یك كارشناس صنعت خودرو، با اشاره به عرضه خودرو در بورس كالا، بیان كرد: بورس یك بازار سرمایهای است كه محل مناسبی برای عرضه محصولات مصرفی مانند خودرو نیست اما در شرایط كنونی، مُسكن خوبی برای برونرفت از مشكلات و رسیدن به یك راهحل و مسیر جایگزین برای عرضه خودرو به شیوه درست و برونرفت […]
یك كارشناس صنعت خودرو، با اشاره به عرضه خودرو در بورس كالا، بیان كرد: بورس یك بازار سرمایهای است كه محل مناسبی برای عرضه محصولات مصرفی مانند خودرو نیست اما در شرایط كنونی، مُسكن خوبی برای برونرفت از مشكلات و رسیدن به یك راهحل و مسیر جایگزین برای عرضه خودرو به شیوه درست و برونرفت از شرایط فعلی خودروسازان بود. به گزارش مناقصهمزایده، روحا… طالبی؛ با بیان اینكه در همه جای دنیا قیمتگذاری براساس عرضه و تقاضا شكل میگیرد، گفت: بازار خودروی ایران بازار ویژهای است و نیاز است سالانه بین یك میلیون و ۵۰۰ تا یك میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار تزریق شود اما نزدیك به یك دهه است كه این مقدار خودرو به بازار تزریق نشده و هرساله انباشت صورت گرفته است، به همین دلیل در حالحاضر شاهد هستیم كه تقاضا برای خرید خودرو بالا رفته است و عرضه به اندازه تقاضا وجود ندارد. وی افزود: همین موضوع موجب شده است تا قیمت خودرو در بازار با آنچه در دنیا به صورت رقابتی مرسوم است متفاوت باشد. این موضوع فشار زیادی بر روی مصرفكننده و مشتری وارد میكند و حاصل سیاستهای غلطی مانند قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو است. عضو هیأت علمی دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه علم و صنعت، با بیان اینكه در كل دنیا، میزان درآمد خانوار و خرید خودرو یك تناسبی دارد كه در كشور ما این تناسب برقرار نیست و با استانداردهای روز دنیا متفاوت است كه باید فكری برای آن اندیشیده شود، بیان كرد: تا زمانی كه عرضه و تقاضا به تناسب نرسد این مشكلات وجود دارد. وی با اشاره به تفاوت بالای قیمت خودرو در كارخانه و بازار و نیز مشكلات حاصل از عدم اصلاح قیمت خودرو به شكلی عادلانه، خاطرنشان كرد: در بسیار مواقع قیمت خودرو در بازار بیش از دو برابر قیمت خودرو در كارخانه است و به همین دلیل نمیتوان برای تعیین قیمت خودرو به حاشیه بازار اتكاء كرد. از سوی دیگر، با این میزان از تیراژ تولید خودروسازان داخلی اگر قیمت به صورت دستوری شكل گیرد نیز برای تولیدكننده بهصرفه نیست. بنابراین باید به صورت فوریتی برنامه خوبی برای به تناسب رساندن عرضه و تقاضا و قیمتگذاری صحیح خودرو در كشور صورت گیرد. این كارشناس صنعت خودرو، با بیان اینكه به نظر میرسد با توجه به اینكه خودروسازان داخلی نیمهخصوصی هستند، باید سازمانهایی مانند سازمان حمایت و شورایرقابت بر روی قیمت گذاری و نحوه عملكرد آنها نظارت داشته باشند، بیان كرد: از سوی دیگر باید شیوه قیمتگذاری به نحوی انجام شود كه خودروساز دچار ضرر و زیان نشده و بتواند تولیدات خود را با قیمتی كه هم به نفع خود و هم به نفع مصرفكننده باشد عرضه كند. وی با تأكید بر اینكه نمیتوان برای ثابت نگه داشتن قیمت خودرو به خودروساز فشار آورد، گفت: با توجه به تورمی كه در جامعه وجود دارد و بر روی قیمت تمامی كالاها اثر گذاشته است، نمیتوان از خودروساز توقع داشت برای دو سال پیاپی قیمتها را ثابت نگه دارد، زیرا دارای تبعاتی برای خودروساز و مصرفكننده بوده و به افزایش زیان انباشته خودروساز دامن خواهد زد. طالبی؛ اظهار كرد: یكی از راهكارهای تولید خودرو با تیراژ بهصرفه، همكاری خودروسازان داخلی و تولید مشترك خودرو در كنار واردات است. در این صورت عرضه خودرو افزایش یافته و متعاقب آن نیز قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین و اصلاح خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.