گروه خودرو- با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو که قیمت کارخانهای خودروهای تولید داخل توسط شورایرقابت افزایش یافته است و همین امر سبب شده که بازار خودرو در کما فرو برود و عملاً بازار را روبه تعطیلی کشانده است و این تعطیلی بازار خرید و فروش خودرو سبب شده که قیمت خودروها ساعتی و […]
گروه خودرو- با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو که قیمت کارخانهای خودروهای تولید داخل توسط شورایرقابت افزایش یافته است و همین امر سبب شده که بازار خودرو در کما فرو برود و عملاً بازار را روبه تعطیلی کشانده است و این تعطیلی بازار خرید و فروش خودرو سبب شده که قیمت خودروها ساعتی و لحظهای شود و اعداد و ارقام اعلامی توسط دلالان به سمتی میرود که با شنیدن آنها هوش از سر انسان میپرد. با همه این اوصاف اگر این شرایط ادامه پیدا کند معلوم نیست چه بلایی قرار است بر سر بازار خودرو بیاید اما با این فرمان تنها کسانی که از این نابهسامانیها سود میکنند دلالان خواهند بود و هیچ منفعتی را برای مصرفکننده واقعی در پی نخواهد داشت. به گزارش مناقصهمزایده، در این خصوص، سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، گفت: خودروی صفر در بازار به شدت کم است و اگر عرضه زیاد نشود قیمتها بالاتر میرود. وی در مورد وضعیت بازار آزاد خودرو، اظهار داشت: با توجه به اینکه از روزهای اول سال اعلام شده بود که بعد از تعطیلات عید نوروز، قیمت کارخانهای خودرو افزایش خواهد یافت، بازار نیز همگام با این تصمیم جلو رفت و اثر روانی خود را بر بازار گذاشت. رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودروی تهران، افزود: در حالحاضر که قیمت کارخانهای تعیینتکلیف شده، برای کنترل بازار باید عرضه به صورت محسوسی افزایش یابد. اگر عرضه خودرو افزایش یابد قطعاً قیمتها میشکند اما در صورت عدم افزایش عرضه، شاهد بالا رفتن قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود. وی ادامه داد: نوسانات نرخ ارز و تورمی منجر به افزایش قیمت خودرو میشود اما اگر وزارت صمت نسبت به افزایش عرضه اقدام کند، قطعاً التهابات بازار کاهش خواهد یافت. موتمنی؛ اضافه کرد: در حالحاضر تهیه خودروی صفر از بازار آزاد سخت است؛ خریدار وجود دارد اما خودرویی نیست و از سویی دیگر نیز قیمتهای اعلامی از سوی فروشندگان بسیار بالاست. رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودروی تهران، یادآور شد: وزارت صمت باید از راههای مختلف نسبت به افزایش عرضه اقدام کند؛ واردات خودرو میتواند کمک خوبی باشد. البته واردات خودروی کارکرده نیز نقش بسیار مؤثری میتواند در کاهش التهابات بازار داشته باشد. وی تأکید کرد: آنچه مسلم بوده این است که وزرات صمت و تولیدکنندگان برای کنترل بازار و قیمتهای آزاد باید نیاز بازار را تأمین کنند. وی افزود: اعلام رسمی قیمت خودرو، اثر روانی خود را بر این بازار گذاشت و شاهد افزایش نرخها در بازار خودرو هستیم. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، با بیان اینکه برای خرید خودروی صفر باید بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرد، گفت: قیمت تیبا دو ۴۰۰ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۳۷۰ میلیون تومان، پراید ۳۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ حدود ۶۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ حدود ۸۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود این در حالیست که نرخ پژو ۲۰۶ تیپ دو در کارخانه ۲۱۰ میلیون تومان است اختلاف قیمت کارخانه تا بازار پژو حدود ۴۰۰ میلیون تومان است. وی با اشاره به کاهش عرضه خودرو در بازار، گفت: در سال جدید تعداد کمی خودرو فاکتور شد؛ مشخص است که این حجم از عرضه جوابگوی نیاز مشتریان را نمیدهد. متقاضیان برای خرید خودرو باید زمان زیادی صرف کنند تا خودرویی مورد نیاز خود را پیدا کند و محدودیت عرضه قیمت خودرو را از اسفند سال گذشته تا به امروز حدود هفت تا هشت درصد افزایش داد. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، با تأکید بر اینکه افزایش قیمت و عرضه خودرو باید بهصورت همزمان انجام شود، گفت: افزایش عرضه فاصله قیمت بازار و کارخانه را متعادل خواهد کرد. محدودیت عرضه در چهار سال گذشته قیمت خودرو در بازار آزاد را حدود هزار و ۷۰۰ درصد و قیمت کارخانه را حدود ۸۵۰ درصد افزایش داد. این فعال صنفی، ادامه داد: شورایرقابت بهعنوان یک نهاد نظارتی بر اساس نرخ تورم و محاسبه هزینه تمام شده قیمتهای جدید برای خودرو در نظر و اعلام کرد اما از آنجایی که صنعت خودروسازی در کشور انحصارگراست ذات انحصار میطلب که بازار را مدیریت کند از اینرو با عرضه کم بازار را مدیریت میکند تا مشتری بر کیفیت خودروهای تولیدی خرده نگیرد. وی با بیان اینکه سخنان وزارت صمت مبنی بر افزایش تولید و تأمین نیاز بازار در دو سال گذشته عملیاتی نشد، گفت: به نظر میرسد فروکش کردن التهاب بازار خودرو با واردات خودروهای کارکرده و دسته دوم کرهای و ژاپنی میسر شود. سخن از واردات مطرح میشود اما هنوز در بازار خودرو شمارهگذاری شده جدید وارد نشده است. موتمنی؛ با تأکید بر این نکته که فروش خودروهای چینی در بازار ایران با قیمت این خودروها در بازارهای جهانی مطابقت نمیکند، افزود: خودروهایی چینی چقدر برای واردکنندگان تمام میشود که با این نرخهای نجومی در بازار ایران عرضه میشوند؟ خودروهای خوشنام کرهای و ژاپنی که ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده باشند احتیاج به تعویض قطعه ندارند این در حالیست که خودروهای داخلی بعد از سه هزار کیلومتر نیاز به تعویض قطعه پیدا میکنند. خودروهایی ۱۰ هزار دلار و ۳۰ هزار دلاری کرهای و ژاپنی هر دو باکیفیت هستند در تولید این خودروها کیفیت اصل است از اینرو دیر نیازمند تعویض قطعه میشوند.
دیدگاه بسته شده است.