رییس مرکز ملی فرش ایران:چین به جمع ۱۰ کشور اصلی واردکننده فرش دستباف ایران پیوست

  رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: چین که در چند سال گذشته رقیب ما در بازار جهانی فرش بود، امروز به یکی از ۱۰ کشور اصلی واردکننده فرش دستباف ایران تبدیل شده است و حجم وارداتش از کشورمان هر روز بیش‌تر می‌شود. حمید کارگر در گفت‌وگو با ایرنا، اضافه کرد: ارزش صادرات فرش دستباف […]

 

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: چین که در چند سال گذشته رقیب ما در بازار جهانی فرش بود، امروز به یکی از ۱۰ کشور اصلی واردکننده فرش دستباف ایران تبدیل شده است و حجم وارداتش از کشورمان هر روز بیش‌تر می‌شود.

حمید کارگر در گفت‌وگو با ایرنا، اضافه کرد: ارزش صادرات فرش دستباف ایران به چین در ۵ سال گذشته از ۸ هزار دلار به ۸ میلیون دلار افزایش یافته است.

وی با تأکید بر توجه به بازارهای جدید در صادرات فرش گفت: در دوره‌ای که در تنگنای تحریم قرار گرفتیم و حضورمان در برخی بازارهای سنتی مانند بازارهای اروپایی به دلیل رکود اقتصادی کمرنگ شد، فعالان فرش دستباف ما به سراغ بازارهای جدید رفتند و به‌طور مشخص کشورهایی مثل برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه و در رأس آن‌ها چین در زمره بازارهای فرش ایران قرار گرفتند.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: چین که تولیدکننده و رقیب فرش ایران بود، در این چند سال از رقیب به مشتری تبدیل شد و امروز یکی از بهترین خریداران فرش دستباف ایران است.

کارگر در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث این تغییر جایگاه شد، گفت: تحول اقتصادی چین، خروج از صنایعی همچون فرش و شکل‌گیری طبقه نوظهور ثروتمند که دنبال کالاهای لوکس و فاخر هستند، بازار بالقوه‌ای را در این کشور برای فرش دستباف ایران ایجاد کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران میانگین ارزش صادرات فرش دستباف ایران در دهه‌های گذشته را سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: به دلیل مشکلات داخلی و خارجی، صادرات فرش ایران در سال‌های گذشته به حدود ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

وی حجم و ارزش صادرات فرش دستباف کشورمان در ۱۰ ماه نخست امسال را ۴ هزار تن به ارزش حدود ۲۳۰ میلیون دلار اعلام و تأکید کرد این رقم به هیچ‌وجه رضایت بخش نیست.

وجود ۶۹٫۷۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان سرمایه راکد در کشور

محاسبه ارزش یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانه خالی کشور ما را به رقم حدود ۶۹ هزار میلیارد تومان می‌رساند که لزوم ورود این خانه‌ها به بازار اجاره را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

به گزارش ایسنا، دولت قصد دارد در سال آینده از طریق اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، خانه‌های خالی را وارد بازار اجاره کند که در صورت تحقق این امر ۲۰ میلیارد دلار سرمایه راکد کشور می‌تواند از انجماد خارج شود.

احتکار خانه‌های خالی نه تنها به هدررفت سرمایه‌های ملی می‌انجامد بلکه تعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌زند که عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی خطرناک‌‌ترین اقدام را پس‌انداز دلار و مسکن می‌داند.

با این‌که اخذ مالیات از خانه‌های نوساز در سال آینده موجبات ناراحتی انبوه‌سازان را فراهم کرد، اما کارشناسان معتقدند در صورتی که دولت نتواند خانه‌های خالی را وارد بازار اجاره کند بخش مسکن همچنان در سیکل معیوب حباب، رکود و رونق به سر خواهد برد.

محمد عدالت خواه کارشناس مسکن در این‌باره می‌گوید: از یک سو در کشور با خیل افراد بدون خانه مواجهیم و از سوی دیگر کسانی هستند که خانه‌های خالی خود را احتکار کرده‌اند و مالیات چندانی هم نمی‌دهند.

وی بیان می‌کند: در کشورهای غربی کسی حق ندارد خانه‌ای را خالی بگذارد. چون این مسأله نوعی احتکار است. برابر تعریف احتکار که در دین مبین اسلام هم پسندیده نیست، بیان می‌شود درست است که شما مالک هستید ولی نمی‌توانید نیازهای جامعه را در یک گوشه بدون کاربرد بگذارید. طبق قوانین ما نیز احتکار مسکن جرم است و برخورد با این جرم باید عملیاتی شود.

احمدرضا سرحدی هم معتقد است: با این‌که خرید و فروش مسکن دچار رکود است اما در بخش اجاره وضعیت فرق می‌کند. همه‌ مردم نیاز به سرپناه دارند و وقتی این نیاز از طریق خرید تأمین نشود، طبیعی است که افراد به سمت بازار اجاره می‌روند.

وی می‌گوید: علی‌رغم این‌که خانه‌های خالی زیادی داریم ولی مالکان تمایلی به اجاره دادن آن‌ها ندارند؛ چرا که نمی‌خواهند ملکشان مستهلک شود. دولت‌‌ها هم طی دهه‌های گذشته هیچ برنامه‌ای برای خانه‌های استیجاری نداشتند و این نوع صنعت در کشور ما وجود ندارد و معمولاً ساختمان‌های بخش خصوصی وارد اجاره می‌شود که به محدودیت در بخش اجاره منجر شده است.

 

سرحدی، اخذ مالیات از خانه‌های خالی که قرار است براساس قانون مالیات‌های مستقیم وضع شود را اقدام مثبتی می‌داند و معتقد است: در حال حاضر ۱٫۴ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم که سرمایه‌های ملی راکد مانده است. لذا طبیعی است که دولت تشویق‌هایی برای عرضه‌کنندگان و تنبیهاتی برای احتکارگران وضع کند.