گروه زمینومعدن -رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران، گفت: کاشی و سرامیک ایران به ۵۲ کشور جهان صادرات میشود که ۷۵ درصد صادرات این بخش به کشور عراق است. به گزارش مناقصهمزایده، مرتضی صفدریزاده؛ در نشست خبری، افزود: صنعت کاشی و سرامیک ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع را دارد که ۲۰۰ میلیون […]
گروه زمینومعدن -رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران، گفت: کاشی و سرامیک ایران به ۵۲ کشور جهان صادرات میشود که ۷۵ درصد صادرات این بخش به کشور عراق است. به گزارش مناقصهمزایده، مرتضی صفدریزاده؛ در نشست خبری، افزود: صنعت کاشی و سرامیک ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع را دارد که ۲۰۰ میلیون مترمربع آن را صادر میکند. وی با بیان اینکه کاشی و سرامیک ایران به ۵۲ کشور جهان صادر میشود، گفت: اما بیشترین حجم صادرات ما به کشور عراق است و به عبارتی بیش از ۷۵ درصد صادرات محصولات این بخش به کشور عراق است، بنابراین تلاش میکنیم که صادرات ما به کشورهای مختلف افزایش یابد، زیرا تمرکز صادرات به یک کشور ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. اخیرا نیز برابری دینار عراق و دلار نیز مشکلاتی را به وجود آورد، بنابراین توسعه بازارهای صادرات و تقویت بازارهای هدف صادراتی لازم و ضروری است. صفدریزاده؛ بیان داشت: ارزش صادرات کاشی و سرامیک به عراق حدود ۵۰۰ میلیون دلار است. رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران، اظهار داشت: کشورهای حوزه مشترکالمنافع آسیای میانه CIS یکی از کشورهای هدف صادراتی است و با توجه به تفاهمنامه تجارت آزاد بین ایران و این کشورها میتواند، فصل بهار، یا فصل تابستان سال آینده شروعی برای تجارت با این کشورها در این حوزه صادراتی باشد. بازار این کشورها بازار بزرگی برای ایران محسوب میشود. صفدریزاده؛ اظهار داشت: مجموعه کشورهای آفریقایی و بهخصوص کشورهای شرق آفریقا نیز برای صادرات محصولات کاشی و سرامیک اهمیت دارد و لذا در مواردی به تجار و صادرکنندگان برای صادرات به این کشورها کمکهایی شده است و پایگاههایی در این کشورها ایجاد شده است و خوشبختانه چندین تاجر ایرانی در کشورهای کنیا و الجزایر فعالیت دارند که نوید بخش توسعه بازارهای صادراتی است. وی اظهار داشت: مجموعه ارتباطات ما با کشورهای حوزه خلیجفارس با توجه به نزدیک بودن این کشور و هزینههای کمتر حملونقل نیز دارای اهمیت است. البته در حفظ این بازارها تحریمها تأثیرات منفی داشته است، اما تلاش میکنیم تا این کشورها نیز به پایگاههای صادراتی ما در بخش کاشی و سرامیک تبدیل شود. رئیس هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک ایران، بیان داشت: تحلیل ما از مجموعه کاشی و سرامیک این است که محصولات کاشی و سرامیک ایرانی با برخورداری از کیفیت و مشخصات فنی که دارند، یک رقیب بلامنازع در منطقه خاورمیانه و بازارهای جهانی است. البته تهدیدی بهعنوان رشد صنعت کاشی و سرامیک هند است که یک سرعت خوبی را برای توسعه صنعت و کاشی و سرامیک در نظر گرفته است و لذا باید به دقت رفتارهایشان را رصد کنیم و مسؤولان ایرانی را به این موضوع آگاه کنیم و لازم وزارت صمت برای توسعه صادرات همگرایی بین وزارت صمت و انجمن کاشی و سرامیک ایجاد شود. وی با اشاره به رتبهبندی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، اظهار داشت: این موضوع به صورت داوطلبانه انجام خواهد شد، طرح رتبهبندی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور برای این است که تجار بینالمللی براساس رتبهبندی با اطمینان خاطر بیشتری با تولیدکنندگان ایرانی ارتباط بگیرند. ضمن اینکه در حوزه رتبهبندی انجام تعهدات نیز مورد توجه قرار میگیرد و اگر تولیدکنندهای در اجرای تعهدات خود دقت نداشت، این موضوع را از طریق رتبهبندی در نظر میگیرم و بعضاً ممکن است رتبه تولید کنندگان را پایین آورد. صفدری؛ بیان داشت: عراقیها جایگاه صنعت کاشی و سرامیک ایران را پذیرفتهاند و اگرچه ما رقبای هندی و ترکیهای داریم، اما به لحاظ کیفیت و کمیت عراقیها محصولات ما را ترجیح میدهند و در مجموع بازار عراق بازار خوبی است. رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران، گفت: با توجه به بومی شدن صنعت، واردات مواد اولیه جدی نداریم. ضمن اینکه حتی دروازه ایران بر روی کاشی و سرامیک ایران باز شود امکان فروش کاشی و سرامیک خارجی در ایران وجود ندارد، زیرا این صنعت به جایی رسیده است که حتی اگر این محصولات با تعرفه صفر وارد کشور شود، محصول وارداتی نمیتواند با محصولات تولیدی این بخش رقابت کند. وی با بیان اینکه یکی از کشورهای هدف صادراتی ما کشورهای آفریقایی است، گفت: پیشبینی میشود، در سال ۱۴۰۲ کشورهای آفریقایی کشورهای هدف صادراتی خوبی برای ایران در حوزه صادرات کاشی و سرامیک باشد، زیرا در این کشورها سرمایهگذاریهای خوبی از سوی چین انجام شده است و لذا میزان مصرف در بخش مصالح ساختمانی در کشورهای آفریقایی افزایش یافته است و متعاقب آن نیز مصرف کاشی و سرامیک در این کشورها افزایش مییابد. صفدری؛ اظهار داشت: البته ما با مشکل حملونقل برای صادرات به کشورهای آفریقایی مواجه هستیم، اما با مجموعه کشتیرانی مکاتباتی صورت گرفته و مقرر شده تا در صورتی که کالای صادراتی فراهم باشد کشتی مورد نیاز برای حمل بار صادراتی فراهم شود. وی افزود: برقراری لاین ثابت بین ایران و ونزوئلا نیز توجه صادرکنندگان کاشی و سرامیک به این کشور را ایجاد کرده است .
دیدگاه بسته شده است.