مصرف‌کنندگان چشم انتظار نسخه ارزان تر جاده مخصوصی ها

مصرف‌کنندگان چشم انتظار نسخه ارزان تر جاده مخصوصی ها مشتریان ایرانی این روز‌‌ها چشم انتظار تولید خودروهای با کیفیت و ارزان هستند که هرچند می‌توان به سطح کیفی محصولات جدید امید داشت، اما در حوزه قیمت با چالشی بزرگ روبه‌رو خواهند بود. مشتریان ایرانی این روز‌‌ها چشم تولید خودروهای باکیفیت و ارزان هستند که هرچند […]

مصرف‌کنندگان چشم انتظار نسخه ارزان تر جاده مخصوصی ها

مشتریان ایرانی این روز‌‌ها چشم انتظار تولید خودروهای با کیفیت و ارزان هستند که هرچند می‌توان به سطح کیفی محصولات جدید امید داشت، اما در حوزه قیمت با چالشی بزرگ روبه‌رو خواهند بود.

مشتریان ایرانی این روز‌‌ها چشم تولید خودروهای باکیفیت و ارزان هستند که هرچند می‌توان به سطح کیفی محصولات جدید امید داشت، اما در حوزه قیمت با چالشی بزرگ روبه‌رو خواهند بود.

به گزارش خانه ملت قیمت خودروهای آینده بازار ایران، بسته به آن‌که ازسوی شرکت‌های داخلی تولید شوند یا خود خودروسازان خارجی به‌صورت مستقل اقدام به تولید آن‌‌ها کنند، متفاوت است، اما در این راستا باید به عرضه محصولاتی با سطح کیفی بالا و قیمت پایین، امیدوار بود.

در واقع یکی از اصلی‌‌‌ترین دلایل قیمت نامتناسب خودروهای داخلی (نامتناسب از این جهت که قیمت‌ها با کیفیت خودرو‌‌ها همخوانی ندارند)، نامناسب بودن فضای کسب‌و‌کار است، فضایی که در آن، بهره‌وری ضعیف است و نزدیک به ۳۰ درصد هزینه مالی به خودروسازان تحمیل می‌شود.

درهمین راستا، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خانه ملت، برکاهش قیمت خودروهای داخلی در کنار افزایش کیفیت تأکید کردند، که به شرح زیر است:

لزوم گسترش R&D جهت تولید خودروهای ارزان

داریوش اسماعیلی با بیان این‌که خودرویی همانند پراید علی‌رغم این‌که کیفیتش چندان مورد قبول نیست، همچنان درکشور تولید می‌شود، گفت: تفاهم‌نامه اخیری که بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و شرکت رنو فرانسه منعقد شده در راستای تولید خودرو با قیمتی مناسب برای اقشار متوسط رو به پایین است.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که درانعقاد قراردادهای جدید و تولید خودروهای ارزان‌قیمت باید بر ارتقای کیفیت، انتقال تکنولوژی و استفاده از قطعه‌سازی‌های داخلی استفاده شود، افزود: باید شرایط رقابتی بین تولیدکنندگان مختلف در داخل کشور ایجاد شود، تا بتوان خودروهای با کیفیت مطلوب تولید شود.

اسماعیلی با بیان این‌که در تولید خودروهای جدید باید از ۴۰ درصد ظرفیت خودروسازان داخلی در ابتدای فعالیت استفاده کرد و در ظرف۳ سال بخش بیش‌تر ساخت داخلی باشد، ادامه داد: مجلس در صورتی با خودروسازان همراهی و تعامل می‌کند که میزان سهم تولید داخلی افزایش یابد، در همین راستا خودروسازان باید خدمات پس از فروش مناسبی به خودرو‌‌ها اختصاص دهند.

وی یادآور شد: مطالبه مردم افزایش کیفیت خودرو در کنار افزایش تنوع است که این مهم با افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه میسر می‌شود.

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تأکید برلزوم گسترش R&D برای تولید خودروهای ارزان قیمت تصریح کرد: باید R&D خودرو‌‌ها تغییر پیدا کند و از تکنولوژی مدرن برای تولید خودروهای جدید استفاده شود، تا هزینه‌های سربار کاهش یافته و کیفیت خودرو‌‌ها افزایش یابد.

بازار رقابتی لازمه تولید خودروهای ارزان قیمت

رمضانعلی‌سبحانی‌فر با بیان این‌که فناوری خودروهایی همانند پراید و پژو از رده خارج است، گفت: کیفیت و فناوری پراید و پژو مربوط به ده‌ها گذشته است که درهمین راستا قطعاً باید خودروهای به‌روز و در توان مالی طبقات متوسط در دسترس مردم قرار گیرد.

نماینده مردم سبزوار و جوین در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که استراتژی ما در همکاری با شرکت‌های خارجی، باید انتقال تکنولوژی به قطعه‌سازان داخلی و سرمایه‌گذاری باشد، افزود: در قراردادهای جدید باید کیفیت محصولات نسبت به گذشته افزایش یابد، شبکه خدمات پس از فروش در کشور گسترش یابد و خودروهایی باکیفیت مناسب برای قشر متوسط رو به پایین تولید شود.

سبحانی‌فر با بیان این‌که مدیریت در صنعت خودرو باید ساماندهی و کنترل شود، ادامه داد: هزینه‌های سربار و سرمایه‌های غیرنقدی در تولید خودرو بسیار بالا است و همین عاملی برای افزایش قیمت خودرو شده که با کاهش هزینه‌های سربار می‌توان قیمت خودرو را پایین آورد.

وی یادآور شد: براساس بررسی‌هایی که انجام گرفته است؛ قیمت تمام شده خودروساز‌‌ها قیمت بسیار بالایی است که لازم است مدیران شرکت‌های خودرو‌سازی در نحوه هزینه‌های خود و بالا بردن بهره‌وری قیمت را پایین بیاورند، تا تمامی اقشار جامعه بتوانند از خودروهای جدید داخلی استفاده کنند.

سبحانی‌فر با بیان این‌که به صرف جدید بودن یک خودرو، هزینه آن بالا نمی‌رود، افزود: علت بالا بودن هزینه تولید، بهره‌وری پایین و هزینه‌های مازاد است که قیمت یک محصول را بالا می‌برد و اگر خودروسازان بتوانند هزینه‌هایشان را مدیریت کنند می‌توان خودروی زیر ۳۰ میلیون تومان تولید کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تأکید براین‌که نمی‌توان از بخش قابل‌توجه بازار خودرو که مشتریان محصولات زیر ۳۰‌ میلیون تومان هستند چشم پوشید، تصریح کرد: برای تولید خودروهای ارزان‌تر و با کیفیت مطلوب باید شرکایی انتخاب کرد تا خودروهای ارزان‌تر و تازه به بازار تزریق شود و با ایجاد شرایط رقابتی و خروج از بازار انحصار می‌توان به سمت تولید خودرو در طبقه قیمتی زیر ۳۰ میلیون رفت.

وزارت صنعت انحصارگرایی خودرو را بشکند

محمدحسین‌فرهنگی با بیان این‌که تأکید بر ساخت خودروی داخلی باید پیش شرط کیفیت داشته باشد، گفت: پیش شرط کیفیت محقق نمی‌شود، مگر این‌که بازار خودروی داخلی رقابتی شده و از حالت انحصاری خارج شود.

 

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: شرایط انحصاری سبب می‌شود، تولیدکنندگان برای دستیابی به سود بیش‌تر به مصرف‌کننده فشار وارد کنند.