وزیر بهداشت:۹۵؛ سال افتتاح پروژه‌های بیمارستانی

  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال آینده سال چشمگیری در افتتاح پروژه‌های بیمارستانی خواهد بود. سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تعداد پروژه‌های بیمارستانی که سال آینده افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد، از رشد چشمگیری برخوردار خواهد بود. برهمین اساس سال ۹۵، سالی طلایی را در پیش خواهیم داشت و […]

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال آینده سال چشمگیری در افتتاح پروژه‌های بیمارستانی خواهد بود.

سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تعداد پروژه‌های بیمارستانی که سال آینده افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد، از رشد چشمگیری برخوردار خواهد بود. برهمین اساس سال ۹۵، سالی طلایی را در پیش خواهیم داشت و تعداد تخت‌های بیش‌تری در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت.

وزیر بهداشت چشم‌انداز بهداشت استان قزوین را هم مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در مذاکراتی که در دو سفر گذشته به قزوین با استاندار این استان داشتیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که سال آینده، ارتقای خدمات سلامت و بهداشت در این استان بالاتر خواهد رفت.

هاشمی با اشاره به افتتاح بیمارستان ۹۶ تختخوابی شفا در تاکستان افزود: این بیمارستان دارای بخش‌های مختلف از جمله مراقبت‌های ویژه ICU و CCU، اتاق عمل، زنان و زایمان و اتاق عمل سرپایی در بخش اورژانس است.

۲۵ هزار بیمار سوختگی در کشور و کافی نبودن بودجه‌های حمایتی

همچنین وزیر بهداشت در پنجمین کنگره کشوری سوختگی گفت: برای حمایت از ۲۵ هزار بیمار سوختگی در یک سال، دولت و مجلس ۳۶۰ میلیارد ریال (۳۶ میلیارد تومان) بودجه در نظر گرفتند که این مبلغ به‌ هیچ‌عنوان کافی نیست.

به گزارش فارس، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: تعداد تخت‌های کشور در بخش سوختگی بسیار کم‌تر از حد قابل قبول است به گونه‌ای که باید به دو برابر افزایش یابد.

هاشمی با اشاره به استاندارد نبودن تعداد زیادی از تخت‌های بخش سوختگی در کشور، گفت: در حال حاضر حدود ۹۰۰ تخت در بخش‌های سوختگی فعال است که از این تعداد ۱۰۰ تخت مربوط به بخش آی‌سی‌یو است.

وی افزود: این تعداد تخت جدا از این‌که از نظر کمیت ناکافی است، از نظر کیفی نیز ۸۰ درصد آن‌ها از استانداردهای روز جهانی برخوردار نیست.

هاشمی با ابراز امیدواری برای اقدام بیش از پیش دانشگاه‌ها برای تجهیز و راه‌اندازی بخش‌های سوختگی، گفت: در حوزه آموزش در حیطه سوختگی و تأمین نیروی مورد نیاز در بخش سوختگی کار در خور توجهی نکرده‌ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به مظلومیت بخش‌های سوختگی و اعصاب و روان در این حوزه گفت: جلسه‌ای نبوده که در آن از کمبودهای بخش‌های سوختگی صحبت نکرده باشم و اغراق نکرده‌ام اگر بگویم هر ماه مشکلات حوزه سوختگی را پیگیری می‌کنم؛ ولی متأسفانه در کشور ما تصمیم گیران و دست اندرکاران، تا مسایل و مصیبت‌ها را تجربه نکنند، درباره آن تصمیمی اتخاذ نمی‌کنند و حتماً باید حادثه‌ای مثل آتش‌سوزی مسجد ارک تهران اتفاق بیفتد تا به بیمارستانی مثل بیمارستان شهید مطهری کمک شود.

هاشمی گفت: از مدیران ارشد تا رییس دانشگاه‌ها و رؤسای بیمارستان‌ها کم‌تر سراغ این بخش می‌آیند چون گرفتاری آن زیاد است و به‌جای آن به بخش‌هایی می‌پردازند که سودآور است.

وی تأکید کرد: تغییر این نگاه نیز برای روی آوردن به گسترش بخش‌های سوختگی کار دشواری است که البته اگر تعرفه‌ها ساماندهی شود و بیمه‌ها هم کمک کنند، می‌توانیم با توجه به دانش، تجربه و نیروی متخصص خود شرایط را از وضع موجود مطلوب تر کنیم.

 

هاشمی با اشاره به لزوم توجه به امر پیشگیری سوختگی‌ها در کشور گفت: در دیگر کشور‌ها به جای هزینه‌های گزاف برای درمان روی پیشگیری از سوختگی کار می‌کنند و قوانین مناسبی برای محیط‌های کار و مراقبت کارکنان وجود دارد که لازم است به این سمت پیش برویم.