سرمایه‌گذاری بخش فاوا در برنامه ششم توسعه؛ ۴۰ هزار میلیارد ریال

  گروه فن‌آوری اطلاعات-‌ همایش ملی تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی با محوریت رویکردها، ویژگی‌ها و برنامه‌ها در محل سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، پنل تخصصی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در سالن شهید شهریاری با حضور نصر ا… جهانگرد، رییس […]

 

گروه فن‌آوری اطلاعات-‌ همایش ملی تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی با محوریت رویکردها، ویژگی‌ها و برنامه‌ها در محل سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، پنل تخصصی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در سالن شهید شهریاری با حضور نصر ا… جهانگرد، رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات احمد معتمدی، رییس دانشگاه امیرکبیر، کاظم آقامیری حسابرس کل دیوان محاسبات کشور و برات قنبری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برگزار شد.

در آغاز پنل ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به ارایه خلاصه سند برنامه ششم توسعه مختص فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات پرداخت و توضیحات چگونگی تدوین و بندهای اصلی آن را تشریح کرد.

قنبری در ابتدا با اشاره به افزایش ارقام سرمایه‌گذاری در برنامه ششم توسعه اعلام کرد: ویرایش اولیه سند حاضر در شهریور ۹۳ به انجام رسید که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری در مرداد ۹۴ به ویرایش نهایی سند ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تبدیل شد.

او در ادامه از جایگاه ICT ایران در انتهای برنامه پنجم توسعه در دنیا سخن به میان آورد و اظهارداشت: ایران در سال ۲۰۱۵ در شاخص آمادگی شبکه (رتبه پانزدهم) ، شاخص رقابت‌پذیری (رتبه ۱۳)، شاخص رشد دانش‌بنیان فاوا (رتبه ۱۳) و نهایتاً در شاخص رشد و توسعه دولت الکترونیک رتبه ۱۸ را توانست به‌دست آورد.

قنبری سپس با اعلام رقم سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریال برای برنامه ششم توسعه، گفت: ارزش افزوده صنعت فاوای ایران در سال ۸۴ تنها رقم ۲۰۴۸۰ میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال ۹۳ به ۱۶۵۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است و دولت در نظر دارد در طول برنامه ششم توسعه با کمک و حمایت بخش خصوصی ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات را از سوی بخش خصوصی و اپراتور‌ها کسب کند.

پس از پایان ارایه خلاصه سند ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نصر ا… جهانگرد، رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات، دکتر معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر و آقامیری حسابرس کل دیوان محاسبات کشور به ارایه نظرات خود پرداختند که در ادامه آمده است.

نصر ا… جهانگرد در طی سخنان کوتاه با دفاع از اصول برنامه ششم به نقش فن‌آوری اطلاعات و خارج شدن موضوع IT از ICT اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه سرانجام توسعه IT معنای واقعی خود را پیدا کرده است و در نظر داریم تا شاخص توسعه فن‌آوری اطلاعات به نزدیک ۴۰ درصد برسد و به تدریج از نقش ارتباطات و یا CT کاسته شود.

وی در ادامه اظهارداشت: وزارت ارتباطات بنا دارد در طول برنامه ششم پروژه‌های تحقیقاتی را به بخش خصوصی واگذار کند و در راستای حمایتی ۵۰ درصد اعتبارات لازم را فراهم آورد.

همچنین در ادامه پنل تخصصی ICT احمد معتمدی، رییس دانشگاه امیرکبیر با تأیید سخنان جهانگرد ابراز امیدواری کرد تا نقش IT برجسته‌تر و بر فرهنگ ارتباطی و مخابرات محور غالب شود.

معتمدی در ادامه با اشاره به تفاوت نقش ارقام در شاخص‌های صنعتی و ICT اعلام کرد: این اعداد را باید به عنوان کف خواسته‌های ICT در طول اجرای برنامه در نظر گرفت و وجود تبصره‌ای به عنوان بیان حداقل خواسته برای اجرای سیاست‌های فاوا در خلاصه سند پیش‌رو لازم است.

وی با اشاره به بیان کلان برنامه ششم توسعه اظهارداشت: سند فاوای برنامه ششم باید به گونه‌ای تهیه شود که دست‌کم شرح جزییات و شاخص‌های مالی پروژه‌های اجرایی سال اول برنامه در آن لحاظ گردد و دغدغه‌های فرهنگی، امنیتی، و اقتصادی نظام را در قالب یک نگاه جامع مرتفع سازد.

او با گلایه از توسعه بخش غیردولتی در توسعه زیر ساخت کشور اعلام کرد: وضعیت رشد کابل‌کشی‌ها و زیرساخت شهر‌ها توسط بخش غیردولتی قابل قبول نبوده و مسلماً باید سهم بخش خصوصی و اپراتور‌ها از عدد اعلام شده در برنامه بیش‌تر شود تا بتوانیم در هر ۳ حوزه سرمایه گذلری‌های کوچک، متوسط و کلان سهم ICT را افزایش داده و توسعه و رشد درخوری را شاهد باشیم.

در انتهای پنل تخصصی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات پیش از طرح سؤالات، کاظم آقا میری، حسابرس کل ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دیوان محاسبات کشور به عنوان بخش نظارتی فاوا به بیان ۳ نکته کلیدی پرداخت.

آقامیری در ابتدای سخنان خود با اشاره به کلان محوری سند فاوای برنامه ششم توسعه اظهار‌داشت: شاخص‌ها و ارقام برنامه ششم توسعه برای نظارت و البته اجرای هدفمند باید در متن برنامه مشخصاً دیده شود تا بتوان با ترسیم نقشه‌راه مدون به آن‌چه در برنامه آمده است دست یافت.

وی در قالب نکته دوم اعلام‌کرد: فراموش نکنیم برنامه‌ای ۵ ساله نیاز به استخراج ۵ بودجه مجزا دارد و باید برنامه ششم توسعه به‌گونه‌ای تدوین شود که بتوان از آن بودجه‌های سالانه را با حفظ شاخص‌های کلی تهیه کرد و آینده‌نگری باید در متن برنامه خصوصاً حوزه ICT دیده شود.

آقامیری در انتها با اشاره به چشم‌انداز ۲۰ ساله گفت: برنامه ششم توسعه و به صورت خاص سند ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیاز دارد تا در قالب چشم‌انداز ۲۰ ساله و حفظ سیاست‌های آن در کنار اقتصاد مقاومتی تهیه و در نهایت اجرایی شود و با این همپوشانی‌ها و حرکت در راستای سیاست‌های کلی نظام می‌توان رشد و توسعه ICT ایران را متصور بود.

در حاشیه برگزاری همایش تبیین برنامه ششم توسعه نصرا… جهانگرد، رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به سؤال مناقصه‌مزایده مبنی بر جایگاه سازمان نصر در نظام فن‌آوری اطلاعات کشور اظهار داشت: وظیفه و جایگاه سازمان نظام صنفی رایانه در مقام مشاور و پیشنهاد دهنده در حوزه فن‌آوری اطلاعات کشور است که به عنوان نماینده بخش خصوصی حوزه IT مسؤولیت تسهیل روابط بدنه دولتی و غیردولتی را بر عهده دارد و به عنوان قانون‌گذار فعالیت نمی‌کند.