به بهانه ترافیک هر ساله پایتخت ایران

تهران همچنان بزرگ‌ترین پارکینگ خودرو!

گروه اجتماعی- ترافیک، ترافیک و باز هم ترافیک! با پایان تعطیلات نوروز باز هم پایتخت ایران مملو از خودرو شده است. شهری که طبق آمار بیش‌ترین خودروهای تولیدی کشور را در خود جای داده است و این در حالی است که شهر تهران سال‌هاست ظرفیت معابرش برای تردد خودرو ُپر شده است! شهری که نه […]

گروه اجتماعی- ترافیک، ترافیک و باز هم ترافیک! با پایان تعطیلات نوروز باز هم پایتخت ایران مملو از خودرو شده است. شهری که طبق آمار بیش‌ترین خودروهای تولیدی کشور را در خود جای داده است و این در حالی است که شهر تهران سال‌هاست ظرفیت معابرش برای تردد خودرو ُپر شده است! شهری که نه تنها میلیون‌ها خودرو را در خود جای داده، بلکه از هزاران خودروی مهاجر نیز پذیرایی می‌کند! تنها اجرای طرح‌ترافیک باعث شده که هسته مرکزی تهران قفل نشود واِلا تهران سال‌ها پیش به قبرستانی از خودرو بدل شده بود. همواره در آغاز سال مهم‌ترین سؤال این است که چگونه می‌توان ترافیک اَبرشهر ایران را مهار کرد و آیا راه درمانی برای این معضل همه‌گیر که سالیانه هزاران شهروند تهرانی را راهی دیار باقی می‌کند، وجود دارد؟

بحران ترافیک تهران با اقدامات ضربتی حل نمی‌شود

در همین رابطه، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با ایلنا، چنین می‌گوید: تا وقتی که مانند شرایط فعلی، مشکل کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی حل نشود، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل براساس اصول علمی صورت نگیرد و سیستم‌های هوشمند همچنان نتوانند جریان ترافیکی ناوگان عمومی و شخصی تهران را به‌خوبی مدیریت کنند، این آشفتگی در وضعیت ترافیک پایتخت ادامه خواهد داشت. بزرگ‌ترین اشتباه درباره مدیریت ترافیک پایتخت این است که گمان کنیم می‌توان با یک اقدام ضربتی، بحران ترافیک تهران را حل کرد و بعد از این اقدام به یک‌باره شاهد روانی ترافیک در سطح شهر باشیم. تا وقتی که مانند شرایط فعلی، همچنان دچار کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو و اتوبوس باشیم و سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند نتوانند مدیریت جریان ترافیک را به‌درستی انجام دهند، طبیعی است که شاهد چنین وضعیتی در ترافیک پایتخت باشیم. نباید به دنبال راه‌حل آنی برای رفع این بحران باشیم، زیرا این راه‌حل‌‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند به واقعیت بپیوندند. تا وقتی مشکل کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی حل نشود، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل براساس اصول علمی صورت نگیرد و سیستم‌های هوشمند نتوانند ناوگان شخصی و عمومی تهران را به‌خوبی مدیریت کنند، طبیعی است که این آشفتگی در وضعیت ترافیک تهران ادامه داشته باشد. اگر ما بتوانیم وضعیت روان ترافیکی را در اغلب روزهای سال در سطح شهر برقرار کنیم، حتماً خود مردم در روزهای خاصی که ترافیک بیش از حد سنگین می‌شود، با صبر و تحمل و برنامه‌ریزی‌های شخصی خود با مدیریت شهری همراهی خواهند کرد. بنابراین ما باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که مشکل ترافیک تهران با نگاه کلان در اغلب روز‌ها حل شود و نباید صرفاً به فکر کاهش ترافیک در روزهای خاص باشیم. در روزهای خاص و البته سایر ایام سال، دولت باید به نحوی برنامه‌ریزی کند که ساعات کاری شناور باشد و سفرهای شهروندان در طول روز توزیع شود، زیرا وقتی همه سفرهای رفت یا برگشت صرفاً در ساعاتی خاص انجام شود، قطعاً هم ناوگان حمل‌ونقل عمومی و هم ناوگان شخصی نمی‌توانند کارکرد درست خود را داشته باشند.