رونق بازار داخلی با طرح کارت‌های کام

رونق بازار داخلی با طرح کارت‌های کام طرح اعطای کارت‌های اعتباری مرابحه (کام) با قید عدم نقدینگی و الزام خرید کالای داخلی موجب رونق بازار داخلی خواهد شد. محمد‌رضاآرمان‌مهر، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص اعطای کارت اعتباری مرابحه (کام) و تأثیر آن بر بازار گفت: اعطای کارت اعتباری تحریک تقاضا، رونق […]

رونق بازار داخلی با طرح کارت‌های کام

طرح اعطای کارت‌های اعتباری مرابحه (کام) با قید عدم نقدینگی و الزام خرید کالای داخلی موجب رونق بازار داخلی خواهد شد.

محمد‌رضاآرمان‌مهر، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص اعطای کارت اعتباری مرابحه (کام) و تأثیر آن بر بازار گفت: اعطای کارت اعتباری تحریک تقاضا، رونق بازار و رشد اقتصادی را به همراه دارد.

وی افزود: تحریک تقاضا به وسیله اعطای کارت اعتباری نیازمند توجه به دو نکته بسیار مهم است اول این‌که با کارت‌های اعتباری فقط کالا ایرانی خریداری شود و دیگر این‌که کارت‌های اعتباری قابلیت تبدیل به پول نقد نداشته باشد.

این کارشناس اقتصادی اضافه‌ کرد: اگر این کارت‌‌‌ها قابلیت نقدشوندگی داشته باشد افزایش نقدینگی را به دنبال دارد و نتیجه آن تورم خواهد بود.

آرمان‌مهر ضمن تأکید بر ضرورت تحریک تقاضا برای خرید کالای داخلی برای پویایی اقتصاد کشور، اظهار‌ کرد: اگر دارندگان کارت اعتباری ملزم به خرید کالای داخلی نباشند تحریک تقاضا برای کالاهای وارداتی و خارجی صورت خواهد گرفت و احتمالاً درصد کثیری از این کارت‌‌‌ها صرف خرید کالای خارجی خواهد شد و در نتیجه تأثیری بر روند بازار داخلی نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود کالاهای باکیفیت داخلی در بعضی حوزه‌ها بیان ‌کرد: در صورت خرید کالای غیرایرانی رفاه مردم بالا خواهد رفت اما هدف دولت از این طرح که تحریک تقاضا برای خرید تولیدات داخلی برای رونق بازار کشور است محقق نخواهد شد.

 

وی در پایان اظهار‌ کرد: برای هماهنگی بیش‌تر در انجام بهتر این طرح بهتر است اعطای کارت‌های اعتباری از طریق بانک‌های دولتی صورت گیرد.