مناقصه واگن‌های متروی تهران اجرایی می‌شود؟

واگن‌های هیولای شهری پایتخت کی روی ریل می‌افتد؟

گروه اجتماعی- داستان تجهیز واگن‌های متروی تهران، داستانی قدیمی شده است. با افزایش جمعیت پایتخت ایران، مترو به‌عنوان بزرگ‌‌ترین وسیله حمل‌ونقل شهری نقشی اساسی در جابه‌جایی افراد ایفا کرده است. بر همین اساس هم بود که افزایش واگن‌های مترو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت وقت شهرداری تهران قرار گرفت و وزارت کشور به‌عنوان متولی […]

گروه اجتماعی- داستان تجهیز واگن‌های متروی تهران، داستانی قدیمی شده است. با افزایش جمعیت پایتخت ایران، مترو به‌عنوان بزرگ‌‌ترین وسیله حمل‌ونقل شهری نقشی اساسی در جابه‌جایی افراد ایفا کرده است. بر همین اساس هم بود که افزایش واگن‌های مترو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت وقت شهرداری تهران قرار گرفت و وزارت کشور به‌عنوان متولی اصلی شهرداری‌های کشور اقدام به برگزاری مناقصه‌ای بین‌المللی در سال ۱۳۹۶ کرد. در واقع مناقصه بین‌المللی تأمین واگن متروی تهران سال ۱۳۹۶ برگزار شد و یک شرکت چینی برنده آن شد. در این قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن به صورت CBU (به صورت کامل) وارد می‌شود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین بخش PLB (داخلی‌سازی) نیز به سه بخش تقسیم شده که در بخش اول ۸۴ واگن ساخته می‌شود که در پایان آن ۳۱ درصد داخلی‌سازی خواهیم داشت. در بخش دوم نیز ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که در پایان ساخت این ۲۱۰ واگن به ۳۹ درصد داخلی‌سازی خواهیم رسید و در بخش سوم نیز مجدداً ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که ۵۶ درصد داخلی‌سازی را در پی خواهد داشت. متوسط هزینه FOB (تحویل در بندر شانگهای) بابت هر واگن۱٫۰۷۸ هزار یورو است. همچنین در این قرارداد نیز قرار است بدنه تمام واگن‌‌ها آلومینیوم باشد در حالی که قبلاً کربن استیل در بدنه واگن‌‌ها استفاده می‌شد. به عبارت دیگر بدنه آلومینیومی‌تکنولوژی روز دنیاست و هر واگن حدود سه تن سبک‌تر می‌شود. در این ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترویی که قرار است خریداری شود ۱۰۵۰ دستگاه برای تهران بوده که در این مناقصه قرارداد ۶۳۰ دستگاه آماده شده است و مناقصه ۴۲۰ دستگاه دیگر باقی مانده است.

وعده‌ای که همچنان محقق نشده!

براساس ماده ۵۸ برنامه پنج ساله ششم توسعه، دولت وقت در سال ۹۶ مکلف شده بود که ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای تهران و سایر کلانشهر‌ها تهیه کند که سهم تهران ۶۳۰ واگن بود و قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۰ دولت این واگن‌‌ها را بسازد و تحویل کلانشهر‌ها دهد، اما این مهم یعنی ورود واگن‌های جدید به ناوگان مترویی تهران تاکنون محقق نشده است. در سال ۹۶ مناقصه بین‌المللی ساخت این واگن‌‌ها برگزار شد که در نهایت شرکت واگن‌سازی و شرکای چینی آن به‌عنوان برندگان این مناقصه که موضوع آن ساخت ۶۳۰ واگن آلومینیومی بود، معرفی شدند؛ اما چند سال طول کشید که قرارداد ابلاغ شود و پس از آن نیز فرآیند تولید طولانی شد.

سرانجام مناقصه خوش می‌شود؟

مرتضی مقدمی؛ مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران، در مورد آخرین وضعیت قرارداد تولید ۶۳۰ دستگاه واگن با مشارکت چینی‌ها می‌گوید: خوشبختانه این اواخر کارهای مربوط به تأمین مبلغ پیش پرداخت قرارداد به خوبی پیش رفت و پیگیری‌های تمام ارکان ذی‌ربط و از جمله شرکت متروی تهران باعث شد این اقدام زیرساختی وارد مراحل عملیاتی شود. وی با بیان اینکه قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن از محل مصوبه شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۵ است که طی آن قرار شده بود ۲۰۰۰ دستگاه واگن برای متروی کلانشهر‌ها تزریق شود، می‌افزاید: از این میان سهم تهران ۶۳۰ دستگاه واگن بود که به‌عنوان اولین پکیج برای مناقصه آماده شد. حدوداً ۱۲ شرکت بین‌المللی در مناقصه این ۶۳۰ دستگاه واگن شرکت کردند و نهایتاً کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران و شرکت سی آر سی چین برنده مناقصه مذکور شدند. از این ۶۳۰ دستگاه واگن کلا ۵۶ واگن آماده از چین می‌آید و مابقی واگن‌‌ها یعنی۵۷۴ دستگاه واگن در کارخانه واگن‌سازی تهران ساخته می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید که آیا بالاخره واگن‌های مترو روی ریل می‌افتد یا باز هم باید منتظر تأخیری دیگر بود؟