امضای ۳۰ تفاهم‌نامه علمی پژوهشی با دانشگاه‌های خارجی

امضای ۳۰ تفاهم‌نامه علمی پژوهشی با دانشگاه‌های خارجی معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبایی از امضای حدود ۳۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف از جمله کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، ترکیه و ژاپن خبر داد. شجاع‌احمدوند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تبدیل دانشگاه‌ به دانشگاه‌های نسل سوم گفت: برای ارتقای دانشگاه به نسل […]

امضای ۳۰ تفاهم‌نامه علمی پژوهشی با دانشگاه‌های خارجی

معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبایی از امضای حدود ۳۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف از جمله کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، ترکیه و ژاپن خبر داد.

شجاع‌احمدوند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تبدیل دانشگاه‌ به دانشگاه‌های نسل سوم گفت: برای ارتقای دانشگاه به نسل سوم نگاه ما مانند تمام دانشگاه‌های کشور ابتدا به اسناد بالادستی تهیه شده در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی است البته دانشگاه علامه‌طباطبایی با توجه به وضعیت بومی خود و تمرکز بر علوم انسانی برنامه‌هایی نیز دارد.

وی با بیان این‌که ممکن است دانشکده‌های فنی شرایط مساعدتری در معیارهای تعریف‌ شده دانشگاه نسل سوم داشته باشند، افزود: در علوم انسانی شرایطی از قبل تعریف شده برای پرورش دانشجویان کارآفرین وجود ندارد و در این زمینه نیاز به بازتعریف معیار‌ها برای مهارت‌افزایی دانشجویان علوم انسانی داریم.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبایی از راه‌اندازی مرکز کارآفرینی در دانشگاه علامه خبر داد و گفت: کارآفرینی مربوط به همه رشته‌هاست و به یک رشته خاص اختصاص ندارد. ما باید بسترهای لازم را برای همه رشته‌ها فراهم کنیم تا تمام دانشجویان بتوانند به این امر ورود کنند. شاید رشته‌هایی مانند اقتصاد، حقوق و علوم ورزشی راحت‌تر بتوانند در زمینه کارآفرینی فعال شوند اما نگاه ما فراهم کردن فرصت برای همه رشته‌هاست.

احمدوند درباره ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی دنیا اظهار داشت: با توجه به فضایی که پس از برجام فراهم شده است واحد روابط بین‌الملل در معاونت پژوهشی دانشگاه فعالیت‌هایی را برای ارتباط با مراکز پژوهشی و آموزشی در دانشگاه‌های دنیا آغاز کرده است.

وی افزود: حدود ۳۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، ترکیه و ژاپن امضا شده است که البته مراحل اجرا و عملیاتی کردن آن طی نشده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی تبادل استاد و دانشجو و مطالب علمی، فراهم شدن فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید را از موضوعات تفاهم‌نامه‌ها اعلام کرد و افزود: نشست‌های علمی بین‌المللی و مراوده دانشجویان بین مراکز علمی پژوهشی کشور‌ها از موضوعاتی است که در تفاهم‌نامه‌ها به آن تأکید شده است.

احمدوند درباره ارتقای ارتباطات با مراکز خارجی علمی و پژوهشی عنوان کرد: قدم اول برای این کار، شناسایی مراکز پژوهشی و آموزشی است که رابطه علمی با آنان دو طرفه و به سود هر دو طرف باشد. موضوع بعدی هم اجرای تفاهم‌نامه‌های امضا شده با این مراکز است. البته گروه‌های تخصصی و دانشکده‌ها باید برای ارتباط با مراکز خارجی ابراز تمایل کنند و اقدامات اولیه را انجام دهند که پس از آن اقدامات بعدی را معاونت پژوهشی دانشگاه انجام و بودجه برای آن اختصاص می‌دهند.

 

به گفته وی، زبان و زبان‌شناسی، حقوق و حقوق بین‌الملل موضوعاتی است که برگزاری نشست‌های بین‌المللی بیش‌تر تقاضا می‌شود.