دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، گفت: افزایش قیمت خودرو سبب شد تا آن دسته از افرادی که توان خرید نداشتند، به سمت خرید موتورسیکلت متمایل شوند که ۶۰ تا ۷۰ درصد متقاضیان را شامل میشد. به گزارش مناقصهمزایده، بهمن ضیاءمقدم؛ افزود: همچنین ۳۰ تا ۴۰ درصد خریداران موتورسیکلت سریعتر رسیدن به مقصد را دلیل خرید […]
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، گفت: افزایش قیمت خودرو سبب شد تا آن دسته از افرادی که توان خرید نداشتند، به سمت خرید موتورسیکلت متمایل شوند که ۶۰ تا ۷۰ درصد متقاضیان را شامل میشد. به گزارش مناقصهمزایده، بهمن ضیاءمقدم؛ افزود: همچنین ۳۰ تا ۴۰ درصد خریداران موتورسیکلت سریعتر رسیدن به مقصد را دلیل خرید خود عنوان میکردند و علاوه بر آنها، درصد محدودی نیز موتورسیکلت را بهعنوان یک کالای سرمایهای خریداری کردند. وی ابراز امیدواری کرد کارخانجات و شرکتها بتوانند در سال ۱۴۰۲ معادل سال گذشته به تولید موتورسیکلت بپردازند. ضیاءمقدم؛ در ادامه اظهار داشت: اکنون موتورسیکلتسازان عضو این انجمن و همچنین چند موتورسیکلتساز دیگر که عضو انجمن نیستند، به تولید موتورهای برقی میپردازند، اما در مجموع کمتر از پنج درصد تولیدات را تشکیل میدهد. وی بیانداشت: در چند سالی که شرکتها به تولید این دسته از موتورسیکلتها ورود کردهاند، با مشکلاتی مواجه بودند که به نهادها و ارگانهایی همچون محیطزیست، وزارت صمت و… ارجاع داده شد. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، مهمترین مشکل تولید موتورسیکلت برقی را قیمت تمام شده آن برشمرد که خود متاثر از قیمت بالای باتریهای بهکار رفته در آن است. بهطوری که باتریهای لیتیمی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت موتورسیکلت برقی را تشکیل میدهد. وی گفت: در عین حال با توجه به شیبدار بودن شهرهایی همچون تهران و بسیاری دیگر از مناطق کشور، موتورسیکلت برقی نمیتواند قدرت و شتاب لازم را در اختیار مصرفکننده آن قرار دهد، مگر اینکه موتورهایی با توان بیش از سههزار وات استفاده کنند که قدرت آنها حدودا معادل موتورسیکلتهای بنزینی ۱۲۵ سیسی است. ضیاءمقدم؛ تأکید کرد: این مسأله با توجه به اینکه عمده مصرف موتورسیکلتها در کشور به قصد کسب درآمد است و راکبان باید سریع به مقصد برسند، یک محدودیت جدی محسوب میشود. وی، محدودیت دیگر در این زمینه را ناشی از شارژ باتری این موتورها عنوان کرد و ادامه داد: بهترین باتریهایی که در این دسته از موتورسیکلتها به کار میرود پیمایشی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر دارد و پس از آن باید مجدد شارژ شوند، این در حالی است که موتورهای بنزینی روزانه بالای ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارند. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، یادآور شد: شارژ این موتورسیکلتها در حیاط و پارکینگ منازل، در حالی که باید از برق مشاع آپارتمانها استفاده کنند، خود مشکل دیگری است. وی اضافهکرد: صاحبان این موتورسیکلتها، با گذشت چند سال و خراب شدن باتری، بهناچار باید به خرید باتری با قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت موتور اقدام کنند که فشار سنگینی مالی به آنان وارد میکند. ضیاءمقدم؛ خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت پیشنهاد کرد که دولت موضوع تأمین باتری را برعهده گرفته و پیمانکار تعریف کند تا شرکتهای موتورسیکلتساز از تولید یا تأمین باتری معاف شوند. وی افزود: طراحی و راهاندازی سیستم سوآپ باتری دیگر پیشنهاد انجمن بود، بهطوری که مصرفکنندگان بتوانند باتری دشارژ شده را تحویل داده و باتری شارژ شده تحویل بگیرند؛ این سیستم در اکثر کشورهایی که در آنها مردم از موتورسیکلتهای برقی استفاده میکنند دیده میشود. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، همچنین راهکار دوم پیشنهادی را احداث ایستگاههای شارژ باتری عنوان کرد و افزود: باتریها بسته به نوع خود بین چهار تا هشت ساعت زمان برای شارژ نیاز دارند و این محدودیتها سبب شده تا استقبال از موتورسیکلتهای برقی آن طور که باید انجام نشود. وی یکی از مشکلات موجود را عدم استفاده سیاستگذاران صنعت و دستگاههای تصمیمگیرنده از توان و تجربیات فعالان صنعت موتورسیکلت عنوان کرد و معتقد است که این مسأله سبب شده تا عمده تصمیماتی که اتخاذ میشود، قابلیت اجرا نداشته باشد. بر این اساس از مسؤولان تقاضا کرد که در زمان تدوین دستورالعملها، بخشنامهها، قوانین و مقررات از فعالان این حوزه استفاده کنند.
دیدگاه بسته شده است.