گروه انرژی -عضو انجمن وسایلنقلیه گازسوز، گفت: با دو برابر شدن سهم CNG در سبد سوخت کشور، میتوان مشکلات ناترازی بنزین را در سال آینده رفع کرد. به گزارش مناقصهمزایده، محسن نامداری؛ در نشست خبری با بیان اینکه در حالحاضر در هرساعت ظرفیت عرضه سه میلیون مترمکعب و در شبانهروز ظرفیت عرضه ۴۸ میلیون مترمکعب […]
گروه انرژی -عضو انجمن وسایلنقلیه گازسوز، گفت: با دو برابر شدن سهم CNG در سبد سوخت کشور، میتوان مشکلات ناترازی بنزین را در سال آینده رفع کرد. به گزارش مناقصهمزایده، محسن نامداری؛ در نشست خبری با بیان اینکه در حالحاضر در هرساعت ظرفیت عرضه سه میلیون مترمکعب و در شبانهروز ظرفیت عرضه ۴۸ میلیون مترمکعب CNG برای خودروها وجود دارد، افزود: با مصرف روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب CNG، نیمی از ظرفیتهای ایجاد شده در این صنعت خالی است؛ در حالی که با دو برابر شدن سهم CNG در سبد سوخت کشور، بدون نیاز به سرمایهگذاری از سوی دولت و بدون تحمیل باری برای دولت، میتوان مشکلات ناترازی بنزین را در سال آینده رفع کنیم. عضو انجمن وسایلنقلیه گازسوز، تصریح کرد: اگر CNG را در سبد سوخت نداشتیم، همین الان یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین منطقه بودیم. درحالی که تاکنون ۲٫۸ میلیارد دلار در صنعت CNG کشور هزینه شده، ۵۰ میلیارد دلار برای کشور ناشی از صرفهجویی مصرف بنزین، دستاورد اقتصادی داشته است. نامداری؛ با تأکید بر ضرورت توسعه CNG در حملو نقل سبک و سنگین کشور، گفت: در حال پیگیری طرحی هستیم که بتوانیم از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۷، سهم جایگزینی CNG با مصرف روزانه بنزین را به ۵۲ میلیون لیتر معادل و سهم جایگزینی CNG با مصرف روزانه گازوئیل را به ۹ میلیون لیتر برسانیم. در صورت تحقق این برنامه، ظرف شش سال برای کشور ۲۳٫۸ میلیارد دلار ارزش اقتصادی ایجاد میشود. در ادامه، محمود قاسمی؛ دیگر عضو انجمن وسایل نقلیه گازسوز (NGV)، با اشاره به اینکه در حالحاضر تنها در حملونقل سبک کشور توسعه CNG را شاهد هستیم و روزانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب معادل ۲۳ میلیون لیتر مصرف بنزین با CNG جایگزین شده است، گفت: درحالی که ظرفیت استفاده از گاز در حملو نقل سنگین کشور هنوز توسعه نیافته، در صورت توسعه در این بخش و استفاده از ظرفیتهای خالی عرضه CNG در حملونقل سبک کشور، میتوانیم مصرف روزانه CNG کشور را به ۶۰ میلیون مترمکعب برسانیم. وی با بیان اینکه استفاده CNG در صنعت خودرو علاوه بر توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، چالشهای تأمین سوخت بخش حملو نقل کشور رابرطرف میکند، اظهار کرد: انتفاع ناشی از صرفهجویی مصرف بنزین با جایگزینی CNG یکدلار در هر لیتر است، توسعه CNG در راستای کاهش آلایندگی هوا نقش پررنگی ایفا خواهد کرد و در صورت توسعه این بخش، دستاوردهای زیستمحیطی نیز به دستاوردهای اقتصادی آن افزوده میشود. وی افزود: اگر سیاستگذاران حمایت جدی از توسعه CNG در حملونقل سبک و سنگین کشور کنند، دستاوردهای بزرگی در ابعاد مختلف برای کشور به دنبال خواهد داشت که درحال پیگیری این مهم از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم. اگر در سه سال اخیر، از صنعت CNG کشور حمایت جدی بهعمل آمده بود و شاهد توسعه سهم CNG در سبد حملونقل کشور بودیم، امروز و در سال ۱۴۰۲، چالشی در تأمین بنزین و گازوئیل مورد نیاز بخش حملونقل کشور نداشتیم. وی با بیان اینکه کشورهای توانمند توسعه خود را حول محور ظرفیتهایی که رونق اقتصادی، اشتغالآفرینی و دستاوردهای متعدد داشته میگذارند، اظهار کرد: در کشور ما بهدلیل تعدد تغییرات مدیریتی در بازههای کوچک زمانی، یک در محوریت بخشی به توسعه در عملکردها دیده میشود اما به جرأت میتوان گفت که بهعنوان یک مزیت محوری، توسعه کشور باید با محوریت صنعت گاز انجام شود.
دیدگاه بسته شده است.