گروه خودرو- پس از آن که شورایرقابت در جلسه هفته گذشته فرآیند افزایش قیمت خودروهای تولید داخل را تکمیل کرد، از اعلام آن امتناع کرد و مسؤولیت آن را برعهده وزارت صمت انداخت. این وزارتخانه نیز زیر بار اعلام افزایش قیمت خودروهای تولیدی نرفت و این دو دستگاه وارد جنگ زرگری شدند که به اصطلاح […]
گروه خودرو- پس از آن که شورایرقابت در جلسه هفته گذشته فرآیند افزایش قیمت خودروهای تولید داخل را تکمیل کرد، از اعلام آن امتناع کرد و مسؤولیت آن را برعهده وزارت صمت انداخت. این وزارتخانه نیز زیر بار اعلام افزایش قیمت خودروهای تولیدی نرفت و این دو دستگاه وارد جنگ زرگری شدند که به اصطلاح هر کدام تقصیر را از سر خود بازدارند، اما مدیرعامل سایپا که آن هم توسط دولت انتخاب شده، این از خودگذشتگی را نشان داده و میزان افزایش قیمت کارخانهای خودروهای تولید سایپا و ایرانخودرو را اعلام داشته است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی درب کارخانه خبر داد. طبق اعلام وی آخرین افزایش قیمتی که بر روی محصولات ایرانخودرو و سایپا اعمال شده بود، مربوط به آذرماه ۱۴۰۰ بود و در سال گذشته، هیچگونه افزایش قیمت کارخانهای نداشتیم. خوشبختانه شورایرقابت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان (دو نهاد تصمیمگیر برای قیمتگذاری خودرو) از حدود چهار الی پنج ماه پیش از پایان سال، کار کارشناسی مفصل را انجام دادند. مبنای قیمتگذاری، گزارش شش ماهه اولِ حسابرسی دو گروه خودروسازی است که توسط سازمان حسابرسی انجام شده و مبنای قیمتگذاری محصولات دو خودروساز قرار داده است. تیموری؛ گفت: میانگین افزایش قیمتها برای خودروهای شاهین حدود ۱۸ درصد و کوئیک اتوماتیک ۱۷ درصد در نظر گرفته شده است. در محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو نیز خودروهایی نظیر پارس، سمند، تارا و دنا افزایش ۲۹ درصدی قیمتها بهطور متوسط اعمال شده است. وی اضافه کرد: امروز لیست قیمتهای جدید در سایت دو خودروساز اعلام میشود تا مصرفکنندگان و ثبتنامکنندگان خودروهای داخلی از قیمتهای جدید مطلع شوند و خودروسازان نیز براساس قیمتهای جدید خودروها را تحویل دهند. مدیرعامل سایپا، اظهار کرد: علاوه بر این مبنای قیمتگذاری، روش دومی را هم شورایرقابت اتخاذ کرد که براساس معادل سه خودرو مشابه خارجی (به لحاظ کیفیت و سایز خودرو) ، مقایسه قیمتی انجام داد تا مشخص شود قیمتگذاری که قرار است انجام شود تا چه میزان مطابق با قیمتهای وارداتی است. تیموری؛ خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است اینکه براساس گزارش حسابرسی و قیمتهای سه خودروی خارجی و سطح کیفیت آنها در واقع کمتر از ۲۹ درصد افزایش قیمت صورت گرفته است. تمام خودروهای داخلی که شورایرقابت آنها را رقابتی تشخیص داده است و زمینه رقابت برای آنها وجود دارد در حیطه قیمتگذاری قرار گرفته است. وی ادامه داد: بهطور مثال خودروی شاهین پیش از افزایش قیمتها ۳۰۴ میلیون تومان قیمت داشت که اکنون این افزایش قیمت ۱۸ درصدی به آن اضافه میشود. ضمن اینکه ۴۰ میلیون تومان هم عوارض محاسبه میشود اما نکته این است که قیمت عوارضها افزایشی نداشته و تنها این ۱۸ درصد به قیمت پایه خودرو اضافه میشود. همچنان این قیمت جدید نسبت به قیمت بازار آزاد که در حدود ۶۰۰ میلیون تومان است تفاوت زیادی دارد. وی تصریح کرد: قیمتهای اولیه که شورایرقابت اعلام کرده در حقیقت بیشتر از اینها و میانگین بالای ۴۰ درصد بود، اما پس از دستور معاون اول رئیس جمهوری این قیمتها مجدد مورد پالایش توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و شورایرقابت قرار گرفت. در نهایت قیمتی مدنظر قرار گرفت که بتوانیم افزایش تولید خوبی را در سالجاری محقق کنیم؛ چرا که تمام نهادهای تولید همچون فولاد، پتروشیمی و ارز افزایش داشت اما طی این یکسالونیم اخیر قیمت خودرو تغییری نکرده بود. تیموری؛ اعلام کرد: خودروهایی که پیش از سال در قالب طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه شد و متقاضیان ثبتنام کردند براساس قیمتهای جدید تحویل خواهد شد و این مورد در قراردادها نیز ذکر شده است. بنابراین تمام کسانی که در این طرح ثبتنام کردند خودروهای به قیمتهای مصوب فعلی خودرو را تحویل خواهند گرفت. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تأکید کرد: پس از آنکه شورایرقابت و سازمان حمایت کار بررسی و آنالیز قیمتها را آغاز کرد جو بسیار مثبت و امیدوارکنندهای ایجاد شد بهگونهای که ما در هفته اول تولید حدود ۳۲ درصد افزایش تولید نسبت به هفته ابتدایی سال گذشته داشتیم. ما زنجیره ۲۰۰۰ قطعهساز در کشور هستیم زمانی که امید ایجاد میشود تولید روتین افزایش پیدا میکند که در سالجاری این عدد طی ۱۰ سال اخیر بیسابقه بوده است.
دیدگاه بسته شده است.