واردات محصولات شیشه و بلور به ضرر تولید داخلی است

واردات محصولات شیشه و بلور به ضرر تولید داخلی است رییس گروه شیشه انجمن سرامیک ایران گفت: براساس توافق ترجیحی که بین ایران و ترکیه بسته شده است طرف ترک می‌تواند با تخفیف ۴۰ درصدی کالای خود را به ایران صادر کند. حسین‌زجاجی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهارکرد: البته طرف ایرانی برای صادرات کالای […]

واردات محصولات شیشه و بلور به ضرر تولید داخلی است

رییس گروه شیشه انجمن سرامیک ایران گفت: براساس توافق ترجیحی که بین ایران و ترکیه بسته شده است طرف ترک می‌تواند با تخفیف ۴۰ درصدی کالای خود را به ایران صادر کند.

حسین‌زجاجی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهارکرد: البته طرف ایرانی برای صادرات کالای با کیفیت خود به ترکیه با موانع متعددی مواجه است.

وی گفت‌: صنعت شیشه ایران از قدمت چند هزار ساله برخوردار است و ایرانی‌‌ها در بخش‌های مختلف صنعت شیشه فعالیت‌های چشمگیری دارند.

زجاجی همچنین با بیان این‌که بحث ظروف شیشه‌ای از مباحث مهم در این صنعت است‌، اظهار‌کرد: در کشور انواع شیشه از قبیل شیشه‌های بلور معمولی، کریستال، شیشه اوپال و انواع ظروف روی میزی تولید می‌شود. این نوع محصولات در کارخانه‌ها با برندهای مردم‌پسند در حال تولید است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنعت شیشه و رییس گروه شیشه انجمن سرامیک ایران با بیان این‌که کیفیت محصولات شیشه و بلور ایرانی در حد مطلوب است، گفت: واحدهای تولیدی کشور علاوه بر مصرف داخلی بخشی از محصولات خود را صادر می‌کنند.

وی با اعلام این‌که متأسفانه محصولات با کیفیت ایرانی در خیلی از مواقع به جای کالای خارجی فروخته می‌شود، افزود: با توجه به این‌که ترکیه در بحث شیشه و بلور از ایران جلوتر است در چنین شرایطی محصولات شیشه و بلور کشور ما به خاطر مزیت‌هایی که دارد در ترکیه عرضه و خوشبختانه از بازار پسندی خوبی هم برخوردار است.

زجاجی با بیان این‌که ایران مزیت زیادی در تولید صنایع معدنی از جمله شیشه دارد‌، گفت‌: خوشبختانه ایران از مزیت‌های فراوانی همچون معادن سیلیس‌، سوخت ارزان و ماشین‌آلات مدرن برخوردار است منتها مردم باید روی خوش به کالای ایرانی نشان دهند تا تولید‌کنندگان بتوانند در تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت شیشه و بلور همواره بدرخشند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که عرضه کالای کشور ترکیه در ایران با تخفیف تعرفه ترجیحی است، افزود: اگر کالای ترکیه بدون تخفیف تعرفه ترجیحی وارد کشور شود به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها قابلیت عرضه چندانی نخواهد داشت.

عضو هیأت مدیره انجمن صنعت شیشه و رییس گروه شیشه انجمن سرامیک ایران با تصریح این‌که به‌رغم تمامی محدودیت‌ها هم اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد انواع محصولات شیشه و بلور تولید داخلی صادر و در عوض ۵۰ درصد نیاز داخل به انواع تولیدات شیشه و بلور خارجی مختلف سالانه وارد کشور می‌شود، گفت: عمده این واردات با تخفیف ۴۰ درصدی از کشور ترکیه به ایران است.

زجاجی همچنین میزان تولید محصولات شیشه و بلور کشور را ۳۰۰ هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: واردات محصولات خارجی در حد ۳۰ درصد مشکلی در بازار ایجاد نخواهد کرد و اگر این میزان به ۵۰ درصد برسد به‌طور قطع و یقین تولید‌کنندگان داخلی به شدت دچار آسیب خواهند شد. وی در ادامه با بیان این‌که واردات بی‌رویه و قاچاق صنعت شیشه و بلور کشور را به شدت دچار رکود خواهد کرد، اظهار ‌کرد: متأسفانه انباشت محصولات برخی از کارخانه‌های این حوزه به دلیل حاکم بودن رکود به بیش از ۳ ماه می‌رسد.

 

عضو هیأت مدیره انجمن صنعت شیشه و رییس گروه شیشه انجمن سرامیک ایران در ادامه یادآور شد: شدت رکود در حوزه صنعت شیشه و بلور به دلیل نوع سیاست‌گذاری تعرفه‌ای بیش از سایر صنایع است.