مشاور وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد تشریح راههای جدید خانهدار شدن در ایران اشاره به پروژه شهرک اکباتان نمونهای بود که حسینعبدهتبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از موفقترین عملکردهای مؤسسات پسانداز و صندوقهای منطقهای برشمرد. در ۳ دهه قبل، از وجود این صندوقهای منطقهای بیبهره بودهایم اما از ابتدای دولت […]
مشاور وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد
تشریح راههای جدید خانهدار شدن در ایران
اشاره به پروژه شهرک اکباتان نمونهای بود که حسینعبدهتبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از موفقترین عملکردهای مؤسسات پسانداز و صندوقهای منطقهای برشمرد. در ۳ دهه قبل، از وجود این صندوقهای منطقهای بیبهره بودهایم اما از ابتدای دولت یازدهم وزیر راه و شهرسازی تشکیل این مؤسسات را به همراه بانک مسکن پیگیری کرد و سرانجام در شورای پول و اعتبار ایجاد مؤسسات پسانداز و تسهیلات مسکن تصویب و ابلاغ شد.
به گزارش صما، خلاصهترین توضیحی که عبده از عملکرد این مؤسسات ارایه میدهد؛ تشکیل صندوقهایی است برای اجرای پروژههای منطقهای با مشارکت سه گروه انبوهسازان، مردم و بانک مسکن. به این ترتیب مانند آنچه برای شهرک اکباتان انجام شد؛ صندوقی برای ساخت پروژهای منطقهای شکل میگیرد که پایه آن زمینی است که از سوی انبوهساز به مشارکت گذاشته میشود. سپس بانک مسکن با ایجاد صندوق پسانداز برای پروژه تعریف شده و آورده اولیه خود، زمینه را برای مشارکت مردم و جمعآوری سپردههای آنان فراهم میکند. به مرور و در بلندمدت با ساخت پروژه مورد نظر، مردم میتوانند از همان صندوق یا مؤسسه برای خرید واحدهای ساخته شده، تسهیلات دریافت کنند و واحدهایی که پیشبینی میشود در ردیف واحدهای ارزان یا میان قیمت باشد را خریداری کنند.
طرح مؤسسات پسانداز و تسهیلات مسکن در کنار صندوقهای پسانداز یکم و دیگر طرحهای دولت، میتواند قدرت خرید طبقه متوسط را به مرور افزایش دهد و سبب تحریک تقاضا در این بازار شود. وزارت راه و شهرسازی در طرحهایی مانند مؤسسات پسانداز یا صندوق یکم، فقط قشر متوسط را هدف گرفته است. یعنی اقشاری که قدرت پسانداز کردن و پرداخت اقساط تسهیلات را دارند. هرچند به گفته وزیر راه برای اقشار ضعیف مسکن اجتماعی و برای اقشار پردرآمد، طرحهای تسهیلاتی ساخت و ساز پیشبینی شده اما عمده تمرکز سیاستگذاران در این بخش، خانههای ارزان و میانقیمت برای اقشار متوسط است.
مشروح گفتوگوی حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی با اعتماد در خصوص پروژه ابلاغ شده مؤسسات پسانداز و نحوه عملکرد آن را در ادامه میخوانید.
*ابتدای هفته دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر مؤسسات پسانداز و تسهیلات مسکن ابلاغ شد. پیش از این نیز طرحهای متعددی در خصوص افزایش توان خرید اقشار متوسط از سوی سیاستگذاران پولی و مسکن ابلاغ شده بود که البته هنوز اثرات آن بر بازار مسکن هویدا نیست. به نظر شما مؤسسات پسانداز چه نقشی در تحرک این بخش خواهند داشت؟
مؤسسات پسانداز مسکن پیش از انقلاب نیز وجود داشت و با جمعآوری منابع برای پروژههای خاص از یک سو امکان اجرای پروژه را از محل منابع مختلف فراهم کرده و از سوی دیگر شرایط را برای خرید اقشار متوسط مهیاتر میکرد. نمونه این پروژهها، شهرک اکباتان است که با تأمین مالی صندوقهای پسانداز ایجاد شد و به عنوان نمونهای موفق شرایط را برای خانهدار شدن اقشار متوسط نیز فراهم کرد. به عبارت سادهتر این مؤسسات، امکان تأمین مالی پروژههای بزرگ را از محل آوردههای مردم فراهم میکند. بهطور مثال اگر بخواهیم پروژهای ٥٠٠ واحدی در شرق تهران داشته باشیم با ایجاد صندوقی خاص برای آن پروژه، منابع لازم را برای اجرای کار گردآوری کرده و نهایتاً با اعطای تسهیلات، قدرت خرید لازم را به سپردهگذاران این پروژه اعطا میکنیم. بنابراین این مؤسسات به نوعی به مثابه جایگزینی برای صندوقهای پسانداز نیز عمل میکند و به عنوان یک ابزار مطلوب در بازار مسکن شناخته میشود.
*پس معتقد هستید این طرح میتواند باعث تحرک بخش مسکن شود؟
هر ابزاری که به مردم کمک کند در بلندمدت از طریق تسهیلات، صاحبخانه شوند، ابزار خوبی است.
*براساس ابلاغیه شورای پول و اعتبار حداقل سرمایه لازم برای تأسیس و فعالیت مؤسسه پسانداز و تسهیلات مسکن در تهران مبلغ ٥٠٠ میلیارد ریال و در سایر کلانشهرها و مراکز استانها نیز ٣٠٠ میلیارد ریال است. به نظر شما این میزان منابع برای اجرای پروژههایی همانند شهرک اکباتان کافی است؟
بسته به اندازه پروژه، سقف پروژهها قابل تغییر است. مسلم است که ٥٠ میلیارد تومان عدد بدی نیست ولی برای اجرای هر نوع پروژهای کافی نخواهد بود. در ابلاغیه هم عدد مورد اشاره به عنوان حداقل سرمایه ذکر شده است. ضمن آنکه برای اجرای یک پروژه میتواند صندوقهای متعددی نیز تشکیل شود.
*هدف این طرح، تأمین مسکن اقشار متوسط است؟
بدیهی است هدف وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن از تعقیب تشکیل این صندوقها، تأمین مسکن میان قیمت و ارزان قیمت برای طبقه متوسط جامعه است. با توجه به سرمایه در نظر گرفته شده میتوان برآورد کرد این وجوه مربوط به پروژههای گران قیمت نیست.
*جزییات تأمین مالی این پروژه چیست؟ مردم چگونه در این پروژهها مشارکت خواهند داشت؟
این صندوقها با آورده اولیه انبوهسازان به عنوان زمین شکل میگیرد و بانک مسکن نیز به عنوان ضلع دوم تأمین مالی پروژه، بخشی از آورده اولیه را خود تأمین میکند. سپس با جمعآوری سپردههای مردم به تدریج پروژه ساخته میشود. بعد از نهایی شدن پروژه ساخت است که از طریق اعطای تسهیلات به سپردهگذاران امکان خرید واحدهای ساخته شده برای آنها مهیا خواهد شد. به هر حال در کنار صندوق پسانداز مسکن این طرح میتواند راهی برای توسعه توان خرید مردم و تحریک تقاضا برای واحدهای ارزان قیمت و میان قیمت باشد. از این جهت این اقدام مثبتی ارزیابی میشود که از سالها قبل آقای آخوندی پیگیر اجرایی شدن آن بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.