مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، بابیان اینکه طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال، پیمایش ۵۰ درصد ناوگان باری و ۱۰۰ درصد ناوگان مسافری، براساس سامانه سپهتن تعیین شود. افزود با اجرایی شدن این قانون، اطلاعات به صورت کاملاً الکترونیک در اختیار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی قرار میگیرد و میتوانیم به راحتی سهمیه را […]
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، بابیان اینکه طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال، پیمایش ۵۰ درصد ناوگان باری و ۱۰۰ درصد ناوگان مسافری، براساس سامانه سپهتن تعیین شود. افزود با اجرایی شدن این قانون، اطلاعات به صورت کاملاً الکترونیک در اختیار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی قرار میگیرد و میتوانیم به راحتی سهمیه را روی کارتهای هوشمند سوخت، شارژ کنیم. به گزارش مناقصهمزایده، علیاکبر نژادعلی؛ درباره مزیتهای عملیاتی شدن استفاده از سامانه سپهتن در بخش حملونقل کشور افزود: مالکان ناوگان حملونقل بار و مسافر، دیگر معطل شارژ سهمیه سوخت تا پایان ماه نخواهند بود. اکنون شرایط به شکلی است که یک ماه فعالیت میکنند، بارنامههای حملونقل آنها در اختیار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار میگیرد، اطلاعات از آن به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ارسال و سپس، میزان سهمیه مشخص میشود، اما وقتی سامانه سپهتن وجود داشته باشد، بعد از رسیدن بار به مقصد، امکان محاسبه مسافت و شارژ سهمیه روی کارت سوخت، فراهم میشود. وی اظهار داشت: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز، اطلاعات خود را به صورت برخط دریافت خواهد کرد. اطلاعات ما بهروزتر خواهد شد و میزان تردد ناوگان نیز به صورت برخط به دست میآید. نژادعلی؛ درباره زمانبندی اجرای این قانون هم گفت: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، مقرر شده که در سه ماه ابتدایی سال، اطلاعات و اولویت بندی ناوگانی که باید به سامانه سپهتن متصل شود، توسط وزارت نفت در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تهیه و در اختیار وزارت راهوشهرسازی قرار گیرد و ناوگان، براساس این اولویت بندی به تجهیزات سپهتن، مجهز شوند. وی تشریح کرد:ناوگان حملونقل، براساس تناژ حمل (وزن قابل بارگیری)، کلاسبندی میشود؛ زیر ۱۰ تن، بین ۱۰ تا ۲۰ تن و … که اولویتبندی آن توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تعیین خواهد شد تا سریعتر به سپهتن متصل شوند. نژادعلی؛ درباره وظایف سایر دستگاهها برای اجرای این قانون نیز تأکید کرد:سازمان راهداری و حملونقل جادهای، براساس این مصوبه باید با شرکتهای پیمانکاری که در این حوزه فعالیت دارند، قرارداد منعقد کند. براساس زمانبندی که در آن قرارداد تعیین میکنند، میتوان زمان تجهیز ناوگان را مشخص کرد. این سازمان باید زیرساختها را فراهم کند؛ این زیرساختها شامل انعقاد قرارداد با پیمانکار، ایجاد مراکز داده، نحوه انتقال اطلاعات و سایر مسائل فنی میشود. وی افزود: سازمان برنامه و بودجه نیز باید یک آییننامه اجرایی تدوین کند که با همکاری وزارت نفت، وزارت کشور و وزارت راهوشهرسازی انجام خواهد شد. بعد از تدوین این آییننامه اجرایی که مصوبه هیأت وزیران را باید دریافت کند، به هر چهار دستگاه متولی ابلاغ میشود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در پایان، اظهار کرد: تدوین این آییننامه کار زیاد سختی نیست؛ زیرا چهارچوبهای فنی کار در همان تفاهمنامه که مدتها تدوین آن زمان برد، تعیین شده و تعیین اولویت بندی ناوگان از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز، خیلی زودتر از سه ماهی که مشخص شده، انجام خواهد شد وشاید در اوایل اردیبهشت آن را انجام و در اختیار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار دهیم.
دیدگاه بسته شده است.