رونق خودروسازی و تعادل بازار با افزایش قیمت‌ کارخانه‌ای خودرو

مهدی قره‌داغلی -سرانجام پس از چانه‌زنی‌های متعدد، مجوز افزایش قیمت خودرو در شورای‌رقابت به تصویب اعضاء رسید. به این ترتیب، از این پس متقاضیان خودرو، قیمت‌هایی جدید را در کارخانه مشاهده خواهند کرد. البته هنوز جزئیات افزایش قیمت‌ها اعلام نشده، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که میانگین افزایش قیمت‌ها در انواع خودرو‌های داخلی حدود […]

مهدی قره‌داغلی -سرانجام پس از چانه‌زنی‌های متعدد، مجوز افزایش قیمت خودرو در شورای‌رقابت به تصویب اعضاء رسید. به این ترتیب، از این پس متقاضیان خودرو، قیمت‌هایی جدید را در کارخانه مشاهده خواهند کرد. البته هنوز جزئیات افزایش قیمت‌ها اعلام نشده، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که میانگین افزایش قیمت‌ها در انواع خودرو‌های داخلی حدود ۲۷ درصد است که این درصد در انواع خودرو‌‌ها متفاوت است. در همین ارتباط، سپهر دادجوی‌توکلی؛ مدیر روابط‌عمومی شورای‌رقابت، با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۲ قیمت کارخانه‌ای برخی خودرو‌های داخلی افزایش می‌یابد، اما ممکن است در مورد برخی خودرو‌‌ها این افزایش قیمت کمتر و در برخی دیگر این افزایش قیمت بیشتر باشد، تأکید کرده بود: افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است، اما واقعی نیست. امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به عدم اصلاح قیمت بسیاری از محصولات گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا از آذرماه ۱۴۰۰ و زیان‌انباشته ۱۶۰ هزار میلیارد تومان این دوخودروساز تصریح کرد: در صورتی که در اصلاح قیمت‌ها شجاعت کافی را شاهد باشیم، همچنین قیمت‌ها درست و به موقع اصلاح شود و از طرفی ساختارهای تولیدی کشور به درستی توسعه یابد، شاهد کاهش تدریجی مشکلات این صنعت خواهیم بود. کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: حال اگر قیمت‌ها به نرخ‌های بازاری نزدیک شود، دو خاصیت دارد. اول اینکه خودروسازی رونق پیدا می‌کند و از طرف دیگر قیمت‌ها در بازار به تعادل رسیده و کشش برای بالا رفتن نخواهد داشت. وی همچنین اشاره کرد: البته اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند، قیمت خودرو در کف بازار بالا می‌رود. هیچ ارتباطی هم به عرضه خودرو در بازار ندارد و اتفاقی که می‌افتد این است ‌که عرضه بالا می‌رود اما قیمت‌ها ثبات پیدا می‌کند. البته به شرطی که قیمت دلار بالا نرود. این کارشناس صنعت خودرو، در مورد حداقل تأثیر این حرکت اضافه کرد: اما حداقل چیزی که در اختیار خواهیم داشت اینکه صنعت خودرو زیان‌دهی نخواهیم داشت. کاکایی؛ با اشاره به تصحیح درست قیمت‌ها تأکید کرد: همچنین تصحیح درست قیمت‌ها باعث رشد اقتصادی می‌شود و رشد اقتصادی باعث کمک به مهار تورم می‌شود. وی افزود: بنابراین، این حرکت رشد پایداری ایجاد می‌کند و بازار را به شدت رقابتی می‌کند. کاکایی؛ اما در پایان تصریح کرد: مجموعه افرادی که باید این افزایش قیمت را اعلام کنند، بترسند و قیمت‌ها را پایین‌تر از آن چیزی که باید بالا ببرند، صنعت خودرو زمین می‌خورد. همچنین سعید مدنی؛ یک کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به تصمیم شورای‌رقابت برای اعلام قیمت‌های جدید کارخانه‌ای خودرو‌ها، گفت: ظرفیت تولید سالیانه ۱٫۸ تا دو میلیون خودرو در کشور وجود دارد، اما تحقق این تیراژ مستلزم تأمین نقدینگی کافی برای خودروسازان است. وی گفت: با توجه به فرآیند در نظر گرفته شده که قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت انجام شده و سپس به شورای‌رقابت داده می‌شود تا مطابق ضوابط خود قیمت‌های جدید را اعلام‌ کند، امیدواریم برخلاف گذشته قیمت‌گذاری‌‌ها به موقع انجام و اعلام شود و حاشیه سود خوبی نیز برای خودروسازان در نظر گرفته شود. این کارشناس صنعت خودرو، تأکید کرد: در گذشته شاهد بودیم که به‌طور مثال قیمت‌های جدید در فروردین‌ماه از سوی شورای‌رقابت اعلام می‌شد، اما گاهی اوقات تا ماه‌های پایانی سال هم اعمال نمی‌شد، این در حالی بود که در همین مدت نرخ ارز و تورم شدید قیمت‌ها را شاهد بودیم. وی به طرح اخیر فروش یکپارچه خودرو اشاره کرد که گرچه ظرفیت ابتدایی ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو عنوان شده بود، اما اعلام شد به همه بیش از ۹۵۰ هزار نفری که موفق به ثبت‌نام شده بودند به‌تدریج خودرو داده خواهد شد و ادامه‌ داد: تحقق این مهم مستلزم تأمین نقدینگی کافی برای خودروسازان به‌منظور تأمین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز است. این در حالی است که هنوز نرخ دلار و تثبیت آن در سال جدید شخص نیست و اگر قرار باشد نرخ ارز همچون سال گذشته صعودی باشد روی قدرت خرید خودروساز و تأمین نقدینگی آن تأثیر منفی خواهد داشت.