمین سرمایه لوتوس پارسیان نیز ۱۶ درصد است که سود آن هر ۳ ماه یکبار پرداخت می‌شود.

نکته قابل ذکر آن‌که هدف از انتشار این اوراق، تأمین نقدینگی مورد نیار برای خرید نقدی دارایی‌ها توسط نهاد واسط و اجاره به شرط تملیک آن به شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان برای توسعه فعالیت‌های عمرانی است.

 

از دیگر موارد با اهمیت در خصوص «لوتوس ۹۹» باید به با نام بودن و قابلیت معامله آن در فرابورس ایران اشاره کرد، ضمن آن‌که محدودیت خرید برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی نیز وجود ندارد.