نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، درباره افزایش قیمت خودرو در سال جدید، بیان کرد: هفته گذشته دو مدیرعامل خودروساز کشور به کمیسیون صنایع آمدند و درخصوص موضوعات خودرو صحبت شد و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و ارز خصوصاً در مورد کالاهایی که ارزبر است و از بیرون قرار است تأمین […]
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، درباره افزایش قیمت خودرو در سال جدید، بیان کرد: هفته گذشته دو مدیرعامل خودروساز کشور به کمیسیون صنایع آمدند و درخصوص موضوعات خودرو صحبت شد و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و ارز خصوصاً در مورد کالاهایی که ارزبر است و از بیرون قرار است تأمین شود، صحبتهایی مطرح شد.
خودروسازان معتقدند که قیمت فعلی خودرو هم برای آنها زیان ده است
به گزارش ایسنا، حجتا… فیروزی؛ این عضو کمیسیون صنایع مجلس، در ادامه تصریح کرد: استدلال خودروسازان این است که همین الان هم با توجه به قیمت کارخانه، خودرو را با ضرر واگذار میکنند و درخواست افزایش قیمت دارند. البته افزایش قیمت خودرو از اختیارات مجلس نیست که قیمت را افزایش یا کاهش بدهد، بالاخره این موضوعات در اختیار مجموعه دولت است و قوهمجریه متولی این کار است. وی درخصوص مصوبه شورایرقابت برای افزایش قیمت خودرو، بیان کرد: ظاهراً شورایرقابت تجدیدنظری در قیمتها داشته و البته قیمتها را رسماً اعلام نکردند اما آنچه که در فضای رسانهای و اظهارات خود اعضای شورایرقابت وجود دارد این است که خودروها بهطور متوسط ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است. آنچه مهم است این است که چون افزایش قیمت خودرو روی کالاهای دیگر نیز اثر میگذارد، عملاً جامعه آمادگی افزایش قیمت جدید را ندارد و مجلس با رعایت حقوق خودروسازان و به صورتی که بتوان زیان آنها را به طریقی پوشش داد، به صلاح نمیبیند که در شرایط فعلی قیمتها دوباره افزایش یابد، چراکه این اتفاقات بر کالاهای دیگر نیز اثر میگذارد، هرچند که در واگذاری خودرو کماکان مجلس در نظر دارد به شیوهای عمل شود که خودرو به دست مشتریان واقعی برسد. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه الان چند موضوع در کنار هم مطرح است، عنوان کرد: زیان خودروسازها با توجه به اینکه خودروسازان میگویند با این قیمتها زیان میبینیم از یک سو و از طرف دیگر تفاوت فاحش قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت کارخانه که همین موضوع باعث میشود افراد بسیاری به منظور سود و درآمدزایی و حفظ ارزش پولشان به سمت فعالیت اقتصادی در این بازار کشیده شوند. یعنی بازار اقتصادی بازار غیرثابتی است و اقتصاد کلان آسیب دیده که باید در این رابطه اقدامی انجام شود. همچنین مشکل دیگری که وجود دارد این است که عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد و به این دلیل مجموع مشکلات به یک معادله چندمجهولی تبدیل شده که با مدل فعلی دولت قابل حل نیست.این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بپذیریم که متأسفانه به خاطر مشکلاتی که در اقتصاد کلان کشور وجود دارد بسیاری از سرمایههای اندک که جاهای دیگر امکان بهکارگیری آن نیست وارد بازار خودرو شده است و همین قضیه بازار خودرو را بر هم زده است. در حقیقت بسیاری از کسانی که در بازار خودرو فعالیت میکنند مصرفکنندگان واقعی خودرو نیستند، در حقیقت به دنبال مابهالتفاوت کارخانه با قیمت بازار هستند. فیروزی؛ در عین حال خاطرنشان کرد: آمار رسمی نشان میدهد که میزان نیاز واقعی کشور به خودرو حدوداً بین یکمیلیون و ۲۰۰ تا یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است، از سوی دیگر تولید خودرو در بخش دولتی و خصوصی حدوداً یک میلیون دستگاه است، لذا الان با توجه به اینکه میزان تولیدمان با میزان تقاضایمان فاصله چندانی ندارد و در حد چندهزار دستگاه است، ولی مشاهده میکنیم که وقتی فراخوانی برای فروش خودرو ارائه میشود چند میلیون نفر ثبتنام میکنند و این نشاندهنده این موضوع است که این بازار واقعی نیست. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه تا زمانی که فکری برای موضوع خودرو اندیشیده نشود با قیمتگذاریهای دستوری مواجه خواهیم بود، گفت: با این شیوهها که یک روز خودرو را قرعهکشی کنیم و یک روز زمان را (با توجه به شیوه جدید که تحویل سه ماهه یا یکساله خودرو در نظر گرفته شده است)، منحصراً به صورت مقطعی بازار را مدیریت کردهایم و هیچ کدام از این روشها پاسخگوی شرایط فعلی نیست، بنابراین تا زمانی که نتوانیم عرضه و تقاضا را به سطح منطقی برسانیم و از سوی دیگر اقتصاد کلان کشور را مدیریت نکنیم، مسائل در حوزه خودرو قابل مدیریت کردن نخواهد بود. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص لغو مصوبه واردات خودروهای کارکرده نیز یادآور شد: در بودجه سال ۱۴۰۲ بنده از طرف کمیسیون صنایع پیشنهادی مطرح کردم که در صحن علنی مجلس نیز به آن رای داده شد و شوراینگهبان نیز تأیید کرد، ولی هیأت نظارت بر سیاستهای کلی نظام این موضوع را رد کرد. پیشنهاد این بود که برای خودروهای کارکرده که عمر آن به پنج سال میرسد اجازه واردات داشته باشیم تا بازار به تعادل قیمت برسد که این کار در کشورهای دیگر نیز اتفاق میافتد و حتی کشورهایی که خودشان خودروساز هستند مانند آلمان نیز برای اینکه در بازار تعادل ایجاد کرده و بتوانند به بخشی از تقاضاها پاسخ دهند خودروهای مستعمل و دست دوم با عمرهای مشخص را وارد میکنند.
دولت درخصوص واردات خودرو باید فکر اساسی کند
فیروزی؛ در ادامه، تصریح کرد: پیشنهاد مجلس این بود که این اتفاق بیفتد و در مجلس هم رأی آورد اما در نهایت بخش مربوط به خودروهای سواری از مصوبه مجلس حذف شد ولی سایر خودروهای مستعمل از جمله کِشندهها، ون، اتوبوس و سایر خودروها همچنان پابرجا است و در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است. دولت باید فکر اساسی در این رابطه داشته باشد و از کسانی که آمادگی واردات خودرو دارند استقبال کند و خودرو وارد شود تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد.
۱۸ ماه از فریز قیمت خودرو گذشته و تا به امروز هیچ خبر موثقی درباره تعدیل قیمت خودرو اعلام نشده؛ بنابراین به نظر میرسد همچنان درخواستها برای افزایش قیمت بلاتکلیف مانده است. به گزارش مهر، شورایرقابت بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در اطلاعیهای ضمن تأکید بر انحصاری بودن بازار خودرو، به صورت رسمی به دنیای خودرو […]
گروه خودرو -در روزهای گذشته خبری مبنی بر توافق خودروسازان داخلی با وزارت صمت برای فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو، پنج درصد زیر قیمت بازار منتشر و همین خبر موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شد. به گزارش مناقصهمزایده، این در حالی است که منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، در پاسخ به سؤالی […]
سخنگوی شورایرقابت، با تکذیب هرگونه افزایش قیمت خارج از مصوبات شورایرقابت، گفت: هرگونه تغییرات قیمت خودرو توسط شورایرقابت به صورت رسمی اعلام میشود و تغییرات قیمت جهت اطلاع عموم در مصوبات رسمی روی سایت مرکز ملی رقابت قرار میگیرد. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجویتوکلی؛ با تأکید بر اینکه خارج از این مصوبات هیچگونه تغییر و […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در شرایطی که قیمت خودرو طی هفتههای اخیر روند کاهشی داشته، تصمیماتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو به دلیل اعمال استانداردهای جدید موجب نابهسامانی بازار میشود. به گزارش از خانهملت، الهویردی دهقانی؛ درباره افزایش قیمت ۲۵ محصول ایرانخودرو از اول تیر با مصوبه شورایرقابت، گفت: متأسفانه بازار و […]
دیدگاه بسته شده است.