افزایش صادرات غیرنفتی در سایه تک نرخی شدن ارز

افزایش صادرات غیرنفتی در سایه تک نرخی شدن ارز بحث تک نرخی شدن ارز به یکی از مباحث مهم در محافل اقتصادی کشور تبدیل شده که این امر با گذشت سال‌ها همچنان روند ثابتی را طی کرده البته دولت در ماه‌های اخیر اقداماتی برای نزدیک کردن فاصله نرخ بانکی و نرخ آزاد ارز انجام داده […]

افزایش صادرات غیرنفتی در سایه تک نرخی شدن ارز

بحث تک نرخی شدن ارز به یکی از مباحث مهم در محافل اقتصادی کشور تبدیل شده که این امر با گذشت سال‌ها همچنان روند ثابتی را طی کرده البته دولت در ماه‌های اخیر اقداماتی برای نزدیک کردن فاصله نرخ بانکی و نرخ آزاد ارز انجام داده است که به عقیده برخی کارشناسان این موضوع کافی نبوده و باید برنامه‌ریزی جامعی در این باره انجام شود.

به گزارش میزان، اکثر کارشناسان حوزه بازرگانی تک نرخی شدن ارز را بستر مناسبی برای تسهیل صادرات و رقابت کالاهای ایرانی با مشابه‌ خارجی می‌دانند و واقعی شدن قیمت ارز را زمینه ساز فعالیت بیش‌تر در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی می‌دانند.

سیدرضی‌آقامیری، عضو کمیسیون تسهیل تجارت‌و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران درارتباط با اعلام آمار افزایش شش درصدی صادرات محصولات غیرنفتی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری گفت: ‌به نظر می‌رسد در دولت مشکل آماری وجود داشته باشد و باید وضعیت صادرات غیرنفتی را مشخص کرده و از سوی دیگر وقتی در ارتباط با این موضوع حرف می‌زنند میعانات گازی و پتروشیمی دراین دسته قرار ندهند زیرا بخش اعظم این صادرات مربوط به مشتقات نفتی یا همان پتروشیمی می‌شود.

وی افزود: دولت باید صادرات محصولاتی که واقعاً در دسته غیرنفتی قرار دارند را اعلام کند و آمار این دسته را به عنوان صادرات غیرنفتی و افزایش و کاهش آن‌‌ها را جداگانه اعلام کرده ضمن این که باید صادرات غیرنفتی را جداگانه و میعانات گازی و پتروشیمی را به صورت جداگانه محاسبه و به تفکیک آمار‌ها را منتشر کنند.

آقامیری تصریح ‌کرد: بخش‌های مختلف مانند کشاروزی، صنایع و… نباید به صورت میانگین محاسبه شود و بعد اعلام شود که صادرات غیرنفتی با رشد بالایی همراه بوده و از طرفی نمی‌توان تحلیل درستی در این ارتباط ارایه داد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تأثیر تک‌نرخی شدن ارز بر صادرات غیرنفتی گفت: برای رشد صادرات کالاهای غیرنفتی به غیر از میعانات گازی و پتروشیمی در حالی که نرخ ارز در حال حاضر واقعی به نظر نمی‌رسد، در درجه اول باید نرخ ارز واقعی شود.

وی ادامه‌داد: نرخ ارز تنها با تزریق پول نقد در بازار ارز، توسط دولت در حال کنترل و با نرخ کنونی در حال عرضه است.

آقامیری در ارتباط با رقابت کالاهای داخلی و خارجی در عرصه بازارهای جهانی اظهارکرد: در بازارهای جهانی به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده و نهایی کالای ایرانی که براساس نرخ ارز آزاد تعیین شده و در این صورت به نظر نمی‌رسد هیچ گونه افزایش صادرات انجام شود و حتی در بخش‌های مختلف شاهد کاهش صادرات هم هستیم.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در پایان با اشاره به راهکارهای افزایش صادرات محصولات غیرنفتی افزود: در اولین قدم برای افزایش صادرات غیرنفتی باید دولت فشار را از طریق تزریق پول نقد بر بازار ارز برداشته و به تدریج ارز، قیمت واقعی خود را پیدا کند و به صادرات این محصولات کمک شایانی کند.

 

در پایان با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها و گسترش روابط تجاری با دنیا دولت باید هرچه زودتر بستر مناسب برای تک نرخی شدن ارز را فراهم کند البته که تا حد زیادی در این راستا حرکت کرده اما بستر فعلی کافی نبوده و برای رقابت محصولات ایرانی در بازارهای جهانی باید بحث تک‌نرخی شدن ارز به صورت جدی در دستور کار دولت باشد.