چالش مردم پایتخت با افزایش کرایه حمل‌ونقل؛ حداقل ۴۵ درصد!

گروه اجتماعی- هر ساله با آغاز سال جدید هزاران راننده‌ای که در سطح شهر مشغول جابه‌جایی مسافران هستند، در انتظار نرخ‌های جدید هستند؛ از سوی دیگر مردم خسته از تورم نیز چشم انتظار این هستند تا بدانند چقدر بر مبلغ مسیری که روزانه باید صرف جا‌به‌جایی خود کنند، اضافه می‌شود. در این بین تهران به‌عنوان […]

گروه اجتماعی- هر ساله با آغاز سال جدید هزاران راننده‌ای که در سطح شهر مشغول جابه‌جایی مسافران هستند، در انتظار نرخ‌های جدید هستند؛ از سوی دیگر مردم خسته از تورم نیز چشم انتظار این هستند تا بدانند چقدر بر مبلغ مسیری که روزانه باید صرف جا‌به‌جایی خود کنند، اضافه می‌شود. در این بین تهران به‌عنوان پایتخت ایران نقشی تعیین‌کننده در افزایش کرایه دیگر شهرهای کشور دارد. حال همه در انتظار تعیین نرخ کرایه در سال جدید هستند؛ نرخی که براساس آن هزاران راننده چشم‌انتظار افزایش حداکثری هستند و از سوی دیگر میلیون‌ها نفر چشم‌انتظار افزایش حداقلی هستند!

جزییات افزایش نرخ کرایه‌ها

​در همین رابطه، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تشریح جزییات افزایش نرخ کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی پایتخت اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی در سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: در هیچ‌کدام از ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی تهران نباید کرایه‌ها پیش از تاریخ یکم اردیبهشت افزایش پیدا کند و اگر در چند روز آینده شهروندان شاهد چنین تخلفی بودند، موضوع را از طریق سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ به بازرسی شهرداری تهران گزارش دهند. سیدجعفر تشکری‌هاشمی؛ در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: پیش‌بینی اولیه ما برای افزایش قیمت بلیت اتوبوس، میانگین ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته بود، اما با توجه به وضعیت معیشتی عموم شهروندان، فرمانداری تهران پیشنهاد داد که نرخ‌های مربوط به خطوط اتوبوس‌های تندرو کاهش یابد. در همین راستا نیز شورای شهر میزان ورودی اولیه اتوبوس‌های تندرو را مطابق مصوبه اولیه همان یک‌هزار و ۸۰۰ تومان در نظر گرفت، اما به جای این که براساس پیشنهاد اولیه برای هر ۲٫۵ کیلومتر ۴۰۰ تومان به ورودی اولیه اضافه شود، اکنون با اصلاح مصوبه قبلی، به‌ازای هر پنج کیلومتر، ۴۰۰ تومان به ورودی اولیه اضافه می‌شود. تشکری‌هاشمی؛ در ادامه توضیحات خود، گفت: با اصلاح مصوبه اولیه شورا، در حال‌حاضر حداکثر نرخ افزایش کرایه در شبکه اتوبوسرانی پایتخت نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد و حداکثر افزایش قیمت بلیت مترو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز حداکثر ۲۵ درصد است. در حوزه تاکسیرانی نیز براساس چارچوب پیشنهادی وزارت کشور یعنی عدم افزایش کرایه بیش از نرخ تورم، اکنون میانگین افزایش کرایه تاکسی ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، ادامه داد: با وجود این که حداکثر میزان افزایش نرخ بلیت مترو ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است، اما اگر شهروندان قواعد توصیه‌شده را رعایت کنند، یعنی سفرهای خود را در ساعات غیراوج انجام دهند و از کارت‌بلیت‌های شخصی‌سازی‌شده استفاده کنند، این امکان وجود دارد که میزان افزایش نرخ بلیت نسبت به سال قبل به میزان ۲۰ درصد کاهش یابد؛ بنابراین می‌توان گفت، میزان افزایش نرخ بلیت مترو در سال جدید نسبت به سال گذشته حداقل پنج درصد و حداکثر ۲۵ درصد است.

افزایش نرخ کرایه‌ها تا پیش از یکم اردیبهشت تخلف است

تشکری‌هاشمی؛ با تأکید بر این که افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی از اول اردیبهشت‌ماه اعمال خواهد شد، عنوان کرد: تا قبل از روز یکم اردیبهشت، هیچ‌کس اجازه افزایش قیمت کرایه‌ها را ندارد و اگر رانندگان تاکسی در چند روز باقیمانده تا شروع اردیبهشت بیش از نرخ تعیین‌شده در سال گذشته کرایه دریافت کردند، مرتکب تخلف شده‌اند. شهروندان نیز در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند پلاک تاکسی متخلف را از طریق سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ به بازرسی شهرداری تهران گزارش دهند. البته در تاکسی‌های خطی، برچسب اعلام نرخ کرایه توسط سازمان تاکسیرانی روی شیشه نصب شده است و هیچ راننده‌ای حق ندارد بیش از نرخ‌های تعیین‌شده روی برچسب از شهروندان کرایه دریافت کند.